După ce premierul Nicolae Ciucă și ministrul Energiei, Virgil Popescu, au avut, marți, declarații publice în care le-au transmis românilor că au fost furnizorii care au emis facturi mai mari la curent și gaze, care nu au respectat plafoanele reglementate, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a publicat, miercuri, procedura la care pot apela consumatorii care se simt nedreptățiți, subliniind că inspectorii săi continuă acțiunile de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale.
Virgil Popescu a spus, marți, că pentru lunile noiembrie și decembrie la nivel de energie electrică consumatori casnici e vorba de aproximativ 80% din beneficiari din total gospodării care au beneficiat de compensare și plafonare și în jur de 60% la gaze naturale.
Cu această ocazie ministrul a avertizat că furnizorii de energie electrică și gaze naturale care au emis facturi uriașe către clienţi ignorând legea care stabileşte plafonarea de preţ şi compensări pentru facturi ar trebui să returneze din oficiu banii încasați , nu să-i rețină din facturile următoare, precizând că operatorii în cauză au beneficiat de acești bani încălcând legea.
„Nu poți să îţi bați joc de oameni”, a spus ministrul, marți seara. „Neaplicarea legii a fost o hoție și cei care au făcut acest lucru trebuie penalizați. Facturile trebuie stornate. Oamenii nu trebuie să plătească penalități şi facturile trebuie refăcute”, spunea Virgil Popescu.
Anterior, tot marți, șeful Executivului, Nicolae Ciucă, anunțase că, pentru garantarea eficienței măsurilor de protecție a cetățenilor – consumatori casnici – urmează a fi refăcute facturile care nu au respectat plafoanele reglementate. „Până la refacerea calculelor de către furnizori, aceste categorii de facturi NU vor fi purtătoare de penalități”, a subliniat premierul.
Reprezentanții ANRE au explicat, miercuri, printr-un comuncat de presă, cum trebuie să acționeze clientul final dacă are neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale.
Conform documentului autorității de reglementare, clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
„În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată”, a transmis ANRE.
ANRE recomandă clienților finali de energie electrică/gaze naturale:
„Precizăm că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare”, a subliniat ANRE.
Cu această ocazie, ANRE a anunțat că demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale pentru a verifica:
Furnizorii de energie electrică verificați sunt:
ELECTRICA FURNIZARE, EON ENERGIE ROMÂNIA, HIDROELECTRICA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, CEZ VÂNZARE, TINMAR ENERGY.
Furnizorii de gaze naturale verificați sunt:
ENGIE ROMÂNIA, EON ENERGIE ROMÂNIA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, PREMIER ENERGY, ENERGIA GAS & POWER, GAZ VEST.
În plus, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei a reamintit că rămâne la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip „Call-center”, ce pot fi apelate la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele) și la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele).
De asemenea, consumatorii pot depune petiții pentru aspecte care țin de încălcarea cadrului de reglementare și a legislației primare incidente, prin intermediul rubricii Petiții pusă la dispoziție pe pagina de internet, au trasmis responsabilii Direcției relații internaționale, comunicare, relația cu Parlamentul a ANRE.