Prima pagină » Știri » Cum au rămas elevii români fără bani de transport. Explicațiile ministrului Educației

Cum au rămas elevii români fără bani de transport. Explicațiile ministrului Educației

Cum au rămas elevii români fără bani de transport. Explicațiile ministrului Educației
Rând pe rând elevii din mai multe județe au protestat față de neplata abonamentelor de navetă de către Ministerul Educației. De aproape opt luni de zile, oficialii de la Educație spun că nu au bani pentru plata transportului elevilor din cauză că ar fi prea scump.

Rând pe rând, elevii din mai multe județe au protestat în ultimele săptămâni prin grevă japoneză  față de neplata abonamentelor de navetă de către Ministerul Educației.

De aproape opt luni de zile, oficialii de la Educație spun că nu au bani pentru plata transportului elevilor din cauză că ar fi prea scump.  În timp ce grevele japoneze sunt în toi, oficialii de la Ministerul Educației susțin că există diferențe mari între costurile pentru aceeași distanță de la un județ la altul, fapt ce a dus la depășirea sumei estimate pentru plata abonamentelor.

Astfel, peste 153.00 de elevi din 1. 400 de școli din România sunt în pericol să abandoneze școala din cauză că Ministerul Educației nu a estimat bine suma pe care ar trebui să o plătească pentru transportul elevilor la școală, așa cum prevede legea educației naționale.

Ioana Bondarenko este una dintre elevele care zilnic fac naveta din comuna Tuzla în orașul Constanța pentru a urma cursurile Colegiului Ovidius. Costul unui abonament lunar pe distanța de 20 de kilometri dintre Tuzla și Constanța este de 230 de lei.

Ioana spune că pe timpul iernii s-a descurcat cel mai greu pentru că banii au fost puțini în condițiile în care costurile întreținerii familiei au crescut odată cu folosirea lemnelor.

„La început a fost mai greu, dar apoi am renunțat la haine sau alimente și ne-am descurcat. Este posibil ca de la anul să mă transfer Colegiul „Carmen Silva” din Eforie  pentru că așa aș merge 3 kilometri pe jos și aș ajunge la școală”, a spus pentru gândul Ioana. Eleva e sceptică că va primi banii de abonament.

„Am văzut la avizier un anunț în care scria că ministerul încearcă să rezolve situația, dar nu se spunea nimic concret. Oricum sumele sunt uriașe pentru familiile nevoiașe. Știu elevi într-o situație mult mai grea ca a mea care s-au transferat la alte licee și merg pe jos la școală”, a spus Ioana. Fata arată că firma de transport persoane nu are un tarif special pentru elevi, ci este prețul pentru toată lumea. „Nu avem reduceri pentru elevi. Anul trecut în martie au mărit prețul de la 190 de lei la 230 lei „, mai spune Ioana.

Reacția transportatorilor: „Păstrăm de doi ani cu același costuri”

În timp ce Ministerul Educației spune că suma alocată abonamentelor s-a dublat în ultimele  luni, transportatorii susțin că ei nu au mărit prețurile de cel puțin 2 ani. În total, pentru transportul lunar al elevilor Ministerul Educației ar trebui să aloce lunar 22.152.840 lei.

„Noi n-am mai mărit prețurile de circa 5 ani de zile, iar dacă le mărim, le mărim pentru toate tipurile de abonamente, nu avem tarife speciale pentru elevi”, a spus Omer Evren, directorul companiei Transevren din Constanța.

Elevii au hotărât să atragă atenția asurpa situației lor prin grevă japoneză. „Elevii nu au nicio vină în toată treaba asta, de aici și nemulțumirea care s-a acumulat. Sunt cazuri în care se face chetă la școală pentru câte un elev pentru ca el să poată urma cursurile”, a spus Cristian Gîrneață, președinte la Consiliul Elevilor de la Vrancea.

La Constanța, 6.000 dintre liceeni din județ  sunt în situația să nu mai meargă la școală. „Cei care fac zilnic naveta la școală nu și-au mai primit de 8 luni de zile deconturile pe  abonamentele de transport. Ministerul spune că s-au mărit prețurile, dar noi am făcut o statistică și am luat rutele importante, iar cea mai mare creștere este de 25 % pe ruta Techirghiol- Constanța, însă asta nu ține de noi”, a spus Alexandru Bajdechi, președintele Consiliului Județean al Elevilor Constanța.

Ministrul Educației, Remus Pricopie,  a promis în videoconferința de marți că în următoarea perioadă  vor primi 40% din sumele restante. Remus Pricopie a spus că a cerut Ministerului de Finanțe să deblocheze 30 de milioane de lei pentru plata sumelor restante la decontarea transportului elevilor. Joi, Ministerul Educației a dat un comunicat prin care a anunțat că în urma discuțiilor cu premierul Victor Ponta, „s-au identificat soluții pentru suplimentarea fondului destinat plății transportului elevilor navetiști cu încă 20 de milioane de lei”.

Costuri diferite pentru același număr de kilometri

Contactat de gândul, ministrul Educației, Remus Pricopie, a spus că „sumele alocate inițial au fost depășite de realitate”.

„Există diferențe mari de preț pe aceeași distanță în județe diferite. Problema este că Ministerul Educației poate să folosească niște bani pentru transport așa cum prevede legea educației, dar suntem limitați de legea bugetului. Ne aflăm într-o situație complicată. Din ianuarie și până astăzi am încercat să abordăm problema din șapte mii de perspective”, a spus Remus Pricopie.

Ministrul arată că sumele au crescut de șase ori de anul trecut și până acum, iar transportatorii stabilesc abonametele pentru 31 de zile și nu pentru 21 de zile câte zile lucrătoare sunt într-o lună.

Supărarea ministrului Educației este că pentru aceeași distanță prețul unui bilet diferă de la un transportator la altul. „Ne întrebăm de ce valoare maximă a unui abonament pentru 7 km costă în judeșul Galați 35 de lei și 220 de lei în Iași sau 206 lei  în Covasna. Nu se folosește aceeași cantitate de motorină sau benzină? La fel de ce pentru 15 km în județul Bihor prețul abonamentului este de 55 de lei, iar pentru aceeași distanță în județul Timiș costul abonamentului este de 316 lei”, a spus Remus Pricopie.

Ministrul Educației spune că nu crede că se vor da banii de transport până la încheierea anului școlar, adică în următoarele 20 de zile.

Ordonanță de urgență pentru reglementarea situației

Remus Pricopie a declarat că de la 1 septembrie va da un act normativ prin care abonamentele elevilor să se transforme în burse suplimentare pentru transport, iar banii să intre să direct în contul elevilor, sumele fiind calculate în funcție de distanța dintre școală și domiciliul elevilor.

„Cred că situația în care să lăsăm pur și simplu transportatorii să încaseze orice sume doresc pe abonamente, mergând pe ideea că Ministerul Educației îi va deconta oricum, nu poate continua. Deocamdată, încercăm să rezolvăm acum acest lucru, de la 15 septembrie să avem această modificare legislativă și până atunci să reușim să acoperim toată suma”, a mai spus Remus Pricopie, care a precizat că nu exista vreo lege scrisă.

Neplata abonamentelor de către Ministerul Educației vine în contextul în care ultimul studiu privind abandonul școlar arată că cei mai mulți elevi români care renunță la școală provin din mediul rural.

Raportul UNICEF privind copiii lăsați în afara sistemului de educație arată că aproximativ unul din cinci copii români abandonează școala. Studiul, care analizează perioada 2005- 2009, arată că rata abandonului școlar în România este de 20 %, cu toate că până în 2014 ar trebui să ajungă la o rată de 15%.

Citește și