Cu toate că CSN Meridian s-a adresat Autorității de Reformă Feroviară (ARF) încă din anul 2018 pentru încheierea contractelor de servicii publice de transport feroviar pentru o perioadă de patru ani, respectiv 3 decembrie 2019 – 2 decembrie 2023, președintele autorității de concurență, Bogdan Chirițoiu, a declarat marți, 18 februarie 2020, că varianta cu care instituția pe care o reprezintă a fost de acord este cea a contractelor pe doi ani.
„Varianta care a fost discutată în Guvern joi (n.r. – 13 februarie 2020) și cu care noi am fost de acord, prevede contracte pe doi ani. Știu că se discută azi, în CES. Nu știu cum va arăta textul final care intră joi în ședința de Guvern, dar repet, varianta finală în ședința de joi avea acordul nostru”, a declarat Bogdan Chirițoiu la finalul conferinței Pria Competition.
Într-o postare de pe o pagină de socializare, Confederația Sindicală Națională Meridian (CSN Meridian) preciza că împreună cu Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) au solicitat susținerea Consiliului Concurenței, în vederea identificării soluțiilor legale care permit aprobarea contractelor de servicii publice pentru transportul feroviar de pasageri, în perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2023, prin atribuire directă, conform legislației europene în vigoare.
Atât președintele CSN Meridian, Ion Popescu, cât și președintele FSTFR, Rodrigo Gabriel Maxim, s-au întâlnit vineri, 14 februarie 2020, cu președintele autorității de concurență, Bogdan Chirițoiu. Aceștia au discutat pe marginea situației create de „acțiunea insuficientă” a Autorității de Reformă Feroviară (ARF) care „nu știe sau nu vrea” să valorifice toate prevederile din legislația europeană, astfel încât și operatorii de transport feroviar de pasageri din România să poată avea materialul rulant necesar și competitiv care să le permită să câștige orice licitație în competiția pentru asigurarea serviciilor de transport feroviar călători din România.
„Președintele FSTFR a solicitat ca încheierea contractelor de servicii publice de călători pentru acest tip de transport să se facă pentru o perioada de patru ani și nu de doi ani, așa cum impune în prezent Consiliul Concurenței”, se precizează în postarea Facebook.
Potrivit precizărilor celor de la CSN Meridian, încă din noiembrie 2018, ARF a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțul privind intenția de a încheia contracte pe patru ani, însă nu a promovat și Hotărârea de Guvern care se impunea a fi aprobată până la data de 2 decembrie 2019.
„În situația în care ARF își îndeplinea atribuțile cu responsabilitate, operatorii feroviari de transport feroviari de pasageri din România aveau contractele încheiate pe o perioadă de patru ani (până în 2 decembrie 2023), așa cum permiteau prevederile Regulamentului European nr. 1370 din 2007”, se mai precizează în intervenția celor de la confederația sindială.
„CSN Meridian și FSTFR nu acceptă ca victimele acțiunii incomplete ale ARF din anul 2018 să fie operatorii de transport feroviar de pasageri din România”, se mai precizează în postarea de pe pagina de socializare a confederației.
Conform precizărilor FSTFR, dacă în perioada 24 decembrie 2017 – 2 decembrie 2019, ARF ar fi promovat un act normativ pentru contractele de servicii publice în transportul feroviar pe perioada 3 decembrie 2019 – 2 decembrie 2023, atribuite în mod direct, pe baza unei proceduri alta decât o procedură competitivă echitabilă, acestea ar fi continuat până la data lor de expirare, în condițiile încheiate conform articolului 8, alineatul (2a), din Regulamentul European nr 1370/2007.
Sursă foto: CSN Meridian/Facebook