Cum explică experții în aviație prăbușirea avionului EgyptAir

Publicat: 19 05. 2016, 14:38
Actualizat: 20 05. 2016, 00:52

Zborul MS804 nu a mai putut fi localizat cu ajutorul radarului la ora locală 2.45, când se afla la o altitudine de peste 11.000 de metri, potrivit companiei aeriene. În momentul dispariției aeronava se afla în zona de trecere dintre spațiul aerian grecesc și cel egiptean, iar circumstanțele în care a dispărut aeronava a născut numeroase semne de întrebare.

„Tulburător în cazul acestui zbor este faptul că disparaiția de pe radar, adică întreruperea Transponderului s-a produs la ieșirea din spațiul aerian grecesc și intrarea în spațiul aerian egiptean. Lucrul acesta de ce este tulburător, pentru că daca cineva ar dori să facă lucrul acesta intenționat o astfel de manevră, exact acesta ar fi momentul cel mai bun fiindcă produce cea mai multă confuzie” a declarat dr. ing. Octavian Pleter pentru MEDIAFAX.

Potrivit experților în momentul în care un avion trece dintr-un spațiu aerian în altul, se schimbă frecvența de comunicare, iar în acest caz se poate prezuma că a fost schimbată greșit frecvența iar un semnal de tip Mayday prin care se cere ajutor s-ar fi putut pierde în eter.

Expertul în aviație Octavian Pleter vorbește despre o asemănare între dispariția aeronavei EgyptAir MS804 și Malaysia MH 370, avionul care a dispărut de pe radare pe 8 martie 2014.

„Din punct de vedere al momentului dispariției seamană cu cazul avionului Malaysia MH370 și acolo întreruperea tuturor sistememlor s-a produs exact la transferul din spațiul aerian malaesian la cel vietnamez. Acest indiciu este unul tulburător, sigur, poate fi o coincidenta, dar poate fi si un indiciu, iar dacă cineva ar fi vrut să întrerupă funcționarea acesta era momentul cel mai favorabil pentru a crea cât mai multă confuzie” a mai spus Octavian Pleter.

Orice avion are un transponder, care este un aparat care transmite date despre locația și altitudinea avionului către sol în mod automat.

„Transponderul este un transmițător automat de răspuns la interogări electronice de locație, acest transponder funcționa și în modul în care el emitea și din propira inițiativă locația sa, nu doar la interogări. Acest transponder este dublat la bord, adică dacă el se defectează rolul său poate fi preluat, dar aici vorbim nu numai de întreruperea transponderului, avionul nu a mai răspuns nici la comunicațiile radio, adică aici este vorba despre o dublă tăcere, o tăcere electronică a echipamentelor și o tăcere a piloților” susține Pleter.

Mai mult, un alt expert în aviație Dan Andrei a explicat pentru MEDIAFAX ce posibilități de comunciare are un pilot atunci când semnalează un pericol la bordul avionului.

„Atunci când pilotul este conștient că este într-o situație periculoasă, există la transponder un cod care transmite automat la sol instantaneu că aeronava are o situație deosebită și este un semn distinctiv, alertează controlul de trafic, adică începe să-i clipească roșu ca să-i atragă atenția că are nevoie de ajutor”, a declarar expertul în aviație Dan Andrei pentru MEDIAFAX.

Ce a atras atenția în cazul dispariției aeronavei EgyptAir MS804 este faptul că pilotul nu a dat un astfel de semnal.

„Chestia asta nu s-a întâmplat, pilotul nu a schimbat codul la transponder și totodată fiind în zbor orizontal 370 el a dispărut de pe ecran. Asta ne face să credem că avionul a dispărut de acolo, adică nu a dispărut în neant, probabil a făcut o explozie pentru că altfel, dacă avionul este în integralitatea lui, transponderul transmite în continuareinformații despre altitudine și dspre poziție”, a mai spus Dan Andrei.

În ciuda faptului că pilotul avionului nu a semnalat un pericol la bordul avionului, experții susțin că șansele ca problema să fi fost una tehnică sunt foarte mici.

„La o defecțiune tehnică piloții ar avea posibilitatea de a comunica, extrem de rar o defecțiune tehnică produce efecte atât de bruște, probabilitatea mai mare este să fie ceva voit ca și în cazul avionului Malaysia 370”, a explicat Octavian Pleter.