Răzvan Cuc a explicat parcursul negocierilor, cele 60 de neconformități identificate, precum și persoanele vinovate. Pe lângă firma spaniolă, mai sunt vinovați inginerul consultant și fostul director al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, spune ministrul.
Dintre cele 60 de neconformități, Cuc a enumerat: „avem o cedare de terasament pe secțiunea de la kilometrul 76 + 02, kilometrul 76 + 209, s-a emis un raport de neconformitate în 17.11.2011, cedare terasament kilometrul 57 + 300, kilometrul 57 + 500, pe partea dreaptă a proiectului; cedare de terasament kilometrul 58+500 pe partea stângă a proiectului, sunt longitudinale și transversale pe suprafața stratului de balast stabilizat, în sectorul kilometrul 68 + 550, kilometrul 68 + 920 pe partea stângă a proeictului, fisuri longitudinale și transversale pe suprafața stratului de balast stabilizat pe sectorul, kilometrul 68 + 550, 68 + 920 pe partea dreaptă a proiectului. Multe alte fisuri…” a explicat Răzvan Cuc la începutul conferinței.
Ministrul a explicat și nevoia prelungirii garanției. După cele cinci inspecții făcute de Răzvan Cuc, în care acest susține că nu a grăbit antreprenorul, firma spaniolă a cerut recepția totală, însă comisia și consultantul nu au fost de acord cu acest lucru. Cuc a fost de acord cu recepția pentru Lotul 4 care nu avea probleme, fapt care a fost refuzat de antreprenor.
„În urmă cu trei săptămâni m-am deplasat la Hunedoara unde am avut o discuție cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepția finală, comisia de recepție fiind de altă părere, inclusiv consultantul. La acea dată am discutat cu constructorul și i-am solicitat să ne dea o parte din autostradă, aproximativ 100 de metri pentru a putea deschide Lotul 4 care era perfect funcțional. S-a opus, nouă legea ne permite să facem recepția parțială, nu erau neconformități pe acei 800 de metri, au fost preluați, a fost deschis Lotul 4. Ce ne-au spus cei de la firma respectivă? Următorul lucru: Faceți recepția pe tot lotul altfel nu vă dăm nimic”, a declarat ministrul.
Luni, ministrul și reprezentanții CNAIR au avut o discuție la solicitarea firmei implicate în care au discutat prelungirea garanției, care a fost condiționată de retragerea penalităților și de micșorarea sumelor.. Reprezentanții firmei spaniole au propus prelungirea garanției la 7 ani și reducerea sumei de la 58 de milioane de lei la 11 milioane, precum și anularea penalizărilor.
„Problema lor, pentru că în momentul în care pe kilometrii pe care i-am menționat sunt probleme, compania (CNAIR, n.r.) m-a informat că poziția experților din companie este aceea de a mări perioada de garanție de la 4 la 10 ani. În același timp, Compania de Autostrăzi a emis o factură de penalități pentru neremedierea unor conformități în timpii în care trebuiau să remedieze și pentru întârzierile din contract în cuantumul de 73 de milioane de lei, totodată valoarea garanției de bună execuție a acestui contract este de 58 de milioane de lei”, a explicat ministrul Transporturilor.
„Chiar și dânșii au admis că trebuie prelungită garanția pentru anumite tronsoane. M-a informat domnul director (Scarlat n.r.) că se prefigurează această perioadă de opt ani. După care au revenit marți la sediul Companiei (CNAIR, n.r.) unde au spus următoarele lucruri: că nu mai sunt de acord cu opt ani de zile, sunt de acord să dea garanție doar 7 ani cu anumite condiții 1. Ca compania să renunțe la acele penalități de 73 de milioane și din totalul garanției de 58 de milioane care ar fi trebuit prelungită pentru acei opt ani să li se returneze o sumă astfel încât garanția să rămână la suma de 11 milioane”, a adăugat Cuc.
Ministrul nu a fost de acord cu acest lucru: „Dacă, Doamne ferește, apare o problemă la autostradă și acea sumă de 11 milioane nu o acoperă? (…) Lucrurile nu merg așa, nu au cum să meargă și cum să funcționeze. Nu asta este normalitatea.” a afirmat acesta.
„Lucrurile sunt clare: factura de penalități rămâne. Banii aceștia vor fi folosiți în condițiile în care vor fi, nu știm dacă vor fi probleme în momentul de față, mâine, poimâine, într-o lună, în două luni. Garanția va fi executată pentru că nu putem să ne jucăm, ba dăm garanție 7 ani, ba dăm garanție 8 ani, ba numai 58 de milioane, ba numai 11 milioane. Aici nu suntem la piața să negociem”, a concluzionat ministrul.
Cuc a mai declarat că CNAIR va prelua deja o parte din lucrările care nu au fost făcute la termen de antreprenor.
„După ce am făcut vizita la Hunedoara, li s-a dat o perioadă de 10 zile pentru a pune în siguranță, vorbim de gardul perimetrului autostrăzii, vorbim de șanțurile pentru scurgerea apelor, pentru a putea fi deschis traficului acest lot de autostradă. Firma respectivă a avut termen de 10 zile, joia trecută s-au acoperit cele 10 zile. (…) Ce trebuiau ei să facă în acele 10 zile, va face CNAIR cu utilaje proprii” a explicat acesta.
„S-au grăbit unii să spună că autostrada va rămâne muzeu, nu va rămâne muzeu”, a asigurat ministrul.
Pe lângă compania spaniolă care a executat lucrările la Lotul 3 de austradă Logo-Deva, Cuc îi numeșete printre vinovați pe inginerul consultant care nu a observat neregulile lucrărilor dar și Narcis Neaga, fostul director al CNAIR care nu și-a respectat termenele și nu a oferit informații pertinente asupra acestora către Minister.
Sorin Scarlat a declarat că și inginerul consultant este vinovat de eșecul lucrărilor. „Va trebui să luăm niște măsuri împotriva inginerului consultant. Pentru că dacă lucrurile dacă erau derulate așa cum erau stipulate în contract nu cred că ajungeam în situația de astăzi”, a spus directorul CNAIR.
Ministrul Transporturilor a mai spus că Narcis Neaga l-a informat greșit, că i-a preluat informațiile și le-a susținut public.
„Domul Neaga m-a informat că totul este ok. Domnul Neaga a spus că putem deschide lotul de autostradă undeva în luna iulie. Lucruri pe care le-am preluat și le-am declarat și eu. Pentru că ei (cei de la CNAIR) sunt cei care evaluează și termenele și calitatea și așa mai departe”, a mai declarat Cuc.
CNAIR a reziliat miercuri contractul Lotului 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva.