CORONAVIRUS. Măsuri sociale fără precedent. Câți bani vor primi părinții care stau acasă cu copiii, după închiderea școlilor
ORDONANȚA DE URGENŢĂ pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 prevede o indemnizaţie pentru fiecare zi liberă care se plăteşte din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului şi este în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, acordată pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ, în situația în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile reglementate în această lege.
„Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2
Având în vedere Hotărârile Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, precum și instituirea stării de urgență prin Decretul Președintelui României nr.195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr.212 din 16 martie 2020, Având în vedere că Decretul prevede acordarea unei majorări a salariului în cuantumul prevăzut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, respectiv o indemnizaţie pentru fiecare zi liberă care se plăteşte din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului şi este în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, acordată pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ, în situația în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile reglementate în această lege,
Având în vedere evoluția situației epidemiologice internaționale determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de țări, în care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate și peste 5.800 au decedat, precum și declararea „Pandemiei” de către Organizația Mondială a Sănătății la data de 11.03.2020,
Luând în considerare experiența țărilor grav afectate de evoluția virusului și măsurile care au avut impact pozitiv în limitarea răspândirii acestuia și care au vizat acțiuni în planul sănătății publice, concomitent cu limitarea sau întreruperea activităților socio-economice,
În contextul măsurilor adoptate la nivelul statelor europene, în scopul prevenirii răspândirii comunitare a infecției,
Luând act de evoluția situației epidemiologice pe teritoriul României și de evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare, care indică o creștere masivă a numărului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,
Ținând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul social și economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra angajaților și al beneficiarilor unor măsuri de asistență socială,
Aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă, pentru stabilirea mijloacelor și procedurilor necesare pentru siguranța socială și economică a populației, precum si reglementarea unor măsuri de protecție socială pe perioada stării de urgență decretate,
În temeiul art. 115 alin.(4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență:
Art. I – Legea nr.19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 209 din 14 martie 2020, se modifică și se completează, după cum urmează: 1. Alineatul (3) al articolului 1 se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Prin părinte, în sensul prezentei legi, se înțelege: a) părintele biologic; b) adoptatorul; c) persoana care are copilul/copii în încredințare în vederea adopției; d) persoana care are în plasament copilul sau în tutelă; e) persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare f) părintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap înscrisă într-o unitate de învățământ.”
- După alineatul (3) al articolului 1 se introduc trei noi alineate (31), (32) și (33), cu următorul cuprins: ” (31) Beneficiază de prevederile prezentei legi și părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neșcolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizației în condițiile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile în care activitatea serviciului de zi este suspendată ca urmare a
condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu. (32) Prevederile prezentei legi se aplică și pentru părintele sau reprezentantul legal care are în îngrijire, supraveghere și întreținere persoana adultă încadrată în grad de handicap grav sau in grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizației în condițiile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare și care beneficiază de servicii de zi, a căror activitate a fost suspendată ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu. (33) Prevederile prezentei legi nu se aplică în cazul în care unul dintre părinți se află în una sau mai multe din următoarele situații: a) este în concediul prevăzut la art. 2 alin.(1) sau art. 11 alin.(2) ori art. 31 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația pentru creșterea copiilor, aprobată prin Legea nr.132/2011, cu modificările și completările ulterioare; b) este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere; c) celălalt părinte nu realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.”
- Alineatul (3) al articolului 2 se modifică și se completează și va avea următorul cuprins: ” (3) Prevederile alin.(2) nu se aplică persoanei singure din familia monoparentală, definită în condițiile art.3 din Legea nr.277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și persoanei despărțită în fapt, situație atestată de autoritatea tutelară.
- La articolul 2, după alineatul (4) se introduc două noi alineate (5) și (6), cu următorul cuprins: ” (5) Prevederile alin. (1) nu se aplică angajaților sistemului național de apărare, angajaților din penitenciare, personalului din unitățile sanitare publice și altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei și al ministrului transporturilor, după caz, în situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu. (6) Angajatorii acordă zilele libere în condițiile prezentei legi, după epuizarea tuturor opțiunilor prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru desfășurarea activității și cu obligația asigurării
continuității activității, inclusiv prin decalarea programului de lucru sau implementarea formelor de muncă flexibile.”
- După articolul 3 se introduce un articol nou 31, cu următorul cuprins: ”Art. 31 – Personalul prevăzut la art.2 alin. (5) beneficiază de o indemnizație calculată conform art.3 alin. (1), corespunzător numărului de zile lucrătoare aprobat prin hotărârea de Guvern prevăzută la art.4, acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în situația în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile prevăzute la art.1 sau de prezentul articol.”
- Articolul 4 se modifică și se completează și va avea următorul cuprins: ”Art. 4 – Numărul de zile libere și numărul de zile lucrătoare acordate potrivit prezentei legi se stabileşte de către Guvern, prin hotărâre, pentru fiecare situaţie dintre cele prevăzute la art. 1 alin. (1) și art. 2 alin. (5).”
Art.II. – (1) Acordarea stimulentului de inserție prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizație pentru creșterea copiilor, aprobată prin Legea nr.132/2011, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare ordonanță de urgență, se efectuează fără întrerupere, pe o perioadă de 90 zile în cazul persoanelor care, începând cu data aplicării Hotărârii nr. 6/2020 a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență sau în perioada de aplicare a Decretului Președintelui României nr.195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr.212 din 16 martie 2020, cu respectarea prevederilor art. 17 alin.(1) lit. a) din ordonanța de urgență, se află în una sau mai multe dintre următoarele situații : a) beneficiază de concediile prevăzute la art. 2 alin.(1) lit.a), b) și d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.158/2005, aprobată prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare; b) beneficiază de concediul prevăzut de Legea nr.19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ; c) se află în perioada prevăzută la art. 52 alin.(1) lit.c) din Legea nr.53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare; d) li s-a suspendat ori le-a încetat raportul de muncă ori de serviciu, ca urmare a instituirii situației de urgență în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de
asediu şi regimul stării de urgenţă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.453/2004, cu modificările și completările ulterioare. (2) În cazul în care după perioada prevăzută la alin.(1), persoana îndreptățită realizează venituri supuse impozitului pe venit conform art. 3 din ordonanța de, atunci stimulentul de inserție se acordă, potrivit legii, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani sau 4 ani în cazul copilului cu dizabilitate. (3) Prevederile alin.(1) și (2) se aplică corespunzător și în cazul persoanelor care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. 32 alin.(5) din ordonanța de urgență.
Art.III. – (1) Începând cu intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cererile și documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistență socială acordate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, pot fi depuse și prin poșta electronică. (2) Cererile și documentele doveditoare prevăzute la alin. (1) vizează acordarea următoarelor beneficii de asistenţă socială: a) ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare; b) alocaţia pentru susţinerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare; c) alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările și completările ulterioare; d) drepturile acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare; e) alocaţia lunară de plasament acordată în baza Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare; f) drepturile acordate în baza art. 50 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare; g) ajutorul pentru încălzirea locuinţei acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială pentru perioada sezonului rece, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare; h) indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările ulterioare.
(3) Depunerea prin poșta electronică a cererilor și documentelor doveditoare pentru solicitarea beneficiilor prevăzute la alin.(2) se face astfel: a) pentru beneficiile prevăzute la lit. e) – f) și h) la agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a Municipiului București, denumite, în continuare, agenții teritoriale, în a căror rază teritorială își au domiciliul, reședința ori locuiesc efectiv solicitanții; b) pentru beneficiile prevăzute la lit.a)-d), și g), la autoritățile administrației publice locale în a căror rază teritorială își au domiciliul, reședința ori locuiesc efectiv solicitanții. (4) Depunerea prin poșta electronică a cererilor și documentelor doveditoare este opțională și se realizează în condițiile în care agențiile teritoriale ori instituțiile administrației publice locale au dezvoltate sisteme de primire electronică, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor). (5) Începând cu data prezentei ordonanțe de urgență decizia de acordare/respingere/încetare/suspendare a dreptului de asistență socială pentru oricare din beneficiile sociale prevăzute la alin.(2) se poate transmite beneficiarului și prin poșta electronică de către agenția teritorială emitentă.
Art. V. – (1) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, agențiile teritoriale și autoritățile administrației publice locale au obligația de a lua măsurile necesare pentru implementarea sistemului de transmitere prin poșta electronică a cererilor și documentelor doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistență socială prevăzute la art. III alin.(2). (2) Organizarea modului de primire prin poșta electronică a cererilor și documentelor doveditoare se stabilește prin decizie a directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială pentru drepturile prevăzute la art. 1 alin.(2) lit.c) – f) și h), respectiv prin dispoziție a primarului pentru drepturile prevăzute la art. 1 alin.(2) lit.a), b) și g). (3) În situația în care cererile și documentele doveditoare pentru solicitarea drepturilor prevăzute la art. III alin.(2) au fost depuse prin poșta electronică la autoritățile administrației publice locale, acestea au obligația de a transmite la agenția teritorială, în termenul prevăzut de lege, solicitările primite, la adresa de poștă electronică oficială a instituției sau prin Punctul de contact unic electronic, conform Hotărârii Guvernului nr.922/2010 privind organizarea și funcționarea Punctului de contact unic electronic, cu modificările ulterioare și ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017.
Art. VI. – (1) În cazuri excepționale, agențiile teritoriale și/ sau autoritățile administrației publice locale pot solicita persoanelor care au depus cererea și documentele doveditoare prin poșta electronică, prezentarea la sediul instituției. (2) Prin situații excepționale se înțeleg următoarele: a) existența unor documente care nu respectă condițiile de formă și conținut prevăzute de lege; b) determinarea unor inadvertențe între informațiile din documentele transmise și cele din bazele de date ale altor instituții la care agențiile teritoriale sau autoritățile administrației publice locale au acces pentru verificarea îndeplinirii de către solicitanți, a criteriilor de acordare a drepturilor; c) informațiile din documentele transmise sunt incomplete sau, pe baza acestora nu se poate determina îndeplinirea condițiilor de eligibilitate. (3) Termenul prevăzut de lege pentru soluționarea cererii în cazurile excepționale prevăzute la alin.(2) se prelungește cu până la 15 zile lucrătoare pentru verificarea realității, legalității și conformității documentelor transmise, precum și pentru solicitarea de documente doveditoare suplimentare.
Art. VII. – Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, agențiile teritoriale și autoritățile administrației publice locale au obligația de a afișa la sediul instituțiilor și pe web site-ul propriu informațiile necesare privind solicitarea beneficiilor de asistență socială prin poșta electronică.
Art. VIII – În cazul instituirii situației de urgență în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.453/2004, cu modificările și completările ulterioare, transmiterea prin poșta electronică a cererilor și documentelor doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asigurări devine principalul mijloc de comunicare.
Art. IX. – Rapoartele de monitorizare prevăzute la art. 30 alin. (2) din Anexa la Hotărârea Guvernului nr.118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, întocmite înainte de instituirea stării de urgență prin Decretul Președintelui României nr.195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr.212 din 16 martie 2020, rămân valabile după încetarea stării de urgență și vor fi luate în considerare în procesul de evaluare pentru acordarea unei noi licențe pentru serviciul social.
Art. X. – Pe perioada instituirii stării de urgență prin Decretul Președintelui României nr.195/2020, beneficiile de asistență socială care au drept condiție frecventarea cursurilor de învățământ de către copii sau tineri, se acordă fără întrerupere.
Art. XI. – (1) Pe perioada stării de urgență instituită prin Decretul Președintelui României nr.195/2020, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătite din fondul de salarii, se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. (2) Angajatorii care beneficiază de prevederile alin. (1) au obligaţia să menţină raporturile de muncă ale persoanelor în cauză pe o perioadă de cel puțin 6 luni de la data reînceperii activității după suspendarea raporturilor de muncă conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. XII – (1) În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației prevăzute la art.XI, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă sau a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, întocmită conform modelului prevăzut în Anexa nr. 1 la prezenta ordonanţă de urgenţă, însoțită de următoarele documente: a) certificatul de situație de urgență eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri; b) lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația prevăzută la art. 1, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, întocmită conform modelului prevăzut în Anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă de urgenţă. (2) Modelul certificatului prevăzut la alin.(1) lit.a) și condițiile de acordare a acestuia se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, în termen de maximum 5 zile de la intrarea în vigoare prezentei ordonanțe de urgență.
Art. XIII. – (1) Documentele prevăzute la art.XII alin. (1) se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară.
(2) Decontarea, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, a sumelor plătite cu titlu de indemnizație se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.
Art. XIV. – Sumele plătite din bugetul asigurărilor pentru şomaj potrivit art. XI alin. (1) se reîntregesc din fonduri externe nerambursabile de către Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate pentru această intervenţie şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate ale Programului Operaţional Capital Uman
Art. XV. – Utilizarea sumelor virate în contul angajatorului din bugetul asigurărilor pentru șomaj, prevăzute la art. XIII alin. (2), cu altă destinație decât cea stabilită în prezenta ordonanță atrage după sine răspunderea penală.
Art. XVI – Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.
PRIM-MINISTRU LUDOVIC ORBAN”