Philippe Buros, președintele Renault în Europa, a oferit un interviu celor de la Automotive News Europe, în care a vorbit despre planul Dacia de a face trecerea de la motoarele pe combustie la cele hibrid / electrice.
Are nevoie Dacia de versiuni electrice în Europa pentru a reduce emisiile de CO2?
PB: Dacia va prelua tot ce înseamnă electrizare de la Renault, va avea mașini complet electrice sau hibride. Este adevărat că azi Dacia nu are o versiune electrică, dar nu este singurul brand din Europa în această situație. Cred că toată lumea va trece la mașini electrice, deoarece este un trend în creștere.
Credeți că Dacia va trebui să aibă emisii reduse, din cauza impactului asupra mediului înconjurător?
Da. Și clienții noștri vor cere mașini electrice. Vor dori o Dacia electrică. Dar vor dori să fie mai ieftină decât actualele modele electrice din gama Renault.
Va avea Dacia o versiune a modelului Renault Zoe EV?
Este posibil, dar va trebui să existe aceeași diferență de preț ca între Dacia Sandero și Renault Clio.
Când va scădea prețul unei mașini full-electric, astfel încât Dacia să aibă una în gama sa?
Cred că în doi-trei ani vom avea Dacia electrică.
În general, costurile de producție au crescut din cauza legislației privind emisiile. Poate Dacia să ofere în continuare „value for money”, ca principal punct de atracție?
Problema cu legislația este că adaugi 1.000-1.500 de euro la costuri. Când e vorba de o mașină de 100.000 de euro, absorbția se face mai ușor. Când discutăm despre una care costă 8.000-9.000 de euro, discutăm de 10% sau mai mult. Tocmai de aceea avem o întârziere (în privința folosirii tehnologiei Renault de către Dacia) și tocmai de aceea încercăm să așteptăm cât mai mult, pentru a amortiza tehnologia.
Măsurile de siguranță și exigența testelor NCAP (de exemplu) vor duce la creșterea costurilor. Cum veți aborda problema?
Prețurile cresc pretutindeni, dar ne vom asigura că avem o diferență de preț între Dacia și restul pieței, să zicem de 20%. Altfel, volumul se va diminua. Dar trebuie să oferim în continuare această „valoare pentru banii dați” și să menținem un echipament high level la un preț mai mic. Nu e doar o mașină pe patru roți.
Doriți să implementați și alte tehnologii de la alianța Renault-Nissan, cum ar fi cele legate de menținerea benzii de mers și ACC (adaptive cruise control)?
Da, dar clienții noștri nu cer asta. Nevoile lor sunt simple: vor să meargă de la A la B. Vor aer condiționat, geamuri electrice, servodirecție, dar nu și o mașină autonomă, deoarece ei știu că nu o vor primi la 10.000 de euro. Când ni se va cere așa ceva, vom pune tehnologia necesară. Dar vom încerca să amânăm cât mai mult momentul, deoarece, în acel moment, modelul de business al Dacia ar dispărea.
Cine este concurența Dacia în Europa? Ar fi Fiat?
Ați văzut Fiat 500? Este scump. Același lucru îl spun și despre Skoda, față de Dacia. Suntem singuri în segmentul de piață. Știm că vor crește prețurile, din cauza legislației, dar vom dori să menținem diferența.
Vin din urmă trenduri scumpe, precum autonomia, mobilitatea ca serviciu și conectivitatea. Unde vedeți Dacia peste 5-10 ani?
Trebuie să rămânem în segmentul nostru. Când ai nevoie de o mașină de oraș, dacă ai o Dacia la preț de Dacia pentru a merge 5 km, atunci putem discuta despre un model de business. Dificultatea reală este reimplementarea unui model de afaceri. Pentru că suntem întrebați des: De ce nu vindeți flotelor? De ce nu vindeți școlilor de șoferi? Trebuie să spunem „nu”. Când ești vânzător de mașini… Este complicat să spui că nu vrei să vinzi o mașină. Dar asta protejează Dacia.