Contractul pentru construcția autostrăzii Comarnic – Brașov va fi semnat în iunie, nu în aprilie, așa cum s-a anunțat inițial, iar amânarea termenului este un lucru „eminamente pozitiv” întrucât statul a reușit să obțină angajamentul ferm din partea BEI, BERD și BM pentru susținerea proiectului.
„La tronsonul Comarnic – Brașov am remarcat faptul că în presă s-a prezentat în mod negativ amânarea semnării contractului. Vreau să vă spun că este ceva eminamente pozitiv, pentru bunul și simplu motiv că am reușit să obținem angajamentul ferm și sigur, în acest moment, din partea instituțiilor financiare internaționale – BEI, BERD, Banca Mondială -, care sunt esențiale pentru a strânge suma necesară pentru Comarnic – Brașov de pe piață. Prezența instituțiilor financiare internaționale și mai ales o finanțare importantă – noi sperăm la 5-600 milioane finanțare din partea lor – dă încredere și celorlalte bănci private care urmează să participe la finanțarea Comarnic – Brașov. Am ajuns la o concluzie cu instituțiile financiare internaționale: până prin luna iunie își pot face due diligence și aprobarea în comitetul creditorilor în așa fel încât în iunie să putem semna acest contract”, a spus Șova.
El a adăugat că cele trei instituții au fost foarte deschise în a sprijini autoritățile cu acest proiect.
„În mod normal, un due diligence al lor durează un an de zile de la momentul în care toate contractele sunt stabilite definitiv, așa cum a fost și la noi. La noi au acceptat să lucreze în patru-cinci luni, ceea ce demonstrează un interes foarte mare al lor”, a adăugat el.
Întrebat recent când va fi semnat contractul pentru autostrada Comarnic – Brașov, premierul Victor Ponta a răspuns că acordul va fi încheiat în lunile mai sau iunie.
Ponta și Șova s-au întâlnit la jumătatea lunii ianuarie, la Palatul Victoria, cu reprezentanții Asocierii Vinci – Strabag – Aktor, care a câștigat licitația pentru construcția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, prilej cu care cele două părți au semnat un Memorandum de înțelegere.
Autostrada Comarnic-Brașov, în lungime de 53 kilometri, va fi finalizată în 2017, la un cost estimat de 1,8 miliarde euro, iar taxa de utilizare avută în vedere va fi de 5,7 lei plus TVA, lucrările de construcție urmând să înceapă la finalul lunii aprilie, a anunțat premierul la acel moment.
Pentru proiectele de construcție în concesiune ale centurii Sud a Capitalei și autostrăzii Craiova – Pitești câștigătorii vor fi desemnați în mai, respectiv în iulie, a arătat marți Șova.
Pe de altă parte, ministrul a afirmat că acordurile pentru lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu și un tronson de 6,5 kilometri de la București – Ploiești ar putea fi reziliate.
„Termenul nostru limită pentru a vedea dacă poate exista o înțelegere este luni, ora 12:00. Acolo cred că toată presa cunoaște problema alunecărilor de teren și a conflictului contractual între CNADNR și Impregilo – Salini în legătură cu eventualele costuri suplimentare pentru aceste alunecări de teren. Noi am procedat instituțional foarte corect, am agreat cu Impregilo – Salini după contradicții nesfârșite mai mulți experți pentru a vedea exact situația tehnică și un expert agreat de ambele părți pentru a vedea situația contractuală. Cele două expertize realizate au dat dreptate integrală CNADNR care a spus că Impregilo – Salini trebuie să realizeze lucrările necesare opririi acelor alunecări pe banii lor în cadrul contractului, fără niciun euro în plus. Această soluție a fost confirmată și de către Comisia Europeană”, a spus Șova, referindu-se la situația existentă la contractul de la Orăștie – Sibiu.
Ministrul a arătat că din cei 22 km ai acestui tronson, 16 km sunt fără probleme.
Pe de altă parte, în cazul lucrărilor pentru primii 6,5 kilometri din autostrada București-Ploiești, care ar trebui să facă conexiunea între Capitală și centură, autoritățile au cerut de-a lungul timpului o serie de lucrări suplimentare, care au crescut prețul inițial al autostrăzii.
„Am cerut să se facă o analiză care erau lucrările care trebuiau făcute în prețul inițial și care sunt lucrările suplimentare. Au cerut o sumă mult mai mare, de altfel ne-au și dat în judecată, Pizzarotti a dat în judecată CNADNR pentru o sumă consistentă, de 80 milioane lei, daca nu mă înșel, e un proces pe rol în acest moment. Nu există niciun fel de rezervă, am spus că dacă în urma negocierilor Pizzarotti înțelege ca în prețul inițial (…) să rezolve cei 6,5 km este bine, dacă nu, nu este exclus să ajungem la reziliere și aici”, a precizat Șova.
Referindu-se la autostrada Sibiu – Pitești, ministrul Transporturilor a afirmat că licitația va începe în 2015.
„Am văzut remarca jurnaliștilor, corectă, în legătură cu faptul că eu personal am anunțat 2017, 2016, premierul a venit și m-a corectat foarte justificat, cu 2015. Ceea ce vreau să explic încă o dată este că aceste termene diferite au rezultat din negocierile care s-au făcut, noi încercând să scurtăm termenele. Inițial, Comisia Europeană a spus că trebuie să facem acest studiu de fezabilitate, care va ține 36 de luni, pentru că studiile de fezabilitate pe noua alocare financiară 2014-2020 în mod obligatoriu trebuie făcute cu studii geotehnice, hidrotehnice și descărcare arheologică, lucru care nu s-a făcut în studiile de fezabilitate anterioare. Ei au spus 36 de luni, noi am negociat 24 de luni, între timp am obținut acord pentru 12 luni, iar studiul de fezabilitate văzut ca întreg să poată fi partajat în trei. Mă refer la Sibiu – Boița, Boița – Curtea de Argeș și Pitești – Curtea de Argeș, cu breteaua de 60 de kilometri spre Râmnicu Vâlcea. Vom termina mai repede pe aceste porțiuni Sibiu – Boița și Pitești – Curtea de Argeș – Râmnicu Vâlcea în așa fel încât să putem declanșa licitația de lucrări în februarie 2015”, a spus ministrul Transporturilor.
CNADNR se află în coordonarea operațională a Ministerului Transporturilor iar din punct de vedere al bugetului și aprobării deschiderilor de credite a rămas în continuare SGG, potrivit sursei citate.
Ioan Dornescu, [email protected]