Structura anului școlar cuprinde semestrul I, care începe pe 10 septembrie 2018 și se încheie pe 1 februarie 2019 și semestrul al II-lea, care începe pe 11 februarie 2019 și se încheie pe 14 iunie 2019.
Vacanțele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel: vacanța de iarnă (22 decembrie 2018 – 13 ianuarie 2019), vacanță intersemestrială (2 – 10 februarie 2019), vacanța de primăvară (20 aprilie – 5 mai 2019) și vacanța de vară (15 iunie – 15 septembrie 2019). Suplimentar, clasele din învățământul primar și grupele din învățământul preșcolar beneficiază de vacanță în săptămâna 27 octombrie- 4 noiembrie 2018.
Pentru clasele terminale din învățământul liceal, anul școlar se încheie în data de 31 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 7 iunie 2019.
Programul național „Școala altfel” are o durată de cinci zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și poate fi derulat în perioada 1 octombrie 2018 – 31 mai 2019, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia școlilor.
Desfășurarea programului „Școala altfel” nu coincide cu perioada alocată susținerii tezelor semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei școlare, cu cel puțin trei săptămâni înainte de finalul semestrului, precizează Ministerul Educației Naționale (MEN), într-un comunicat de presă remis marți seară MEDIAFAX.
Etapele naționale ale olimpiadelor școlare se organizează, în general, în perioada vacanței de primăvară, potrivit unui calendar specific.
Unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor marca prin manifestări specifice ziua de 5 octombrie – Ziua internațională a educației și ziua de 5 iunie – Ziua învățătorului, în măsura în care, prin contractul colectiv de muncă aplicabil, nu sunt instituite ca zile nelucrătoare.
În situații deosebite, bine fundamentate, în funcție de condițiile climatice și de specificul zonei și al școlii, inspectoratele școlare județene pot aproba, la
cererea conducerii unităților de învățământ, modificări ale structurii anului școlar. Acestea se pot aproba numai în măsura în care se asigură parcurgerea
integrală a programelor școlare. Recuperarea cursurilor suspendate ca urmare a unor situații obiective de urgență (intemperii, epidemii, calamități naturale) nu se poate realiza în perioada vacanțelor școlare.