Prima pagină » Știri » Cum a fost tăiat la montaj filmul incidentului de la Odorheiu Secuiesc. Patru detalii semnificative care „instigă la ură” și dialogul complet cu vânzătoarea. Verdict CNCD
Cum a fost tăiat la montaj filmul incidentului de la Odorheiu Secuiesc. Patru detalii semnificative care „instigă la ură” și dialogul complet cu vânzătoarea. Verdict CNCD
CNCD a stabilit că bărbatul care a filmat incidentul de la magazinul Kaufland din Odorheiu Secuiesc nu a fost discriminat și nici nu a existat un tratament diferențiat, iar „refuzul de a avea acces la serviciilepunctului Grill nu a fost din cauza apartenenței autorului testării la o naționalitate sau
din cauza limbii române, ci din cauza faptului că cererea a fost formulată înainte deînceperea programului de lucru”.
Consiliul apreciază că autorul filmului a realizat ceea ce se numește„testare”, dar acesta nu a respectat regulile pe care le are o astfel de simulare, urmărind să demonstreze că toate persoanele care solicită îm limba română serviciile punctului de lucru Grill sunt refuzate.
„Autorul testării provoacă, incită prin atitudinea adoptată și interpretează cu reaintenție comportamentul vânzătoarei, cunoscând faptul că punctul de lucru Grilldeschide la ora 10:00, văzând că nici alți clienți nu au fost serviți înainte de ora încauză”, se arată în comunicatul CNCD.
Membrii Colegiului Director explică faptul că filmul începe cu momentul în care autorul testării solicită vânzătoarei să-i vândă mici și concomitent îi întinde acesteia o bancnotă de 10 lei. Vânzătoarea spune în maghiară „na bine” și ia bacnota de 10 lei, murmură ceva neinteligibil, la care autorul testării întreabă dacă a fost înjurat, dacă vânzătoarea a spus ceva de „baszom” (înjurătură în limba maghiară)? Vânzătoarea îi răspunde în maghiară că nu a spus nimic („semmi”). Autorul testării întreabă alți clienți care erau prezenți ce a spus vânzătoarea? Vânzătoarea le spune celorlalți clienți în limba maghiară următoarele: „eu îl servesc, dar eu voi fi cea f…”, mai arată CNCD. Ulterior, vânzătoarea încearcă să pună în funcțiune casa de marcat pentru a opera plata, dar nereușind acest lucru, procedează la restituirea sumei.
„La acest moment filmul pare a fi tăiat prin montaj și reluat cu următoarea întrebare aautorului testării către vânzătoare: ‘de ce nu mă serviți pentru că sunt român sau dece?’.După această întrebare filmul este din nou tăiat și reluat cu intervenția tatălui
vânzătoarei care declară că nu este nicio problemă că fiica sa nu știe românește”, mai arată Colegiul Director.
Cel care a filmat scena a continuat apoi să insiste cu întrebări referitoare la faptul că ar fi discriminat pentru că este român: „De ce nu mă servești pentru că sunt român?… Cum este posibil așa ceva…”. În acest moment, filmarea este din nou alterată, imaginile sunt tăiate la montaj și se reiau cu o discuție în care autorul îi spune unei persoane că a fost deranjat pentru că în Secuime trebuie să știe limba maghiară, moment după care, în final, pleacă spunând că„ungurii se iau la bătaie” că nu vorbește limba maghiară și că așa ceva nu se poate„în țara mea”.
„Filmul nu este redat în integralitatea sa, fiind ușor de observat că este în maimulte momente tăiat și prelucrat. (…)La final, filmul nu redă întregul dialog dintre autorul testării și șeful ierarhic superior al vânzătoarei, când i se explică din nou că servirea sa nu a fost posibilă pentru că punctul de lucru s-a deschis la ora 10:00. De altfel, autorul testării declară expres la final că a fost deranjat de atitudinea tatălui vânzătoarei care a declarat că trebuie să cunoască limba maghiară în Secuime”, mai arată cei de la CNCD.
Concret, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a constatat că nu s-a săvârșit o faptă de discriminare directă, pentru că nimeni nu a fost servit la punctul Grill înainte de începerea programului, deci nici autorul filmulețului nu a fost tratat diferențiat.
„Refuzul de a avea acces la serviciilepunctului Grill nu a fost din cauza apartenenței autorului testării la o naționalitate saudin cauza limbii române, ci din cauza faptului că cererea a fost formulată înainte deînceperea programului de lucru. (…)Prin publicarea filmului testării s-a generat în societate o instigare laură pe criteriul apartenenței etnice, săvârșită prin răspândirea unor informațiiincomplete sau false.
Fapta prezentată prin filmul din speță, nu întrunește elementele constitutive alediscriminării directe, lipsește tratamentul diferențiat și nu există un raport decauzalitate între criteriul invocat și faptă”, concluzionează CNCD, care recomandă reprezentanților magazinului să adopte măsuri pentru a se asigura că limba română este cunoscută la un nivel rezonabil de angajați.
Ce nu s-a văzut în filmul incidentului de la Odorheiu Secuiesc. Cele 15 minute dinainte ca un client să fie refuzat pe motiv că nu știe maghiară
Incidentul de la Odorheiu Secuiesc, în care un bărbat susține că a fost refuzat de o vânzătoare pentru că nu vorbea limba maghiară, a căpătat o altă turnură. După ce filmulețul a devenit viral pe Facebook și a stârnit un val de reacții, versiunea reprezentanților hipermarketului, susținută de camerele de supraveghere, este una complet diferită față de cea prezentată de clientul nemulțumit. Imaginile filmate la magazin demonstrează că bărbatul a venit la punctul de servire înainte de începerea programului cu clienții, arată retailerul, că acesta a insistat de trei ori într-un interval de aproximativ 15 minute să-i fie luată comanda, iar în urma celui de-al treilea refuz a înregistrat discuția respectivă în care angajata a părut iritată.
„La ora la care a avut loc discuția filmată la punctul Grill (9:47), programul de lucru cu clienții nu începuse încă, angajata fiind implicată în sarcinile obișnuite de pregătire pentru deschiderea oficială de la ora 10:00. Din acest motiv, casa de marcat nu era încă operațională, iar aceasta nu a putut încheia procedura de încasare, neputând servi astfel clientul și restituindu-i suma”, explică reprezentanții hipermarketului.
„Detaliul” esențial pe care clientul l-a uitat, însă, camerele de supraveghere, arată că autorului filmului i s-a comunicat înainte orarul de funcționare și că acesta a venit la punctul Grill într-un interval de 16 minute de trei ori, chiar înainte de începerea zilei de lucru, între 9:31 și 9:47.
„Încă de la prima vizită, care a durat aproximativ un minut (de la ora 9:31:25 până la ora 9:32:27), clientului i s-a comunicat că programul de lucru nu începuse încă la acea oră și din acest motiv nu putea fi servit. Cu toate acestea, el a revenit a doua oară la ora 9:37 și apoi a treia oară la ora 9:47, când a pornit camera de filmat, înregistrând o reacție ca urmare a unor interacțiuni anterioare”, este explicat în detaliu în comunicatul dat publicității de echipa retailerului.
Ceea ce a „omis” să precizeze clientul este că filmarea care a devenit virală pe Internet este, de fapt, cea de-a treia discuție cu angajata hipermarketului, arată reprezentanții magazinului, iar reacția acesteia vine ca urmare a conversațiilor anterioare în care clientul, deși îi fusese explicat clar că nu poate fi încă servit, a insistat de mai multe ori, de fiecare dată înaintea începerii programului.
Compania a precizat și că, indiferent de situație sau de regiunea țării, vor fi luate măsuri potrivit regulemantului intern, a declanșat o anchetă internă și va lua în calcul chiar și posibilitatea introducerii de cursuri de limba română pentru angajați.
Referitor la amenda aplicată de ANPC, retailerul a transmis că reprezentanții Protecției Consumatorului au făcut verificări la magazinul în care a avut loc incidentul și, la final, au aplicat o amendă de 10.000 de lei, trecută și în procesul verbal, în care se specifică foarte clar faptul că aceasta se aplică doar pe baza materialului video, nu din cauza vreunui alt incident similar.
În filmulețul apărut inițial, care a devenit viral pe Internet, un clujean susține că a vrut să își cumpere mici de la un supermarket, din Odorheiu Secuiesc, însă vânzătoarea a refuzat să îl servească, dându-i banii înapoi și fără să îi ofere explicații pentru gestul său. În plus, mai mulți oameni care așteptau la coadă l-au apostrofat, întrebându-l de ce nu știe ungurește, dacă a venit în Ținutul Secuiesc.
Aflând de la o cunoștință că la toneta unde se vând mici, din incinta unui supermarket din Odorheiu Secuiesc, nu ești servit dacă nu cunoști limba maghiară, un vlogger clujean a vrut să vadă cu propriii ochi dacă așa este, potrivit Adevărul.
După ce bărbatul cere o porție de mici și îi întinde vânzătoarei o hârtie de 10 lei, acesta vede cum își primește banii înapoi. Deși îi cere explicații vânzătoarei, nu primește niciun răspuns. Un domn, aflat în apropiere, intervine:
„- Este fiica mea, dacă nu știe românește, nicio problemă.. Dar măcar să știți dumneavoastră ungurește.
– Să știu eu ungurește, de ce să știu eu ungurește?
– Fiindcă sunteți aici la Ținutul Secuiesc.
– Suntem în Ținutul Secuiesc, dar suntem în România.”
În cele din urmă, clujeanul îl cheamă pe un manager al supermarketului, fiind între timp apostrofat de un alt client.
„De ce nu știi ungurește?”, se răstește bărbatul la clujean, care părăsește ulterior supermarketul.