Un proiect inițiat de Guvern referitor la modificarea legii RCA a ajuns în Camera Deputaților după ce a trecut de Senat, însă stârnește controverse atât de partea transportatorilor, organizațiilor de service-uri, și a consumatorilor, cât și de partea asiguratorilor.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) susține că prin amendamentele transmise în Parlament pentru modificarea legii RCA, asiguratorii ar vrea reducerea costurilor de despăgubire, după propria lor evaluare, fără a ține cont de costurile reale de reparație.
„Practic, dacă asigurătorul va calcula o pagubă de 1.000 de lei, iar la service vor fi cheltuieli cu reparațiile de 4.000 de lei, păgubitul va primi suma stabilită de asigurator și va fi nevoit să plătească reparația din banii proprii, deși plătește asigurare. Asiguratorii doresc să profite în mod legal de lipsa de informare a păgubiților RCA cu privire la soluțiile tehnice necesare reparării autovehiculului și a valorilor reale de reparație, pe care consumatorii nu au de unde să le cunoască atunci când acceptă și semnează oferta subevaluată de despăgubire din partea firmelor de asigurări”, susține COTAR.
În Parlament se dezbate deja un document de peste 90 de pagini care are centralizate principalele amendamente de la asigurători, transportatori, ASF și alte organizații implicate în piața RCA, însă transportatorii nu au precizat ce amendamente îi nemulțumesc.
De cealaltă parte, asiguratorii cer abrogarea unor prevederi actuale cu implicații puternice în piața RCA. Unele dintre acestea sunt cele referitoare la suspendarea contractelor RCA, care ar fi inaplicabile și greu de monitorizat. De asemenea, aceștia solicită și modificarea prevederilor legate de cine poate realiza reparațiile.
„(8) contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să-i influenţeze opţiunea.
(9) În aplicarea prevederilor alin. (8) contractul RCA va cuprinde o clauză potrivit căreia, în cazul producerii unei daune, persoana prejudiciată să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărui operator economic care desfăşoară activităţi de reparaţii ale autovehiculelor, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere care ar putea să-i influenţeze opţiunea.”
Propunerea UNSAR-BAAR, susținută și de o asociație a transportatorilor (FORT)
„(8) Contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să încaseze despăgubirea pe baza evaluării asigurătorului sau să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, cu respectarea art.14 alin.(3) si (31).
(9) În aplicarea prevederilor alin. (8) contractul RCA va cuprinde o clauză potrivit căreia, în cazul producerii unui prejudiciu, persoana prejudiciată să încaseze despăgubirea pe baza evaluării asigurătorului sau să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei sau să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unitati reparatoare auto, cu respectarea art. 14 alin.(3) si (31)”, precizează aceștia.
„În prezent, societățile de asigurări stabilesc valori de piață incorecte și despăgubiri insuficiente pentru achiziția de către persoanele păgubite a unor autovehicule similare celor avariate. Astfel, societățile de asigurări stabilesc valori de piață pe baza unor soft-uri produse de societăți care nu își asumă răspunderea pentru informațiile generate de respectivul program, iar valorile astfel rezultate sunt insuficiente pentru achiziția unui autovehicul similar celui avariat (sunt și cu 50% ,mai mici decât prețul real).
Acest lucru este evident dacă luăm în calcul ofertele de asigurare facultativă a autovehiculelor, la nivelul cărora sumele asigurate sunt superioare ofertelor de despăgubire înaintate de asigurătorii RCA (…).
Mai mult, au apărut noi tendințe ale societăților de asigurări care ajustează până la 90% valoarea de piață generată automat de programul de evaluare. Pentru o mai bună înțelegere a fenomenului, vom face o scurtă prezentare a situației reale (de fapt) care se întâmplă în prezent în piață. Un autovehicul este evaluat spre exemplu la 2500 Euro (valoare generată automat de către program). Dacă autovehiculul avariat prezintă și alte avarii anterioare, asigurătorul întocmește în deviz estimativ al costurilor de remediere a acestor avarii (soluțiile tehnice, ora de manoperă, timpii de reparație sau alți factori de acest gen sunt stabilite/stabiliți în mod unilateral de către asigurător, fără acordul pagubitului) și , în final scade această suma din valoarea de piață.
Astfel, autovehiculul respectiv, deși era evaluat de program la aproximativ 2500 Euro, în final, după ce asigurătorul scade costurile estimative ale remedirilor avariilor preexistente, autovehiculul respectiv este evaluat de asigurător la 400 Euro! Mai grav este că păgubitului îi este IMPOSIBIL să achiziționeze un autovehicul similar celui avariat cu suma pusă la dispoziție de asigurator, deoarece ofertele de pe piață sunt în jurul sumei de 2000 – 2500 Euro. Astfel păgubitul este pus în situația NEPLĂCUTĂ să scoată din buzunar o suma de aproximativ 2000 Euro că să își poată achiziționa o mașină similară.
Așa cum spuneam mai sus, acest fenomen a început să ia proporții, întâlnindu-se tot mai des astfel de situații în practică, fenomen care trebuie urgent stopat prin dispoziții legale foarte clare și prin intervenția promptă a autorităților”, susține Asociația de consumatori COMROM.