Crucea de pe Caraiman, cea mai înaltă din lume, va fi restaurată cu bani de la norvegieni
Monumentul era considerat la începutul secolului al XX-lea cea mai înaltă structură metalică din Europa, situată la mai mult de 2.000 de metri altitudine. Proiectul de restaurare va fi implementat de către Primăria din Bușteni, care va organiza și un muzeu la baza crucii, o platformă tip belvedere, suspendată, și instalații moderne de vizionare. Crucea de pe Caraiman va fi restaurată cu aceleași materiale cu care a fost construită în urmă cu 86 de ani.
„Am depus un proiect la Ministerul Culturii pentru fondurile norvegiene. Primim răspunsul pe 16 mai. Noi sperăm că ne încadrăm pentru că am verificat criteriile pentru restaurare. E un proiect de 1,9 milioane de euro, vrem să avem acolo și o telecabină, să meargă oamenii direct la cruce”, a spus pentru gândul Emanoil Savin, primarul din Bușteni.
În urmă cu trei ani, câțiva arhitecți au făcut un proiect pentru restaurarea monumentului considerat la începutul secolului al XX-lea cea mai înaltă structură metalică din Europa, situată la mai mult de 2.000 de metri altitudine.
În acest sens a fost inițiată o campanie de strângere de fonduri intitulată „Dați un ban pentru Caraiman”, care va cofinanța proiectul de restaurare cu bani de la norvegieni.
„Dați un ban pentru Caraiman”
Campania „Dați un ban pentru Caraiman” prevede amenajarea unui heliport balizat, iluminare arhitecturală inteligentă a monumentului, minicentrală meteo, Infopoint, dar și acces wi-fi la internet.
Crucea de pe Caraiman a fost înălțată pe vremea Reginei Maria și a Regelui Ferdinand I al României, pentru românii căzuți în Primul Război Mondial și cu scopul de a fi văzută de la o distanță cât mai mare.
Arhitecții susțin că monumetul este la fel de important ca Turnul Eiffel din Paris, Statuia Hristos Mântuitorul din Rio de Janeiro sau Statuia Libertății din New York. Toate aceste monumente au fost construite în aproximativ în aceeași perioadă. Însă, la acea vreme, Crucea de pe Caraiman era cea mai înaltă structură metalică din Europa, fiind situată la mai mult de 2.000 de metri altitudine.
Monumentul de pe Caraiman este cu atât mai deosebit cu cât toată structura crucii este nituită și nimic nu este sudat. Crucea a fost făcută cu profile de oțel de la Reșita, proiectată de inginerii români Teofil Revici și Alfred Pilder, împreună cu maistrul Bumbulescu și dirigintele de șantier Nicu Stănescu. A fost urcată cu vechiul funicular al fabricii de hârtie până la un anumit nivel, iar de acolo cărată de militarii de la unitatea de securitate din Sinaia.
Monumentul a fost sființit la 14 septembrie 1928, de Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci. Există unele legende care spun că monumentul a fost realizat în urma unui vis al Reginei Maria. Munții Bucegi au fost aleși ca loc al construcției pentru sângele vărsat de soldații români în Primul Război Mondial. Crucea Caraiman, monument istoric clasat în grupa A, a fost desemnată cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan și a intrat în Cartea Recordurilor, aceasta fiind situată la altitudinea de 2.291 metri.