Organizația Salvați Copiii dă voce dorinței copiilor din România și lansează campania „Vreau la școală”, demers care aduce în centrul atenției restabilirea dreptului tuturor tinerelor vlăstare la educație, grav afectat de criza COVID-19 și de izolare.
Statisticile ONG-ului citat spun că aproape jumătate dintre elevii români (47%) au avut acces limitat la educație, în timpul măsurilor de izolare impuse de pandemie, neavând la dispoziție o tabletă sau un computer.
„21% dintre școlile din România nu sunt pregătite să-și primească elevii înapoi la şcoală, iar 47% dintre elevi nu au folosit tableta sau computerul pentru participarea la cursurile online. Creșterea finanțării educației este singura cale prin care toți copiii pot avea acces în mod egal la educație!
Invităm publicul larg să posteze o fotografie sau un video cu mesajul copiilor «Vreau la scoală», însoțite de hashtag-ul #VreauLaScoala și să ne ajute să dăm voce copiilor care nu au acces la un dispozitiv electronic sau o conexiune la internet”, a declarat Gabriela Alexandrescu, președinte executiv „Salvați Copiii” România.
Cifrele date publicității de organizație spun că aproximativ trei milioane de elevi vor reveni la școală în luna septembrie, însă şcoala nu va mai fi la fel ca înainte. Atât instituțiile de învățământ, cât și familiile nu trebuie să se confrunte singure cu aceste provocări.
„Organizația «Salvați Copiii» România face apel public către Guvern, Parlament și autoritățile locale pentru ca, prin eforturi conjugate, să fie identificate cele mai bune soluții, ca niciun copil să nu mai fie lăsat în afara școlii. Educația este cu adevărat o urgență și o prioritate națională atunci când toți copiii au acces real și egal la școală.
Copiii vor la școală, asta e concluzia cea mai directă a sondajului realizat în rândul micuților. Cei mai mulți dintre ei s-au confruntat deja cu diverse probleme emoționale, cu sentimente de izolare, panică și furie, iar în cazul celor care nu au avut acces la educația online sau au avut acces limitat, prin intermediul unui telefon, aceste stări sunt dublate de un sentiment dramatic de marginalizare. Aceste situații trebuie corectate”, susțin experții organizației.
Rezultatele analizelor ONG-ului arată că cei mai afectaţi şi aflaţi în pericol sunt copiii cei mai săraci și mai marginalizați. În acest caz, școlile nu le oferă copiilor doar un spațiu de învățare, acestea fiind în acelaşi timp acele locuri sigure unde pot primi hrană, au acces la protecție și servicii de consiliere și se joacă cu prietenii lor.
Profesorii pot fi pentru copii persoanele la care pot apela mai întâi atunci când au nevoie de ajutor și cei care îi pot proteja. Dar odată cu închiderea școlilor, copiii nu mai au parte de aceste elemente esențiale pe care mediul școlar le poate oferi.
„Noi (n.r. – copiii) reprezentăm viitorul acestei țări și doar atunci când autoritățile vor realiza acest lucru și vor face ceva în privința asta, țara va merge în direcția corectă”, a declarat unul dintre cei 5.000 de copii consultați de Organizația Salvați Copiii România.
În urma consultării lansate de Consiliul Național al Elevilor (CNE), demers ce are la bază scenariile propuse de autorități pentru reluarea cursurilor, s-au conturat cu claritate preferințele elevilor în ceea ce privește începutul anului școlar 2020-2021.
Cu această ocazie, respondenții au fost încurajați să-și spună părerea cu privire la școala în timp de pandemiei, dar și cel mai favorabil scenariu în ceea ce privește anul școlar ce este pe cale să înceapă.
La consultare au participat peste 12.500 de elevi, în mai puțin de 24 de ore. Dintre aceștia, 40,8% au declarat că și-ar dori reluarea cursurilor în format fizic, dacă va fi posibilă respectarea măsurilor de siguranță impuse de autorități.
Un procent de 30,3% dintre respondenți au declarat că preferă reluarea cursurilor în sistem hibrid – disciplinele de profil să fie studiate fizic, iar celelalte online. Un procent mai mic, de 15,5% declară că își doresc reluarea cursurilor în sistem exclusiv online, iar restul au declarat că preferă reluarea cursurilor în sistem hibrid – fizic și online, prin împărțirea clasei în grupe.