Numărul copiilor „pierduți” în drum spre clasa pregătitoare reiese dintr-un calcul simplu. În acest moment, în România, sunt în plată 195.179 de alocații de stat pentru copiii născuți în perioada 1 septembrie 2010-1 septembrie 2011, adică exact acei copiii care ar fi trebuit să înceapă școala în septembrie, potrivit datelor furnizate Gândul de Ministerul Muncii și Justiției Sociale.
Cum legea permite, aproape 29.815 au fost școlarizați în ciclul 2016-2017, împlinind vârsta de șase ani în intervalul septembrie-decembrie 2016, potrivit datelor publice ale Ministerului Educației. Dacă îi scădem din socoteală și pe cei 124.413 copii înscriși acum, care împlinesc șase ani până la 1 septembrie, rezultă o diferență de 40.951 de copii care nu se regăsesc în cataloage la clasa pregătitoare.
Ministrul Educației, Liviu Pop, nu pare alarmat de situație. „Nu știu cum arată statistica, dacă era obligația să se înscrie în clasa pregătitoare. Știm că prin lege este obligativitate de anumite vârste să intre în clasa pregătitoare. Pot fi părinți care au uitat să facă această înscriere. Evident la data de 11 septembrie vom ști cu exactitate câți dintre cei născuți sunt înscriși în clasa pregătitoare”, a declarat el corespondentului Gândul.
Pop a mai spus că este posibil ca unii dintre cei care nu se regăsesc în scriptele ministerului să nu mai fie în România. „Indiferent unde se află, copilul ia alocație din România. Sunt state care acordă sau nu o altă alocație. Dar toți copiii care sunt născuți în România primesc alocație. Sunt state care, din câte am înțeles, acordă și alocații speciale acestor copii”, a spus el.
Dincolo de situațiile care impun cerințe de educație specială și pentru care nu este obligatorie înscrierea în clasa pregătitoare, datele inspectoratelor școlare relevă o situație mult mai gravă. În comunitățile sărace sau în cele cu populație majoritară sau semnificativă de romă, gradul de scolarizare este foarte redus.
Deocamdată, Ministerul Educației nu pare a avea o strategie pentru a rezolva această problemă.
De asemenea, abandonul școlar reprezintă una dintre vulnerabilitățile majore ale sitemului de educație din România. Un raport de anul trecut al Institutului Național de Statistică relevă că abandonul școlar în ciclul primar și gimnazial este în creștere.
„Una din cele mai grave probleme cu care se confruntă învățământul din țara noastră este abandonul școlar, fenomen care generează efecte negative la nivel de individ și asupra întregii societăți. Pe fondul scăderii veniturilor reale ale populației în perioada de tranziție la economia de piață, a modificărilor înregistrate pe piața muncii, a unor discordanțe dintre programele educaționale și specializările solicitate de piața muncii, a modificării comportamentale, preocuparea pentru creșterea nivelului de instruire și obținerea unei calificări corespunzătoare cunoaște o tendință de scădere, fapt relevat de creșterea abandonului școlar, mai ales în ciclul primar și gimnazial, dar și în învățământul profesional. (…) Tendințele apărute impun reconsiderarea valorii investiției în educație și a caracterului de prioritate națională a dezvoltării sistemului educațional la toate nivelurile sale”, arată INS.