Prima pagină » Știri » Costoiu: Continuăm „curățenia” în universități, trebuie reduse masiv specializările de licență

Costoiu: Continuăm „curățenia” în universități, trebuie reduse masiv specializările de licență

Costoiu: Continuăm
Ministrul Mihnea Costoiu spune că în anul universitar 2013-2014 va continua "curățenia" în instituțiile de învățământ superior, fiind necesară reducerea "masivă" a specializărilor de licență, iar sportul va fi condiție la autorizarea și acreditarea programelor de studii.

 Ministrul Mihnea Costoiu spune că în anul universitar 2013-2014 va continua „curățenia” în instituțiile de învățământ superior, fiind necesară reducerea „masivă” a specializărilor de licență, iar sportul va fi condiție la autorizarea și acreditarea programelor de studii.

Potrivit lui Costoiu, analiza „atentă” a tuturor specializărilor de licență și de master pe care le derulează universitățile va continua împreună cu Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS).

„Vom continua, împreună cu ARACIS, analiza atentă a tuturor specializărilor de licență și de master pe care le derulează universitățile, astfel încât, în decembrie 2013, să putem avea noul nomenclator al specializărilor din România, pentru că, în acest moment, cred că sunt multe prea multe specializări, cel puțin de licență. Cred că sunt mii, ar trebui reduse masiv”, a spus ministrul delegat pentru învățământ superior.

Mihnea Costoiu definește drept „curățenie” închiderea unor specializări din foarte multe universități publice și private care au avut termene de grație de câțiva ani pentru a se pune la punct.

„Anul acesta, am decis reducerea semnificativă a specializărilor. Am închis, în iunie, 180 și sunt foarte multe specializări din foarte multe universități publice și private care au termen decembrie 2013, respectiv martie 2014, pentru a-și clarifica situația. Să-i spunem «curățenie», pentru că universitățile au avut termene de grație câțiva ani de zile, nu mai putem merge cu grad de încredere scăzut sau neîncredere și să dăm voie să se facă admitere. Au intrat în monitorizare, anul acesta, patru univeristăți acreditate și zece autorizate provizoriu. Toate acestea vor fi verificate lunar, din octombrie 2013, pentru ca cel mai târziu în martie 2014 situația programelor de studii derulate de aceste univeristăți să fie foarte clare, pentru ca studenții să știe, cel mai târziu la 1 martie 2014, care sunt programele de studii pe care le pot frecventa începând cu 2014-2015, care este situația lor, dacă sunt autorizate provizoriu, acreditate, pentru a nu mai avea tensiuni majore cu studenți care au parcurs diferite programe de studii care nu au avut acreditare”, a explicat ministrul.

În același context, Mihnea Costoiu a precizat că, tot în noul an universitar, se dorește realizarea unor noi metodologii privind autorizarea și acreditarea programelor de studii de licență, master și doctorat, unul dintre criteriile de performanță urmând să fie reprezentat de sport.

„Metodologiile sunt deja de foarte mulți ani în vigoare și, după părerea mea, nu mai sunt actuale. Trebuie să trecem de la faza în care evalăm, prin numărare, scaune, mese, metri pătrați, la evaluarea calității – ce calitate au absolvenții care vin din aceste universități, pentru a putea ști cum apreciem programele de studii. (…) Responsabilitatea universităților a crescut foarte mult, iar atunci evaluarea trebuie să crească din punct de vedere al cerințelor, pentru că, într-un domeniu acreditat, o univeristate trebuie să-și decidă programele pe care le derulează singură, fără să mai treacă prin acreditare. Nivelul standard de calitate al metodologiei trebuie să fie mult mai ridicat. În metodologiile de autorizare și de acreditare să apară, ca și criteriu de performanță, sportul. Sportul în universități trebuie să aibă o pondere în toate specializările. Avem nevoie de sport. Trebuie să introducem un număr minim de credite pentru activitatea sportivă, impus de metodologiile de autorizare și acreditare. Fiecare student din România va fi obligat să facă mișcare. Să reluăm competițiile sportive de masă”, susține ministrul.

Potrivit lui Costoiu, la elaborarea metodologiilor pentru clasificarea și ierahizarea universităților vor fi consultați „toți actorii implicați”.

„Din acest an, vom începe dialogul cu toți actorii implicați pentru elaborarea metodologiilor pentru clasificarea și ierahizarea universităților. Această clasificare trebuie să se realizeze, în acest an universitar, cu consultarea tuturor. Ne dorim o clasificare transparentă, pentru a evita ceea ce s-a întâmplat în trecut, cu blocarea ordinului în instanță. Vechea clasificare avea o meteahnă, pentru că erau comparate mere cu pere, adică erau comparate programe de studii de la limbi strănie cu cele de la medicină, de la arte, cu aceleași criterii. Am cerut articole indexate în baze de date pentru pictori, muzicieni, comparându-i cu fizicienii, inginerii sau medicii. Am comparat lucruri care nu se pot compara. Existau domenii strategice vitregite de acest program, respectiv univeristățile de arte, de muzică, de arhiectură, care nu puteau intra întra în caegoria celor care puteau organiza doctorat”, a explicat el.

Tot pentru noul an universitar, Costoiu spune că este posibilă scoaterea la concurs a posturilor didactice, pe baza unei hotărâri de guvern din iulie 2013.

„Așteptăm propunerile universităților, pentru scoaterea la concurs a posturilor didactice. Am rugat universitățile să aibă în vedere o dezvoltare sustenabilă și încadrarea în bugetele stabilite, evident, în funcție de numărul de studenți pe care îi au înamatriculați. Anul acesta, numărul de studenți înmatriculați în universitățile publice este mai mare decât anul trecut. Cifrele le vom avea la începutul anului, dar estimăm că numărul este mai mare cu circa 10 la sută decât anul trecut, deși cohorta absolvenților (de facultăți – n.r.) a fost mai mică decât numărul absolvenților de bacalaureat”, spune ministrul delegat pentru învățământ superior.

În privința admiterii pentru anul universitar 2014-2015, Mihnea Costoiu afirmă să se dorește ca metodologia să fie stabilită încă din decembrie 2013, cu șase luni înainte.

„Anul acesta, am permis universităților, la solicitarea multora dintre acestea, să ia în calcul toate notele posibile: și a celor din timpul anilor de liceu, și a celor de la bacalaureat și, parțial, doar a unora dintre rezultate. Din statistica noastră, mai bine de 85% dintre universități nu au luat în calcul decât examenul de admitere pe care l-au dat și nota de la bacalaureat, și nu și media din timpul anilor (de liceu – n.r.)”, a adăugat ministrul.

 

Citește și