Prima pagină » Știri » Curtea Constituțională, despre Legea „Big Brother”: Prejudiciază manifestarea liberă a dreptului la exprimare. Ce se va întâmpla cu emailurile și convorbirile tale

Curtea Constituțională, despre Legea „Big Brother”: Prejudiciază manifestarea liberă a dreptului la exprimare. Ce se va întâmpla cu emailurile și convorbirile tale

Peste 12.000 de dosare penale aflate pe rolul instanțelor și în care au fost admise probe obținute cu ajutorul legii "Big Brother" ar putea rămâne fără obiect după ce Legea 82/2012 a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională. În motivarea deciziei, judecătorii Curții Constituționale (CCR) arată că actul normativ este de natură să prejudicieze manifestarea liberă a dreptului la comunicare sau la exprimare.

Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit că organele judiciare și cele cu atribuții în domeniul siguranței naționale nu mai au acces și nu mai pot utiliza datele obținute și stocate în baza Legii „Big Brother”, până la adoptarea de către Parlament a unui nou act normativ privind reținerea datelor.

Totodată, CCR le interzice operatorilor de telefonie mobilă să mai păstreze timp de șase luni convorbirile telefonice și paginile de internet accesate de abonați. Aceștia puneau la dispoziția achetatorilor date cu privire la indentitatea celor care comunicau pentru a deveni probe în dosare.

„Datele care fac obiectul reglementării, deși au un caracter predominant tehnic, sunt reținute în scopul furnizării informațiilor cu privire la persoană și viața sa privată. Chiar dacă, potrivit art.1 alin. (3) din lege, aceasta nu se aplică și conținutului comunicării sau informațiilor consultate în timpul utilizării unei rețele de comunicații electronice, celelalte date reținute, având ca scop identificarea apelantului și a apelatului, respectiv a utilizatorului și a destinatarului unei informații comunicate pe cale electronică, a sursei, destinației, datei, orei și duratei unei comunicări, a tipului de comunicare, a echipamentului de comunicație sau a dispozitivelor folosite de utilizator, a locației echipamentului de comunicații mobile, precum și a altor «date necesare» – nedefinite în lege -, sunt de natură să prejudicieze manifestarea liberă a dreptului la comunicare sau la exprimare”, arată judecătorii constituționali.

Concret, potrivit motivației CCR, aceste date conduc la concluzii foarte precise privind viața privată a persoanelor ale căror date au fost păstrate, concluzii ce pot viza obiceiurile din viața cotidiană, locurile de ședere permanentă sau temporară, deplasările zilnice sau alte deplasări, activitățile desfășurate, relațiile sociale ale acestor persoane și mediile sociale frecventate de ele.

„Or, o atare limitare a exercițiului dreptului la viață intimă, familială și privată și la secretul corespondenței, precum și a libertății de exprimare trebuie să aibă loc într-o manieră clară, previzibilă și lipsită de echivoc, astfel încât să fie îndepărtată, pe cât posibil, eventualitatea arbitrarului sau a abuzului autorităților în acest domeniu”, se precizează în motivarea deciziei.

În plus, judecătorii CCR subliniază că Legea „Big Brother” nu cuprinde norme clare și precise cu privire la conținutul și aplicarea măsurii reținerii și utilizării, așa încât persoanele ale căror date au fost păstrate să beneficieze de garanții suficiente care să asigure o protecție eficientă împotriva abuzurilor și a oricărui acces sau utilizări ilicite.

Curtea Constituțională a decis, în 8 iulie, că Legea 82/2012, cunoscută drept legea „Big Brother”, este neconstituțională, hotărârea fiind luată în unanimitate.

Președintele Traian Băsescu a promulgat, în 12 iunie 2012, Legea privind reținerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de rețele publice de comunicații electronice, cunoscută și ca „Legea Big Brother”.

Legea prevede obligativitatea furnizorilor de telefonie fixă și mobilă și de internet să rețină timp de 6 luni anumite date ale abonaților care să fie trimise, la cerere, autorităților din domeniul siguranței naționale pentru acțiunile de prevenire, cercetare, descoperire și urmărire a infracțiunilor grave. Furnizorii de telefonie și internet au obligația ca timp de 48 de ore de la cererea organelor de urmărire să transmită datele solicitate, iar dacă acest lucru nu este posibil în 48 de ore, datele trebuie transmise în cel mult cinci zile.

Legea privind stocarea datelor de trafic de telefonie și internet mai prevede că organele de urmărire penală au obligația de a informa persoana ale cărei date sunt reținute în termen de 48 de ore de la momentul transmiterii solicitării, cu excepția cazurilor în care persoana este implicată în acțiuni care periclitează siguranța națională.

Directiva Big Brother, invalidată de Curtea de Justiție a UE

Gândul a scris că, în aprilie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a invalidat Directiva Big Brother privind stocarea datelor de trafic din zona telecomunicațiilor, pe motiv că nu respectă drepturile la intimitate și protecția datelor cu caracter personal ale europenilor.

În acest moment, se poate considera că directiva nu a existat niciodată, au spus pentru gandul surse europene.

2,66 milioane de solicitări de accesare a datelor stocate în 12 state membre

În 2012, la nivelul a 12 state membre, au existat în total 2,66 milioane de solicitări de accesare a datelor stocate, cele mai multe fiind date din zona telefoniei mobile, conform statisticilor Comisiei Europene. În 2008, au existat 1,56 milioane de cereri de accesare a datelor, în 17 state membre.

Într-un raport de evaluare realizat în 2011, Comisia a lăudat eficiența acestei Directive pentru anchetele de terorism și infracțiuni grave, cu toate că a admis, încă de pe atunci, că există probleme la capitolul respectării dreptului la intimitate al europenilor.

Citește și