IAR Brașov va pune la dispoziția Vadstena, firma înregistrată de Airbus Helicopters în România, un teren cu suprafața de 15.000 de metri pătrați în localitatea Ghimbav, județul Brașov, pe baza unui contract de superficie (se păstrează dreptul de proprietate asupra terenului pe care vor fi construite clădirile – n.r.), se arată într-un raport al companiei remis Bursei de Valori București.
Pe terenul respectiv Vadstena urmează să construiască o hală industrială în suprafață de 8.550 de metri pătrați, destinată proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România.
Acționarii au mandatat Consiliul de Administrație al IAR și conducerea executivă să negocieze contractul pentru teren, care trebuie să conțină mai multe clauze.
Astfel, terenul va fi pus la dispoziția Vadstena pe durata derulării proiectului privind producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România, dar nu mai mult de 99 de ani, în timp ce prețul trebuie să fie cel puțin egal cu cel stabilit de o firmă autorizată de evaluare.
Contractul referitor la teren nu va putea fi transferat unui terț decât cu acordul IAR.
În plus, Vadstena trebuie să achite taxele și impozitele locale pentru teren și clădiri.
Contractul pentru terenul de 15.000 de metri pătrați va intra în vigoare numai după luarea deciziei privind implementarea acestui proiect pe platforma IAR și după scoaterea terenului vizat din inventarul capacităților de apărare ale IAR, se arată în raport.
Totodată, acționarii au aprobat ca profitul rămas nerepartizat, cumulat la nivelul anului 2013, cuvenit IAR din partea Eurocopter România, să fie utilizat pentru fondul de dezvoltare și cumpărarea unei participații la Vadstena, având în vedere calitatea IAR de acționar al Eurocopter România.
Intrarea indirectă în acționariatul firmei din România a Airbus Helicopters se va face numai după încheierea unui acord între Airbus Helicopters, Vadstena, Eurocopter România și IAR, care să stipuleze strategia pentru repartizarea profiturilor celor două companii controlate de Airbus Helicopters, astfel încât IAR să aibă garanția că va încasa dividende în anii în care oricare dintre cele două companii înregistrează profit.
Acordul trebuie să prevadă și programul și nivelul de implicare industrială pe termen mediu a IAR în proiectul producției de elicoptere, sau în alte proiecte Airbus Helicopters, la nivelul de cel puțin 140.000 ore manoperă/an.
Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloți și până la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, în versiunea EC225, o rază de acțiune de 1.135 de lilometri și poate atinge o viteză maximă de 345 km/h.
Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte bună de ridicare a încărcăturii și abilitatea de operare în condiții de mediu ostile.
Airbus Helicopters, denumită anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajați la nivel mondial, și este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deține 51% din acțiuni, diferența fiind controlată de IAR.
Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activități legate de piața civilă și militară și este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparație/revizie și modernizare pentru elicopterele Puma și Alouette de pe piața mondială.
Din 2008, Eurocopter România a lansat activitățile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreținere, reparațiile capitale și upgrade-urile.
Fabrica IAR Brașov, înființată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după cel de-Al Doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producție de tractoare.
În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Brașov și s-a specializat în producția de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franța, în prezent subsidiară a Eurocopter.
IAR este listată pe piața Rasdaq a BVB, iar Ministerul Economiei deține 64,9% din acțiuni.