Decizia CNA privind propunerea ca publicitatea TV să fie cronometrată pe ecran

Decizia CNA privind propunerea ca publicitatea TV să fie cronometrată pe ecran
Publicat: 16/05/2013, 12:16
Actualizat: 25/06/2013, 20:38

Membrii CNA au respins, joi, propunerea făcută de președintele Consiliului, Laura Georgescu, ca publicitatea TV să fie „la vedere”, iar televiziunile să posteze pe ecran un cronometru care să cuantifice minutele de publicitate.

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat, în ședința de joi, un proiect de Decizie privind cronometrarea și afișarea duratei de difuzare a publicității. Acest proiect a fost inițiativa președintelui CNA, Laura Georgescu, care însă nu l-a mai susținut în urma observațiilor făcute în ședința de joi de unii membri ai Consiliului – Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Răsvan Popescu și Lorand Turos.

Proiectul a fost elaborat având în vedere dispozițiile referitoare la difuzarea publicității audiovizuale prevăzute în directiva 2010/13/UE a Parlamentului European și a Directivei serviciilor mass-media
audiovizuale.

Potrivit articolului 35, alineatul 1 din Legea audiovizualului, „Proporția de spoturi publicitare televizate și spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăși 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice, durata acestora nu poate depăși 8 minute din timpul oricărei ore date”. În calculul duratei publicității nu intră durata de difuzare a anunțurilor de autopromovare a radiodifuzorului în legătură cu propriile sale programe și cu produsele auxiliare derivate direct din acestea, a anunțurilor de sponsorizare și a plasărilor de produse.

Proiectul de Decizie prevedea că „Radiodifuzorii au obligația ca pe întreaga durată de difuzare a publicității televizate să afișeze pe ecran cronometrarea în mod descrescător a timpului dedicat spoturilor publicitare televizate și spoturilor de teleshoping-urilor astfel încât pentru fiecare oră de emisie, începând cu minutul 00 și încheind cu minutul 59, durata dedicată acestor spoturi să nu depășească 12 minute pentru posturile comerciale, respectiv opt minute pentru posturile publice. În cadrul fiecărei ore de emisie cronometrarea publicității va începe odată cu difuzarea primului spot publicitar sau de teleshoping prin afișarea minutului 12, pentru posturile comerciale, respectiv a minutului opt pentru posturile publice și va continua cu următoarele spoturi, indiferent dacă acestea sunt prezentate în calup publicitar sau izolat. Dispozițiile prezente nu se aplică anunțurilor de autopromovare a radiodifuzorului în legăturile cu propriile sale programe și cu produsele auxiliare derivate direct din acestea, anunțurilor de sponsorizare și plasărilor de produse, precum și coperților publicitare. Dimensiunea semnului de cronometrare va fi de minimum 30 de puncte în format SD, definiție standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiție”.

Laura Georgescu și-a motivat încă din ședința din 14 mai inițiativa elaborării acestui proiect de Decizie. Laura Georgescu a spus atunci că CNA primește săptămânal 25-30 de sesizări cu privire la minutele de publicitate difuzate în timpul programelor de televiziune. Astfel, ea a propus acest proiect de decizie prin care publicitatea TV să fie „la vedere”.

Însă, în ședința de joi, 16 mai, Cristina Trepcea, membru al CNA, a spus că televiziunile și agențiile de publicitate sunt „partenerii” CNA. „Avem parteneriate cu ei. Eu cred că ne putem folosi de aceste parteneriate pentru a vedea cum îi va afecta asta (prevederile din proiectul de Decizie, n.r.). Rolul publicității nu este numai să bage mâna în resursele publicului, ci și oferirea unor informații. Când pe ecran va apărea un cronometru, oamenii vor pleca din fața ecranului (…) Nu este vorba de faptul că noi protejăm industria. Eu sunt împotriva acestei decizii. Eu cred că respectarea legii poate fi făcută cu monitorizare atentă (făcută de CNA, n.r.) și cu toate armele pe care legea ni le dă deja. Mie mi se pare că vom face foarte mult rău cu această decizie”, a spus Cristina Trepcea.

De asemenea, Cristina Trepcea a spus că, în prezent, „publicitatea nu este suficientă ca să aibă televiziunile 12 minute pe oră”. „În prime time au uneori 7 minute (…) Vorbesc despre televiziunile private mari, de cele mici nu poate fi vorba (…) Ceea ce publicul vede și este deranjat că vede sunt autopromovările și spoturile sociale. Dar, din păcate, în legătură cu asta nu putem face nimic, legea nu ne permite și eu zic că e bine că nu ne permite”, a mai spus Trepcea.

La rândul său, membrul CNA Lorand Turos a spus că o eventuală problemă privind depășirea minutelor legale de publicitate poate fi rezolvată de Consiliu direct. „Eu cred că printr-o monitorizare mult mai strictă, cu sancțiuni mai severe dacă e cazul, putem rezolva”, a spus Lorand Turos.

Și Christian Mititelu, membru al CNA, a spus că nu poate să fie de acord cu această Decizie. „Mi se pare o suprareglementare care nu cred că rezolvă problema, care nu cred că este atât de mare”, a spus Christian Mititelu. El a spus că cei mai mulți cetățeni nici nu vor înțelege care este rolul unui cronometru postat pe ecran în timpul difuzării publicității. „Nu cred că este nevoie de așa ceva și cred că ar fi pripit să ne gândim la o decizie de acest gen. Și nu cred că ar rezolva ceva”, a spus Mititelu.

Răsvan Popescu, un alt membru al Consiliului, a spus că situația în privința difuzării publicității TV nu este critică. „Un singur post a avut într-o lună o depășire de cinci minute (a spațiului legal de publicitate, n.r.), din cauze tehnice. Faptul că am avut o problemă în 2011 nu înseamnă că trebuie să luăm cine știe ce măsuri. Mergem pe regimul sancționator”, a spus Răsvan Popescu. El a mai spus că, în cazul în care va fi aplicată această decizie, ea trebuie dublată de „un efort de lămurire” a telespectatorilor, pentru ca aceștia să înțeleagă care este scopul respectivului cronometru.

Mititelu și Popescu au mai spus că ar trebui amânată discuția cu privire la acest proiect, ca el să fie postat pe site-ul CNA și să fie supus dezbaterii publice.

Narcisa Iorga, un alt membru al Consiliului, a spus că orice proiect se supune dezbaterii publice. „Stă pe site 30 de zile. Nu înțeleg de ce discutăm despre problemele legate de publicitate, când noi nu tăiem niciun fel de șansă nimănui, pur și simplu transparentizăm calupurile de publicitate din punctul de vedere al timpului alocat. Nu cred că încurcăm pe nimeni cu nimic”, a spus Iorga.

La rândul său, Laura Georgescu a spus că, în cazul în care nu va fi adoptat, proiectul de Decizie „moare” și nu mai este pus în dezbatere publică.

În urma votului, proiectul de Decizie a fost respins. Opt membri ai CNA (Radu Călin Cristea, Răsvan Popescu, Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Laura Georgescu, Viorel Vasile Buda, Lorand Turos și Florin Gabrea) au votat „împotriva” proiectului, iar unul (Narcisa Iorga) a votat „pentru”.

Monica Gubernat nu a votat nici pentru, nici împotrivă. „Dacă acest text ar fi fost o recomandare, aș fi votat-o”, a spus Gubernat.

Sorry, there are no polls available at the moment.
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Prima reacție a Kremlinului, după ce Georgescu a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale
Ce înseamnă Clubul de la Roma, din care a făcut parte Călin Georgescu. Cu ce...
Gigi Becali i-a dat ordin lui George Simion, după ce Călin Georgescu a câștigat alegerile!...
Umbra lui Georgescu la Strasbourg. Mâna dreapta a Dianei Șoșoacă îl considerǎ „cam nebun” pe...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
Care sunt scenariile pentru turul 2. Oferta Elenei Lasconi: Guvern PSD-PNL-USR-UDMR. Varianta lui Georgescu: Guvern...
Victor Ponta dă vina pe Nicolae Ciucă, „un idiot util”, pentru rezultatele alegerilor. „A fost...
Curs valutar BNR 25 noiembrie 2024. Cât costă 1 euro, după ce Călin Georgescu a...
Categoria de pensionari care primesc și 50% din pensia totală, începând cu 1 ianuarie 2025
Început de decembrie cu ploi, lapoviță și ninsori. ANM a actualizat prognoza meteo pe 4...
VIDEO Legătura neștiută dintre Călin Georgescu și Vladimir Putin! Nimeni nu și-a dat seama de...
Gabriel Cotabiță ar urma să fie incinerat marți! Ce dezvăluiri a făcut prietenul lui, Iulian...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Cum ÎNTORCI CORECT în giratoriu? Numerotarea ieșirilor în sensul giratoriu e foarte importantă
FT: Independenţa militară de SUA, o discuţie din ce în ce mai aprinsă în cadrul...
Descoperire INCREDIBILĂ despre INIMA umană! Ce au găsit medicii?
Final pentru Simona Halep. Ion Țiriac i-a dat verdictul care închide totul: „E de ajuns”
Telefoanele care iti aduc o mică avere. Te poți îmbogăți!
Cine este Cosmin Georgescu, fiul lui Călin Georgescu. Tânărul a fost coleg de cameră și...
VIDEO Călin Georgescu, prima reacție după exit poll-urile de la închiderea urnelor: „Poporul român a...
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Nepoata lui Elvis Presley, Riley Keogh vorbește pentru prima dată despre "blestemul" deceselor din familie
BANCUL ZILEI. Ajunge BUBULINA acasă și își găsește bărbățelul prin bucătărie: - Vai, ce surpriză!
Japonia a lansat proiectul de fuziune FAST pentru energie fără limite până în 2030