Cum eviți plata timbrului de mediu: Este perfect legal
Peste 100 de persoane se înghesuie zilnic la Serviciul de Înmatriculări Bistrița-Năsăud, pentru a cere înmatricularea mașinilor pe baza unui act de partaj voluntar autentificat de un notar, procedură prin care evită plata timbrului de mediu, înregistrându-se peste 1.000 de astfel de cazuri.
Comisarul șef Dumitru Creța, șeful Serviciului Public Comunitar de Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Bistrița-Năsăud, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, că până acum s-a solicitat înmatricularea a peste 1.000 de autoturisme prin această metodă.
El a explicat că, față de celelalte legi prin care statul încasa taxa de primă înmatriculare ori taxa de poluare, OUG nr. 9/2013 aduce câteva excepții în plus de la plata timbrului de mediu inclusiv cea de la art. 8, lit. f, unde se menționează că vehiculele dobândite prin partaj sunt scutite de la plata timbrului de mediu.
Astfel, în locul unui contract de vânzare-cumpărare sau al unei facturi de achiziție, cei care apelează la metoda partajului voluntar vin la Serviciul Public Comunitar de Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Bistrița-Năsăud cu un act de partaj voluntar autentificat la notar pentru a justifica dobândirea bunului, respectiv a mașinii.
„Prin OUG nr. 9/2013 a Guvernului se permite înmatricularea vehiculelor dobândite prin partajul voluntar între două persoane. Pot fi soț și soție sau alte persoane care dobândesc un bun comun. Prin actul notarial de partaj, unul renunță la cota parte ce i se cuvine, după care întocmește dosarul cu documentele de înmatriculare la fel ca la orice alt autoturism și noi primim dosarele. Nu se face specificație în actul respectiv, la articolul 8, litera f, dacă e partaj voluntar sau ca urmare a unei hotărâri judecătorești și atunci în interpretarea strict actuală a OUG și a dispozițiilor referitoare la înmatriculare, nu avem posibilitatea de a refuza primirea acestor documente. Nu știu cum să cataloghez excepția respectivă, nu pot spune dacă e scăpare. E prinsă ca bun dobândit prin partaj. Ca atare ce să fac? Trebuie să mă conformez legislației. OUG 9/2013 e ultimul document intrat în vigoare”, a spus comisarul șef Dumitru Creța.
El a spus că în Bistrița-Năsăud se fac înmatriculări de mașini pe baza actului de partaj voluntar de circa două luni.
„Din datele noastre cu circuit intern, Maramureșul înmatricula înaintea noastră cu partaj voluntar. Primele solicitări au fost la Tulcea. S-a cerut punct de vedere în privința legalității și, fiind legală procedura, noi am primit dosare. De circa două luni primim dosare ale unor cetățeni care solicită înmatricularea unor autovehicule în acest mod. Sunt multe cereri încă în lucru fiindcă procedura durează. În această perioadă e aglomerație fiindcă oamenii au descoperit că pot face înmatriculări în baza acestei excepții prevăzută de OUG. Noi ca funcționari ce să facem? Trebuie să primim documentația. În cele două luni, putem spune că sunt peste o mie de solicitări”, a declarat Creța.
El a declarat că nu toți notarii acceptă să legalizeze declarația respectivă de partaj voluntar.
„Ca orice normă juridică, lasă posibilități de interpretare. Sunt juriști care interpretează situația ca fiind legală fără nicio problemă, sunt și oameni care au reținere din acest punct de vedere, de la caz la caz. Dacă unii notari refuză să întocmească, oamenii se duc la cei care întocmesc. Dacă notarii dintr-un județ nu vor, oamenii apelează la notari din alte județe, care legalizează documentul și vin cu el depus în dosarul de înamtriculare. Sunt unii care au depus mai multe cereri, persoane care au solicitat înmatricularea a cinci-șase autovehicule”, a declarat Dumitru Creța.
În ce privește aglomerația zilnică de la ghișeele instituției pe care o conduce, șeful Serviciului Public Comunitar de Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Bistrița-Năsăud a declarat că sunt și persoane care cer numere provizorii și trebuie să stea la rând împreună cu altele care solicită înmatricularea bunului dobândit prin partaj sau alte tipuri de înmatriculări sau radieri de autovehicule.
„Sunt mai multe operațiuni pe care le facem, nu doar înmatricularea autovehiculelor dobândite prin partaj”, a declarat Dumitru Creța.
Potrivit sursei citate, sunt și oameni care își plătesc timbrul de mediu.
„Nu toată lumea se complică să-și facă partaje. Sunt oameni care vin cu timbrul de mediu plătit. Sunt unii care achită și taxele de mediu mari”, a spus Dumitru Creța.
În prezent, sunt peste o sută de persoane care stau zilnic la cozi la Serviciului Public Comunitar de Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Bistrița-Năsăud.
O femeie care stătea, luni, la coadă, a explicat de ce a apelat la varianta partajului.
„Noi am cumpărat o mașină cu 2.000 de euro din străinătate. Atât ne-am permis, dar taxa de timbru era de 6.400 de lei, așa că am făcut un act de partaj la notar, cu soțul, și am venit să ne înmatriculăm mașina. Am mai înscris o mașină și am dat peste 10.000 de lei taxă și nu ne-a mai dat nimeni banii înapoi, deși am dat statul în judecată. De-asta am apelat la varianta asta. Ce e în România nu e nicăieri. E escrocherie!”, a declarat ea.
Un bărbat a declarat că a plătit 150 de lei la notar.
„Eu am de înmatriculat o mașină pentru care taxa e de 3.750 de euro. Am de înmatriculat un Peugeot din 2006. Eu nu am emoții legat de metoda aceasta de înmatriculare. Eu mi-am cumpărat mașina din Spania și mă duc înapoi cu ea dacă se întâmplă ceva. Care-i treaba?”, a declarat el.
Un alt bărbat a spus că ar avea de plătit 600 de euro pentru timbrul de mediu.
„M-am dus la notar și am făcut actul acesta. Am emoții legat de procedura aceasta fiindcă s-ar putea să vină și să ceară banii înapoi. Sunt în stare să zică că a fost ceva ilegal și să ne ceară bani. Riscăm acum. Românul așa face. Asta-i România”, a declarat el.
Majoritatea celor aflați, luni, la cozi, au evitat să vorbească despre demersul lor.