Cristian Tudor Popescu: În România, până și apocalipsa o să-și frângă gâtul
Jurnalistul Cristian Tudor Popescu a comentat, pentru MEDIAFAX, speculațiile care au la bază interpretările date calendarului maya privind sfârșitul lumii, care ar urma să se producă vineri, 21 decembrie 2012, spunând că în România până și apocalipsa „o să-și frângă gâtul”.
Teoriile hollywoodiene despre sfârșitul lumii spun că în timpul solstițiului de iarnă, pe 21 decembrie 2012, va avea loc Apocalipsa. Însă abordarea mercantilă și turistică a evenimentului a fost denunțată de organizațiile indigene din America Centrală și Mexic, care au reproșat guvernelor și antreprenorilor că au denaturat sensul acestei sărbători. Într-un interviu acordat AFP, liderul indigen Alvaro Pop a criticat interpretarea hollywoodiană a acestei date, care ar marca în realitate doar încheierea unui ciclu din calendarul maya.
În acest context, jurnalistul Cristian Tudor Popescu a vorbit, pentru agenția de presă MEDIAFAX, despre speculațiile care au la bază interpretările date calendarului maya privind sfârșitul lumii.
„Aș vrea să încep cu o părere științifică foarte autorizată, care îi aparține regizorului Nae Caranfil. El mi-a spus așa: «E bine că e sfârșitul lumii vineri, numai că ar fi bine să fie după-masă, pe la 17.00, că dimineață am niște treabă». Asta mi se pare că epuizează din multe puncte de vedere subiectul apocalipsei de vineri. De asemenea, cred că o să-i rateze apocalipsa pe parlamentari, pentru că ei o să fugă chiar dacă au acum probleme cu prezența în Parlament. Deja jumătate au chiulit și nu se poate face nici Guvenul din cauza lor. Pe ăștia o să-i rateze apocalipsa. Mai cred că România va fi foarte originală și în materie de apocalipsă. Aici cred că o să-și frângă gâtul și apocalipsa. Comunismul n-a reușit nimic. A încercat, n-a reușit nimic. Capitalismul se străduiește și el din răsputeri, mare lucru nu face. Cred că și apocalipsa o să aibă mari probleme în a se realiza pe aceste plaiuri”, a spus Cristian Tudor Popescu.
În ceea ce privește posibilitatea științifică a prevestirii sfârșitului lumii, Cristian Tudor Popescu spune că „tot acest subiect se încadrează la escatologie”. „Escatologia este disciplina sfârșitului lumii. De-a lungul timpurilor, cred că toate religiile au momentul lor escatologic. Deci trebuie să existe un sfârșit al lumii, după care vine întotdeauna învierea, refacerea. De pildă, în cadrul religiei creștine a auzit toată lumea de apocalipsă. Termenul l-a lansat Sfântul Ioan. Apocalipsa după Ioan. Apocalipsa ce înseamnă? Înseamnă că are loc un sfârșit al lumii, de fapt. Se distruge totul. Vin cei patru călăreți, este trecută lumea prin foc, prin apă. De ce? Pentru că lumea este păcătoasă. Apocalipsa nu este un simplu fenomen natural, care ne izbește. Nu este un tsunami, nu este un cutremur. Este o pedeapsă divină. În afară de apocalipsă există și conceptul de «apocatastază». Apocatastaza înseamnă refacerea ordinii originare, care a fost alterată, a fost tulburată de-a lungul veacurilor de ticăloșiile, de păcatele omului, ale omenirii. Și apocatastaza înseamnă că această omenire va fi aruncată în aer, va fi distrusă, dar, după aceea, totul se va recompune în ordinea pură, nemaculată de trecerea secolelor, a mileniilor. E vorba aici numai și numai de o chestiune psihologică. Sfârșitul lumii este un domeniu al psihologiei. La urma urmei, dacă ne gândim, toți avem în cap câte un sfârșit al lumii. Face parte din tine. Sunt unii care probabil că nu au în cap nici începutul lumii, ălora nu ai ce să le pretinzi, dar există destule persoane puțin peste media de inteligență. Dacă posezi un anume grad de inteligență și de instrucție e aproape imposibil să nu formulezi, să nu-ți imaginezi un sfârșit al lumii așa cum l-ai vedea tu la un moment dat”, a spus Cristian Tudor Popescu.
„Această noțiune de sfârșit al lumii este și un bun test pentru cantitatea de prostie din lume, dintr-o țară, la un moment dat, pentru că creșterea vânzărilor de truse de supraviețuire pentru apocalipsă e un indicator sigur pentru cantitatea de prostie din lume. Înțeleg că și în România s-au cumpărat suficiente astfel de truse în ultima vreme, care nici măcar nu sunt scumpe. Asta îmi amintește de faptul că pe vremea lui Ceaușescu s-au vândut destul de bine pastilele contra prostiei. Existau inși care veneau și spuneau: «Domn’e, nu vrei niște pastile contra prostiei?». Și se întreba: «Dar de unde sunt? Sunt de import?». Și dacă erau de import, atunci lumea cam lua pastile contra prostiei. Așa și cu trusele astea de supraviețuire, dar să ne amintim și lucruri mai sumbre. Au fost oameni, sute de oameni care s-au sinucis – reverendul Jones în Guyana sau davidienii din Waco, Texas. Zeci, sute de oameni care, convinși că urmează un sfârșit al lumii, s-au izolat de lume, în așteptarea acestui sfârșit al lumii, s-au sinucis. Deci lucrurile pot să ia și întorsături dramatice din punctul ăsta de vedere”, a spus Cristian Tudor Popescu.
Pe de altă parte, Cristian Tudor Popescu s-a referit și la interpretarea de la Hollywood, comercială, a acestor date simbolice referitoare la un presupus sfârșit al lumii.
În acest sens, Cristian Tudor Popescu a dezvăluit care sunt filmele lui preferate, care au ca temă sfârșitul lumii.
Pe prima poziție a topului alcătuit de Cristian Tudor Popescu se situează „Melancolia/ Melancholia”, în regia lui Lars Von Trier.
„Pe primul loc (în top, n.r.) fără discuție este «Melancolia» lui Lars Von Trier, care are cel mai frumos, cel mai tulburător sfârșit al lumii. Modul în care este construit sfârșitul lumii la Lars Von Trier duce la ideea de apocatastază. Adică are curajul Lars Von Trier să spună că Pământul este rău și că oamenii sunt răul și că totul trebuie distrus, dar că există o speranță a recăpătării inocenței originare prin acea ardere de tot din final”, a explicat Cristian Tudor Popescu pentru MEDIAFAX.
Pe următoarele două poziții în topul filmelor preferate de Cristian Tudor Popescu se situează „Dr. Strangelove”, în regia lui Stanley Kubrick, și „Ultimul țărm/ On the Beach”, în regia lui Stanley Kramer.
Topul este continuat de filmele: „Inteligență artificială/ Artificial Intelligence: AI”, în regia lui Steven Spielberg, „Mad Max”, în regia lui George Miller, „Wall-E”, în regia lui Andrew Stanton, „Invazia hoților de trupuri/ Invasion of the Body Snatchers”, „Planeta maimuțelor/ Planet of the Apes”, „The Day After” și „2012”.
Cristian Tudor Popescu este scriitor și unul dintre cei mai prestigioși jurnaliști din România. El este senior editor gandul.info, filmolog și doctor în cinematografie al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, unde este și profesor.
Calendarul maya, care include 18 luni de câte 20 de zile și un „Wayeb”, o lună sacră de cinci zile, a început în anul 3114 î.en, potrivit presei internaționale. El prevede o nouă eră, care va începe pe 21 decembrie (anumiți cercetători indică data de 23 decembrie), un eveniment ce va fi celebrat în toată partea de sud a Mexicului și în alte patru țări, în care influența culturii maya a rezistat până în zilele noastre (Guatemala, Belize, Salvador și Honduras). Această dată marchează sfârșitul unui ciclu de 5.200 de ani, interpretat de către unii drept o profeție despre sfârșitul lumii.
Contribuția adusă de civilizația maya, care și-a atins apogeul în perioada 250 e.n. – 900 e.n., trece dincolo de aceste domenii. Potrivit oamenilor de știință, populația maya a contribuit și la dezvoltarea altor domenii precum arhitectură, matematică, topografie, arta textilă și gastronomie, iar aceste contribuții sunt vizibile și în zilele noastre.