Prima pagină » Știri » CONTROL LA RATB. Cum au fost deturnate milioane de euro pentru a acoperi pierderile de la cantine și bufete. Guvernul a sesizat DNA

CONTROL LA RATB. Cum au fost deturnate milioane de euro pentru a acoperi pierderile de la cantine și bufete. Guvernul a sesizat DNA

CONTROL LA RATB. Cum au fost deturnate milioane de euro pentru a acoperi pierderile de la cantine și bufete. Guvernul a sesizat DNA

Guvernul sesizează DNA după ce în urma unui control la RATB a contatat că peste 12,1 milioane de lei , adică aproape 3 milioane de euri, destinați efectuării în bune condiții a transportului public subvenționat au fost folosiți pentru a acoperi pierderi din activități secundare, cum ar fi cele ale cantinelor, bufetelor, asociației sportiv, casei de sănătate și casei de odihnă de la Predeal. De asemenea, RATB nu a virat către Primărie 30,7 milioane de lei, aproape 7 milioane de euro, constituind provizioane pentru deprecierea unor creanțe care nu se regăsesc în evidențele contabile ale Municipiului București.

LEONHARD EULER, matematicianul care a „inventat” conceptul de funcție matematică, omagiat de Google printr-un Doodle. Contribuțiile lui LEONHARD EULER la matematică. VIDEO

Pe baza raportului întocmit de Corpul de control al premierului, DNA a fost sesizată cu privire la fapte care ar întruni elementele constitutive ale infracțiunilor de deturnare de fonduri, în formă agravantă, și abuz în serviciu.

În nota de control, finalizată în această săptămână, se arată, printre altele, că reprezentanții RATB din perioada 2010-2012 au acoperit pierderi de 12,1 milioane lei din fondurile destinate servicului de transport public subvenționat, prin schimbarea destinației banilor, și au comis nereguli în atribuirea unor contracte de achiziții, ceea ce poate întruni elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice.

RATB, care în 2010 și 2011 a raportat un profit contabil zero, a efectuat cheltuieli de protocol de 450.967 lei, din care 299.119 lei pentru produse de la cantină, de patiserie, băuturi și cafea pentru conducerea regiei, iar alte 10.530 lei au fost cheltuite pentru 6 stilouri cu penițe de aur și platină tip Mont Blanc, la un preț de circa 1.700-1.300 lei/bucata, pentru membrii Consiliului de Administrație al RATB.

Din subvențiile locale ca tarif social, motivat de contractele colective de muncă, RATB a efectuat cheltuieli în beneficiul angajaților, membrilor de familie ale acestora și pensionarilor, deși subvenția nu era destinată acestora. Directorul RATB a înființat funcția de președinte al Asociației sportive, care a fost ocupată de președintele Sindicatului Transporturilor București, fără să se țină cont de avizul negativ de legalitate emis de serviciul juridic, iar acest președinte a participat la negocierile colective în care au fost stabilite și cheltuielile pentru activități cultral-sportive, inclusiv salariul său.

În aceeași perioadă, regia a înregistrat pierderi totale de 4,7 milioane lei din activități secundare desfășurate de cantina și bufetul din incintă, casa de oaspeți Predeal și asociația sportivă, iar profitul a fost diminuat și prin provizioanele de peste 56 milioane lei constituite pentru compensarea creanțelor față de municipiu, înregistrate ca urmare a neachitării în totalitate a subvențiilor pentru tariful de protecție socială. Prin constituirea provizioanelor a fost diminuat profitul și implicit cuantumul sumelor care trebuiau achitate la bugetul local, paguba fiind calculată la 30,7 milioane lei.

Pentru subvenționarea tarifuli de protecție socială, RATB a primit din bugetul local puțin peste un miliard de lei, în 2010 și 2011, fără ca în documentele contabile ale regiei să existe date concrete privind modul de repartizare a subvențiilor.

Contracte atribuite fără respectarea prevederilor legale

RATB a încheiat în ianuarie 2011 și un contract de asociere cu societatea Astra Vagoane Călători prin care părțile s-au obligat să retehnologizeze un lot de tramvaie, cu podea 100% coborâtă, la un cost de producție estimat la 1,6 milioane euro, deși regia proiectase și fabricase deja un tramvai modern, cu podea parțial coborâtă, care a răspuns cerințelor de trafic, la un cost de circa 800.000 euro. Contractul de asociere a fost semnat, ca director al Uzinei de Reparații RATB, de o persoană care, din septembrie până în octombrie același an, a fost în același timp salariat atât al RATB, cât și al societății Astra Vagoane.

În nota de control se arată că, în etapa premergătoare încheierii contractului, RATB a realizat un studiu de piață formal, limitându-se la trimiterea, în decembrie 2010, a unei scrisori de intenție către mai mulți producători de tramvaie, dar imediat după primirea răspunsului de la Astra și înainte de a primi răspunsurile de la alți producători s-a decis încheierea contractului cu această societate, fără o motivație.

Asocierea a fost aprobată la nivel societății Astra în septembrie 2010, înainte ca RATB să trimită scrisori de intenție către alți producători.

Valoare de inventar de 1 leu pentru terenuri de 10 ha

Tot în document se mai arată că pentru majoritatea terenurilor administrate de RATB a fost menținută o valoare de inventar derizorie, de 1 leu, deși au suprafețe de până la 97.599 metri pătrați. În acest context, un teren de 640 metri pătrați din incinta Autobazei Floreasca către o firmă care se ocupă cu organizarea de nunți și petreceri.

Citește și