Dan Șova, audiat la DNA în cazul dispariției contractului original cu Bechtel

Publicat: 27 08. 2013, 13:09

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Național și Investiții Străine, Dan Șova, a venit marți la DNA, el declarând că vrea să susțină plângerea penală pe care a făcut-o ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Brașov-Borș.

Dan Șova a spus, la intrarea în sediul Direcției Naționale Anticorupție (DNA), că a venit să susțină personal pângerea penală, precizând că va da mai multe informații la ieșire.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine a depus la DNA, în 20 august, o plângere penală pentru neglijență în serviciu privind protecția informațiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Brașov-Borș.

„Plângerea penală (…) cere, de asemenea, ca în situația în care se va dovedi că faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispoziție a acestui document îmbracă forma altei infracțiuni să se dispună atragerea răspunderii penale, după caz, pentru infracțiunea de distrugere, furt sau abuz în serviciu contra intereselor publice. (…) Aceasta a fost făcută «in rem» și nu e îndreptată împotriva unei persoane anume, Direcția Națională Anticorupție fiind în măsură să cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului”, arăta într-un comunicat de presă departamentul condus de ministrul Dan Șova.

Potrivit sursei citate, plângerea a fost depusă la DNA fiind vorba de o infracțiune de serviciu care poate aduce statului pagube importante, mai mari decât echivalentul a un milion de euro, ținând cont de valoarea contractului cu Bechtel.

Prim-vicepreședintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a anunțat la 7 august că a depus plângere penală la Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție în cazul ministrului Dan Șova, acuzându-l că ascunde contractul original cu Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier.

Anterior, Șova a susținut că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. În replică, Boagiu a susținut că documentul se află la etajul 2, camera 58.

Între timp, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine a publicat unele documente declasificate referitoare la contract.

Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 și început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro și datorii de 50 milioane de euro.

Pe fondul disputelor politice inițiate de partidele care s-au succedat la guvernare și fără bani alocați de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executați doar 52 de kilometri.