Cum a sabotat Ministerul Economiei standul României la Paris. Dezvăluirile patronului care a câștigat licitația
„Din data de 4 octombrie, de la atribuire, până în 11 octombrie, Ministerul Economiei nu a semnat contractul necesar construirii pavilionului românesc, iar târgul urma să înceapă în data de 16 octombrie, în condițiile în care ziua anterioară, 15, nu e o zi de construire. Ar mai fi rămas, deci, doar patru zile (11-15 octombrie) pentru ca noi să ducem materialele din România la Paris și să le montăm acolo, construind pavilionul, pe când un TIR face trei zile pe această rută. În plus, până la semnarea contractului nu s-ar fi decontat nicio cheltuială, astfel că noi nu puteam să facem nimic. Văzând că n-am fi avut timpul fizic să amenajăm standul, am refuzat semnarea contractului”, a declarat Sorin Apostu, directorul companiei VISA SA Petroșani, contactat de MEDIAFAX. Compania a câștigat licitația organizată de Ministerul Economiei pentru amenajarea standului României, dar semnarea contractului de atribuire a fost tergiversată de autoritatea contractantă până la un moment în care nu mai era posibilă încadrarea în termenul 16 octombrie (ziua de începere a SIAL), explică antreprenorul.
„Dacă în data de 4 îmi ceri să-ți construiesc o casă până la data de 14, aș putea să o fac, dar dacă până în 11 nu mi-ai dat nimic și apoi vrei casa tot pe 14, deja nu mai am cum să o fac. Asta a fost și cu standul nostru. Este vorba despre un stand de 645 de metri pătrați, cu lucrări complexe, gândiți-vă numai la montarea unui parchet de aproape 700 de metri pătrați, cât timp vă ia? Dacă știe cineva cum ar proceda în locul meu, să-mi spună”, a mai spus Sorin Apostu pentru MEDIAFAX.
El a ținut să precizeze că ministrul Costin Borc a vrut în mod special să se amenajeze acest stand, dar „aparatul din minister a amânat lucrurile în așa fel încât să nu se mai poată face”.
„Prezența României la târgurile internaționale este în general slabă, o prezență care nu are niciun fel de viziune, niciun fel de strategie”, a declarat duminică ministrul Economiei, Costin Borc, la Europa FM, comentând situația de la târgul internațional SIAL Paris.
„Prezența noastră la târguri este în general slabă. Este o prezență care nu are niciun fel de viziune, care nu are niciun fel de strategie. Se fac cu ajutorul Consiliului de Export, se aleg târgurile la care se participă. Anul acesta au fost nominalizate, înainte să vin eu la minister, 81 de evenimente. Dintre acestea s-au făcut 40 sau 41 până acum. O să râdeți, dar cu o prezență și cu rezultate mai bune decât tot anul trecut. Un pic am reușit în această peticire, dar nu aici trebuia să fim de fapt”, a spus Costin Borc.
Potrivit acestuia, conform legii achizițiilor publice (noua lege, în vigoare din iulie), România nu ar fi putut participa la SIAL. Pentru aceasta a fost nevoie de o Ordonanță de Urgență și o Hotărâre de Guvern, iar în acest fel s-a putut plăti factura de stand, de chirie și de utilități, direct de către Minister. Standul, însă, ar fi trebuit organizat de o firmă „care deja era la Paris”, a mai spus oficialul.
„Vineri seara, înainte de târg, mi se spune într-un mail >. Eu răspund: nu cred că este așa, secretarul general al ministerului mă asigură că situația ar putea fi rezolvată luni… Luni se rezolvă toate aceste dispute, se face oferta către organizator să se semneze contractul. Organizatorul era o firmă care era cu standul la Paris. Deci nu trebuia decât să dea jos din camion acele lucruri și să organizeze standul, ca să primesc un mail marți dimineața la ora 11.00 și să mi se spună: s-a descărcat standul la Petroșani. Deci aici este ceva care mie personal îmi pute, ca să fiu sincer”, a afirmat Costin Borc.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Liviu Iolu, a anunțat miercuri că a început o acțiune de documentare a Corpului de control al premierului la Ministerul Economiei cu privire la participarea României la Târgul industriei alimentare SIAL Paris. Ministerul Economiei precizase, într-un comunicat de presă, că pentru participarea firmelor românești la târgul SIAL Paris, desfășurat în perioada 16-20 octombrie, MECRMA a plătit chiria spațiului de 654,32 mp pentru 55 de firme selectate în urma înscrierii voluntare, taxele obligatorii, branșament electric, racord la apă și conexiune la Internet, în valoare de circa 1,2 milioane de lei.
„Pentru restul serviciilor, MECRMA a organizat procedura de selecție a organizatorului intern. Oferta singurei companii care s-a prezentat a fost declarată neconformă în prima instanță, iar ulterior contestării rezultatului comisia de soluționare a contestațiilor a admis contestația și a comunicat atribuirea contractului firmei VISA SA. Societatea organizatoare desemnată și-a declinat capacitatea de a organiza în bune condiții în timpul rămas participarea Romaniei la SIAL 2016 și nu a semnat contractul de atribuire”, menționau reprezentanții Ministerului Economiei.