Contractul de 16 milioane de euro pe microbuze școlare. Cum a câștigat Ciolan cursa: „A fost o licitație absolut atipică. Nu văd ce fel de ajutor putea fi, poate o inspirație divină”

Publicat: 11 03. 2014, 14:56
Actualizat: 05 07. 2016, 22:48

Guvernul a achiziționat 600 de microbuze școlare pentru transportul elevilor, pe care va plăti aproximativ 16 milioane de euro (aproximativ 26.700 de euro pe mașină), acestea începând să fie livrate din luna iunie, au anunțat luni premierul Victor Ponta și ministrul Dezvoltării, Liviu Dragnea, cel care a alocat banii pentru acest contract. O parte din banii pentru microbuze provin din vânzarea de către stat a certificatelor verzi de emisii de carbon, a declarat premierul Ponta. Gândul a scris în exclusivitate, în luna ianuarie, despre acest contract și cum a fost el câștigat de asocierea dintre un dealer Opel și firma de consultanță în afaceri a unui afacerist pe nume Daniel Ciolan. Licitația a fost contestată de două ori, atât de Țiriac Auto, cât și de Rădăcini Motors, de fiecare dată reclamațiile fiind respinse.

Astăzi, când achiziția a fost parafată după respingerea irevocabilă a tututor contestațiilor, gândul arată cine sunt câștigătorii acestui contract și care sunt relațiile lor de afaceri. Paradoxal, un fost partener al lui Ion Țiriac și al lui Ioan Rus (PSD), Marius Pițigoi, este și partener cu Daniel Ciolan, cel împotriva căruia concurase pentru acest contract.

Dealerul Opel care a câștigat contractul de 16 milioane de euro pentru cele 600 de microbuze școlare este Union Motors Car Sales, care s-a asociat cu firma de consultanță în afaceri IAC Management, cea care se ocupă de managementul de proiect și care a asigurat consultanța pentru licitația de la Ministerul Dezvoltării.

Union Motors Car Sales are în spate alte trei companii străine: una este reprezentanța Opel pe Europa de Est, cu sediul la Budapesta (15%), celelalte două aparțin magnatului israelian Shlomo Shmeltzer – New Kopel Romania și Union Motors Romania. New Kopel este un jucător important pe piața de rent-a-car, leasing și vânzări de auto noi și rulate, în România. Shmeltzer este un cetățean israelian cu strânse legături cu România. El s-a născut în România, în nordul Bucovinei, și este chiar consul onorific al României în Israel, la Consulatul onorific al României în Haifa și nordul Israelului. Shmeltzer deține un important holding în Israel, cu o gamă largă de afaceri, în special în domeniul auto, dar și al reparațiilor navale și industriale sau în imobiliare. În România, el a mai fost interesat de preluarea reprezentanței Subaru și a șantierului naval militar din Mangalia.

Pentru afacerea microbuzelor școlare Opel, Shlomo Shmeltzer a ales să se asocieze cu firma de management IAC Management, a lui Daniel Ciolan și a soției sale, Mihaela.

„Eu fac managementul acestui proiect, de-aia firma mea este de consultanță de afaceri. Trebuie să înțelegeți că din volumul acestei afaceri, cea mai mare parte se duce la Opel, nu la mine. Dar ei nu au mai participat niciodată aici la o licitație, iar eu fiind vechi în meseria asta, fac managementul de proiect. E un proiect ambițios, nu e simplu să livrezi 600 de mașini”, a explicat Daniel Ciolan, pentru gândul, cum a ajuns să intre în afacerea cu microbuzele școlare.

Ciolan și Pițigoi, parteneri și concurenți pe microbuzele lui Dragnea

Daniel Ciolan îl are ca partener de afaceri pe Marius Pițigoi, cunoscut în lumea auto prin faptul că a condus Divizia Auto a holdingului lui Ion Țiriac, fiind de altfel asociat în diverse firme cu Țiriac și cu fostul ministru de Interne PSD Ioan Rus. Ciolan și Pițigoi dețin împreună firma Sky Parking Terminal, care administrează o parcare aflată chiar la ieșirea din Aeroportul Otopeni, dar și firma Nera Caroserii, care se ocupă cu modificarea sau utilarea caroseriilor de autovehicule. Microbuzele Opel care vor fi livrate Ministerului Dezvoltării trebuie să fie modificate pentru a îndeplini condițiile tehnice necesare transportului de elevi.

La rândul său, Marius Pițigoi este unul dintre cei mai vechi parteneri de afaceri ai lui Ion Țiriac și Ioan Rus (PSD). El a deținut funcția de CEO (director general) al Diviziei Auto din Grupul Țiriac până în iulie 2013, când Ion Țiriac a decis să se despartă de Pițigoi și să numească o nouă conducere. Marius Pițigoi a fost de asemenea partener de afaceri și cu social-democratul Ioan Rus, fost ministru de Interne, care deține unul dintre cei mai puternici dealeri de mașini din Transilvania. Pițigoi și Rus au fost asociați în firme precum Autosincron, IT Transilvania Invest sau RMB Inter Auto, firme la care a deținut participații sau derulează încă parteneriate și Ion Țiriac, prin companiile sale.

De altfel, ultimul lot de 185 de microbuze școlare a fost trimise în primării în 2012, în urma unui contract încheiat în 2011 dealerul auto RMB Casa Auto, din Timișoara, firmă administrată de Ioan Rus (PSD) și membră a holdingului Țiriac, care a fost și singurul ofertant. La acel moment, statul a plătit 21,9 milioane de lei pentru achiziție, fiecare mașină costând 26.400 de euro.

Marius Pițigoi a explicat pentru gândul că în prezent nu mai are relații de afaceri cu Ion Țiriac și cu Ioan Rus, însă au „relații civilizate”, respectiv sunt amici.

„Am plecat în iulie de la Țiriac. Nu a fost o ruptură, am convenit că e mai bine așa pentru toate părțile. Am mai fost întrebat asta când am plecat în 2005. Nu m-am certat cu Țiriac, nu puteam, eram angajatul lui. Am rămas într-o relație civilizată”, a explicat Marius Pițigoi.

Despre Ioan Rus, Pițigoi spune că „acum suntem doar amici”.

Totuși, la vremea licitației pentru microbuze, în toamna anului 2013, Marius Pițigoi și Ion Țiriac au colaborat pentru a depune oferta Ford de la Țiriac Auto, la Ministerul Dezvoltării, chiar dacă Pițigoi plecase din conducerea Țiriac Grup încă din iulie și era și partener de afaceri cu Daniel Ciolan, concurent direct la licitație. Oferta Țiriac Auto a fost însă descalificată pentru că a întârziat peste termenul limită de depunere cu aproximativ 3 minute, vina fiind dată pe șoferul care a livrat plicul cu oferta. Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins plângerea Țiriac Auto, după cum a arătat gândul aici.

Am mers împreună cu Fordul, Colina a fost susținător pentru Țiriac Auto (Colina Motors, dealer Ford, aparține celor doi fii ai lui Marius Pițigoi – n.r.). Dar am întârziat cu oferta, mi-ar plăcea să nu îmi mai aduceți aminte că mi se răsucește cuțitul. A fost o chestie de două-trei minute„, povestește Pițigoi pentru gândul.

Licitație „atipică”, câștigată la o „mustață” de 300 de lei pe microbuz. Ciolan: „Nu văd ce fel de ajutor putea fi, poate o inspirație divină”

Întrebat dacă relația sa de afaceri cu experimentatul Marius Pițigoi l-a ajutat în câștigarea acestei licitații, Daniel Ciolan a explicat pentru gândul că nu poate fi vorba despre așa ceva.

„Cu ce să mă ajute Pițigoi în câștigarea licitației? A fost și contestație, a fost și Curtea de Apel. Mă îndoiesc că Pițigoi are relații la Ministerul Dezvoltării, iar toată povestea post-licitație s-a desfășurat prin intermediul avocaților. Nu e o lume atât de mare, ne cam cunoaștem toți între noi în lumea asta auto, nu vă închipuiți că e atât de mare că nu am auzit unul de altul, poate dacă era vorba de vreun dealer de prin țară”, spune Daniel Ciolan.

Afaceristul spune că lucrează de 20 de ani în domeniul auto, fiind pe rând director de vânzări la Mercedes, la Autorom, apoi consilier pentru firma Evobus (dealer de autocare Mercedes și Setra), apoi și-a făcut propria firmă.

Sunt partener de afaceri cu domnul Ciolan, dar nu la business-ul ăsta. Eu am participat cu Fordul fiilor mei, cu Colina, și cu Țiriac și am întârziat cu depunerea. Eu eram atunci partener cu Țiriac. Fiecare își vede de viața lui. Am cu el (Ciolan) o parcare la Otopeni, nu are nicio legătură. Fiecare a încercat să se optimizeze, să-și facă treaba, eu am mers cu oamenii ăștia că sunt dealer de Ford, nu puteam să merg cu Opel că e ca și cum aș trece de la liberali la țărăniști„, a explicat pentru gândul, la rândul său, Marius Pițigoi, care nu consideră că se pune problema unui conflict de interese.

Daniel Ciolan mai explică faptul că niciunul dintre participanții la licitație (Țiriac Auto, Rădăcini Motors, Asocierea Casa Auto Iași – Dypety și Union Motors Car Sales) nu ar fi putut să fie avantajați, pentru că licitația a ținut cont strict de prețul cel mai mic, iar faptul că partenerul său de afaceri Marius Pițigoi a participat și el, alături de alt concurent, nu ar fi putut să îi crească șansele de câștig lui Ciolan.

„Șansele nu aveau cum să crească. Dacă erau în discuție caracteristicile tehnice, putea fi o discuție – da, domne, lățime, lungime, înălțime, ceva. Dar tehnic nu s-a punctat nimic, a fost o licitație electronică pe preț, în blind (orb – n.r.). Deci licitai prețul cel mai mic. Nu văd ce fel de ajutor putea fi, poate o inspirație divină„, spune Daniel Ciolan, pentru gândul.

Daniel Ciolan se miră acum de faptul că într-o licitație de asemenea anvergură au ajuns să concureze în final doar doi dealeri Opel – Rădăcini și Union Motors.

În final, prețul nostru a fost cu 300 de lei pe mașină mai mic decât al lui Rădăcini. A fost o licitație absolut atipică. După experiența mea de 20 de ani, nu aș fi crezut ca la o licitație atât de mare să ajungă într-un final să se bată doi dealeri de Opel. Nu a fost Renault, Citroen, Peugeot, Volkswagen, Ford. Mi-e imposibil să găsesc o explicație, nu o am. Poate la VW să fie din cauza prețului, dar ceilalți tehnic aveau mașini. A fost o conjunctură, nu i-a gonit nimeni, asta e clar„, spune cel care a câștigat contractul de 16 milioane de euro, pentru dealerul Opel deținut de Shlomo Shmeltzer.

PENTRU COMENTARII, MĂ GĂSIȚI ȘI PE PAGINA DE FACEBOOK ANDREI LUCA POPESCU