Prima pagină » Știri » Cum a plătit Ministerul de Interne 4,7 milioane euro fratelui lui Sebastian Ghiță pentru un Call Center care nu funcționează

Cum a plătit Ministerul de Interne 4,7 milioane euro fratelui lui Sebastian Ghiță pentru un Call Center care nu funcționează

Cum a plătit Ministerul de Interne 4,7 milioane euro fratelui lui Sebastian Ghiță pentru un Call Center care nu funcționează
Ministerul Afacerilor Interne a încheiat în 2009 un contract cu firma 2K Telecom, deținută de Alexandru Ghiță, fratele deputatului Sebastian Ghiță, apropiat de premierul Victor Ponta, pentru achiziția unui sistem de Call Center cu cetățenii.

O licitație lansată de Ministerul Afacerilor Interne în iulie 2009, în timpul mandatului lui Dan Nica (PSD), pentru dezvoltarea rețelei de voce-date a ministerului, a fost câștigată pe 16 octombrie 2009, în timpul mandatului interimar al lui Vasile Blaga (PDL) de firma 2K Telecom, care aparține fratelui deputatului ex-PSD Sebastian Ghiță, Alexandru Ghiță. Contractul presupunea realizarea unui sistem Call Center în cadrul unui Centru de Contact cu societatea civilă și cetățenii și MAI a plătit firmei lui Ghiță 20 de milioane de lei, cu tot cu TVA (aproximativ 4,7 milioane euro), pentru acest lucru, conform Sistemului Electronic de Achiziții Publice.

Firma 2K Telecom nu a onorat însă în totalitate acest contract, modificându-l prin 11 acte adiționale, care au prelungit astfel termenul de execuție de la 2 ani și 2 luni cât era inițial, până la 31 decembrie 2014, conform Raportului Curții de Conturi pe 2013. Chiar și așa, sistemul Call Center achiziționat de MAI nu era funcțional la data auditării realizate de Curtea de Conturi, iar garanțiile unor echipamente au expirat deja.

„Perioada mare de derulare a acestui contract are ca efect uzura morală a echipamentelor și a soluțiilor software alese, situație care generează cheltuieli suplimentare de upgradare. Contractul conține neconcordanțe cu privire la stabilirea perioadei de garanție, nemenționându-se ce se întâmplă cu garanția acordată la livrare pentru echipamentele deja instalate și care expiră începând cu data de 01.07.2014″, arată Raportul Curții de Conturi.

De altfel, firma lui Alexandru Ghiță a solicitat în acest contract și suma de 432.000 de lei (aproximativ 100.000 de euro) pentru serviciile de mentenanță, garanție și suport, lucru care este ilegal, conform Curții de Conturi, pentru că garanția asociată unui produs este gratuită.

„Centrul de Contact este proiectat ca un Call Center – interfață unică de acces la informații pentru societatea civilă și nu are ca efect creșterea capacității de comunicare în cadrul MAI. Din faptul că sistemul Call Center nu este funcțional în prezent, rezultă că nu au fost atinse obiectivele generale prevăzute în caietul de sarcini, respectiv: dezvoltarea managementului informației la nivelul MAI, care să permită tuturor utilizatorilor abilitați accesul la un sistem unic de gestionare a informațiilor la nivelul instituției și creșterea gradului de satisfacție a cetățeanului”, mai arată Curtea de Conturi.

MAI a decis, ca urmare a auditului Curții de Conturi, să ia măsuri pentru finalizarea acestui contract cu 2k Telecom.

Situație similară la MAI cu Ericsson: rețeaua aeriană de fibră optică a rămas în aer

Curtea de Conturi a constatat o situație similară la MAI, în cazul unui contract încheiat cu firma Ericsson Telecommunications Romania, în 2010, în timpul mandatului lui Vasile Blaga, pentru realizarea unei rețele de comunicații interne voce-date. MAI a plătit firmei Ericsson 36,5 milioane lei, cu tot cu TVA (aproximativ 8,69 milioane euro) în baza acestui contract, conform SEAP.

Curtea de Conturi arată că, deși rețeaua de comunicații trebuia livrată în 20 de luni, contractul a fost extins prin 9 acte adiționale pe o perioadă de 65 de luni, adică 5 ani și 5 luni, până la 31 octombrie 2015.

Cu toate acestea, soluția aleasă de firmă – instalarea fibrei optice prin aer – nu a putut fi implementată în Râmnicu-Vâlcea, Sfântu Gheorghe, Miercurea-Ciuc și Zalău, astfel că sistemul nu este complet funcțional în prezent.

Mai mult, cablul de fibră optică a fost predat de MAI în custodia Ericsson, deși contractul nu prevedea așa ceva, conform Curții de Conturi.

MAI a decis să ia măsuri, asemeni contractului cu 2K Telecom, pentru ca acest proiect de investiție să fie finalizat.

Citește și