”Guvernul și ceilalți beneficiari – autorități publice și companii cu capital de stat – ar trebui să achiziționeze servicii de transport auto cu respectarea reglementărilor legale în vigoare privind achizițiile publice și a normelor de liberă concurență, nu doar direct și exclusiv de la RAAPPS. Exclusivitatea poate să existe doar în condițiile în care activitatea de transport auto ar fi incorporată în entitatea beneficiară, de exemplu Secretariatul General al Guvernului”, a subliniat duminică Corpul de control al premierului pe marginea unui raport făcut public vineri.
Potrivit sursei citate, RAAPPS ar putea să își extindă activitatea economică prin oferirea de servicii de transport auto și activități conexe (service auto, școală de șoferi etc) către orice posibili clienți, similar societăților cu obiect asemănător care operează pe piață, cu mențiunea că obiectul de activitate al RAAPPS permite o astfel de extindere.
Corpul de control mai adaugă că există în curs încă 3 controale la această regie autonomă, cu termen de finalizare estimat la finalul anului 2016 și începutul lui 2017. Acestea se referă la: vânzarea imobilelor din domeniul privat al statului și a celor aflate în proprietatea RAAPPS, contractele de locațiune încheiate de RAAPPS și încasarea veniturilor rezultate din activitatea economică desfășurată de RAAPPS, inclusiv funcționarea bufetelor de incintă.
Sucursala de Transport Bucureștii Noi (STBN), unitate din cadrul Regiei Autonome Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS) care asigură servicii de transport pentru Guvern, a ”umflat” facturile decontate de către Executiv, inclusiv cu whisky, parfumuri sau cosmetice de lux, relevă raportul Corpului de control al primului-ministru dat publicității vineri.
Astfel, RAAPPS, prin STBN, avea obligația de a stabili tarife diferențiate pentru fiecare autoturism pus la dispoziția aparatului de lucru al Guvernului, calculate în funcție de marca autoturismului și capacitatea cilindrică a acestuia, dar în realitate a stabilit un tarif intern, unic/zi/autoturism.
”În urma verificărilor efectuate, s-a constatat existența premiselor ca RAAPPS, prin STBN, să deconteze de două ori cheltuielile cu deplasările conducătorilor auto, atât direct, prin aplicarea clauzei contractuale potrivit căreia beneficiarul decontează prestatorului toate cheltuielile efectuate cu deplasările conducătorilor auto, cât și indirect, prin includerea acestor cheltuieli în cheltuielile totale care stau la baza stabilirii tarifului unic pe autovehicul. (…) Prin înregistrarea cheltuielilor cu unele produse de protocol în contul contabil 604 ‘Cheltuieli privind materialele nestocate’, a fost influențat, în mod indirect, și cuantumul tarifului unic/autoturism stabilit pentru SGG, întrucât, potrivit Anexei nr. 2 la contractele de prestări servicii de transport, cheltuielile incluse în contul 604 au fost introduse în indicatorul ‘cheltuielile generale’, repartizate contractelor încheiate cu S.G.G., în următoarele procente: 95,66% pe anul 2012, 96,72% pe anul 2013, 98,02% pe anul 2014 și 84% în anul 2015”, se arată în raportul citat.
De exemplu, în perioada menționată, reprezentanții STBN au achiziționat produse de protocol în sumă totală de 86.533,94 RON, dintre care de la un lanț de supermarketuri sticle de whisky și coșuri cadou în valoare de 37.157,35 RON și de la un distribuitor de cosmetice parfumuri, creme și produse de machiaj în valoare de de 26.269,80 RON (cum ar fi lac de unghii Yves Saint Laurent – 106,20 RON sau fard pentru obraz Lancome Blush Subtil – 159,80 RON).
De asemenea, potrivit concluziilor Corpului de control, în perioada 2013 – 2015, alegerea furnizorilor de piese auto s-a efectuat cu încălcarea legii, direct de la furnizori, selectați pe un așa-zis ”criteriu al rapidității”, fără a efectua o analiză a altor oferte existente pe piață. ”Astfel, conducerea STBN a aprobat, în mod nejustificat, plata unor sume mult mai mari pentru produse cu aceleași caracteristici, pe care STBN putea să le achiziționeze de la alți furnizori existenți pe piață dacă ar fi folosit mecanismele concurențiale și transparente prevăzute de legislația incidentă în domeniul achizițiilor publice. (…) Există suspiciunea rezonabilă că, în anul 2007 directorul S.T.B.N. a înlesnit achiziționarea de către S.T.B.N./R.A.A.P.P.S. a unor piese de schimb, materiale auxiliare și alte materiale consumabile de la societatea N.S., având-o ca asociat unic și administrator pe soția sa”, mai dezvăluie raportul.
„Prețul pe zi pentru mașină și șofer pe zi este undeva peste 100 de euro pe zi, în medie în această zonă”, a spus șeful Corpului de control al primului ministru, Valentin Mircea, într-un interviu acordat în luna iunie la un post tv.