Prima pagină » Știri » Custodele Lacului Snagov dă vina pe Ministerul Mediului pentru gravul accident de sâmbătă noapte: de ani de zile ne rugăm de ei

Custodele Lacului Snagov dă vina pe Ministerul Mediului pentru gravul accident de sâmbătă noapte: de ani de zile ne rugăm de ei

Custodele Lacului Snagov dă vina pe Ministerul Mediului pentru gravul accident de sâmbătă noapte: de ani de zile ne rugăm de ei
Custodele Lacului Snagov dă vina pe Ministerul Mediului pentru gravul accident de sâmbătă noapte: de ani de zile ne rugăm de ei

Constantin Turmac, președintele Fundației Snagov, care a câștigat prin concurs custodia Lacului Snagov – arie naturală protejată – spune că nu poate aplica legislația de mediu în zonă, deși a depus, de doi ani și jumătate, un plan de management la Ministerul Mediului.

Pe Lacul Snagov circulă ambarcațiuni de sute de cai putere, care ating și peste 100 de kilometri la oră, se face schi nautic și se merge cu ski jet-ul, în zona de protecție, unde aceste activități sunt interzise iar limita de viteză este de 40 km/h, spune Turmac.

În aceeași zonă s-a produs accidentul de sâmbătă noapte, când o navă Commander, condusă de tânărul Alexandru Popescu, ar fi intrat cu viteză într-o ambarcațiune Spat a localului Dolce Vita de pe malul lacului, provocând scufundarea acesteia din urmă, moartea unei persoane și rănirea altor cinci, o femeie fiind în comă. Nava localului nu ar fi fost semnalizată luminos.

Potrivit lui Turmac, în zona respectivă, în mod curent, se circulă cu viteză și se practică activități de agrement interzise.

„Dacă dați căutare pe YouTube după « Snagov schi nautic» sau «Snagov ski-jet» vedeți că sunt sute de filmulețe în care se încalcă Regulamentul de navigație pe lacul Snagov. Sunt sute de contravenții și chiar infracțiuni”, explică el.

Regulamentul de navigație pe lacul Snagov a fost întocmit în 2003 de Autoritatea Navală Română (ANR), care răspunde de respectarea sa.

Lacul este împărțit în trei zone: zona I, care cuprinde zona dintre extremitatea lacului Tâncăbești – pod DN 1 până în dreptul pontonului Oficiului de Căpitănie Snagov, unde viteza maximă de deplasare este de 20 km/oră, zona a II-a, care cuprinde zona dintre pontonul Oficiului de Căpitănie Snagov până la promontoriul Liceul „Mihail Kogălniceanu” Snagov, unde viteza maximă este de 40 km/oră, și zona a III-a, care cuprinde zona dintre promontoriul Liceul „Mihail Kogălniceanu” Snagov până la extremitatea lacului Siliștea Snagovului – pod deversor, zonă fără limită de viteză și în care se permite practicarea schiului nautic, mai puțin în zona Complexului Astoria. În zona I și în zona a II-a este interzisă practicarea schiului nautic.

Potrivit lui Turmac, ANR ar fi trebuit să amplaseze marcaje și panouri cu limitările de viteză și celelalte restricții în 30 – 40 de puncte ale lacului, ceea ce nu s-a întâmplat.

În aria protejată, care se suprapune peste zona a II-a și o parte din zona I, regulile ar trebui să fie mai drastice, conform legislației de mediu, dar în absența unui plan de management aprobat de Ministerul Mediului, Regulamentul de navigație nu este modificat.

Astfel, Fundația Snagov s-a adresat ANR punându-i în vedere că regulamentul său trebuie actualizat pentru a corespunde regimului de arie naturală protejată pe care o are Lacul Snagov și semnalându-i că nici măcar prevederile în vigoare nu sunt respectate.

„La adresa din 12 mai am primit răspuns săptămâna trecută. Nu au făcut nicio referire la faptul că le-am semnalat că trebuie să-și schimbe regulamentul, iar despre încălcările acestuia au spus că sunt cazuri nerelevante, sporadice. Când sunt sute de filmulețe pe YouTube”, a spus Turmac.

El a mai precizat că la toate dezbaterile privind proiectul de plan de management al zonei, organizate de fundație cu invitarea tuturor autorităților interesate, ANR nu s-a prezentat.

Turmac a avut un mandat de custode al ariei naturale protejate în perioada 2007 – 2012 și a obținut un nou mandat în decembrie 2014.

În accidentul produs sâmbătă noaptea pe Lacul Snagov au fost implicate o ambarcațiune Spat, a restaurantului și hotelului Dolce Vita, în aceasta aflându-se șase persoane, și una Commander, în care se aflau cinci persoane. Ambarcațiunea localului, condusă de Ionuț Conea, s-a scufundat în urma impactului cu Commander-ul condus de Alexandru Popescu.

Conea a fost testat cu etilotestul, rezultatul fiind zero, în timp ce Popescu a refuzat testarea, fiind dus la Spitalul Elias pentru analize.

În urma accidentului, un bărbat de aproximativ 60 de ani a murit, trupul său neînsuflețit fiind găsit duminică, în jurul orei 11.30, pe fundul lacului, de scafandrii Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) București – Ilfov.

O femeie de 30 de ani este în comă, fiind internată la Spitalul Floreasca alături de un bărbat cu traumatism cranio-cerebral minor, iar la Spitalul Elias au fost internați o femeie și un bărbat cu traumatisme cranio-cerebrale minore și fracturi deschise de membre inferioare, potrivit coordonatorului SMURD București, Bogdan Oprița.

Alexandru Popescu este fiul fostului proprietar al Petrolexportimport, Ovidiu Popescu, care a murit în 2011. După moartea tatălui său, Alexandru Popescu ar fi moștenit o avere estimată la aproximativ 10 milioane de euro.

Autor

Citește și