Curtea de la Luxemburg a luat această hotărâre marți, după ce i s-a cerut o decizie preliminară de către Curtea de Apel Brașov, în cauza Mihai Manea împotriva Prefecturii Brașov – Serviciul public comunitar regim de permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.
La începutul anului 2013, Manea a solicitat înmatricularea în România a unui autovehicul rulat pe care l‑a achiziționat din Spania, unde mașina fusese înmatriculată ca nouă în 2005. Autoritatea română competentă a condiționat înmatricularea de plata taxei auto prevăzute de Legea nr. 9/2012.
Întrucât a considerat că Legea nr. 9/2012 este incompatibilă cu articolul 110 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), Manea a sesizat Tribunalul Brașov, pentru ca acesta să oblige autoritatea menționată să înmatriculeze mașina fără a cere plata taxei auto.
Prin hotărârea din 24 septembrie 2013, Tribunalul Brașov a respins această acțiune. Împotriva hotărârii, reclamantul a formulat recurs la Curtea de Apel Brașov.
„Deși precizează că, potrivit propriei jurisprudențe, Legea nr. 9/2012 este compatibilă cu articolul 110 TFUE, Curtea de Apel Brașov arată că o altă curte de apel din România a pronunțat o hotărâre în sens contrar și că, în consecință, se impune o decizie preliminară a Curții (CJUE, n.r.) pentru a se asigura aplicarea uniformă a dreptului Uniunii”, se arată în decizia CJUE.
Articolul 110 TFUE prevede că „niciun stat membru nu aplică, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natură mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect, produselor naționale similare. De asemenea, niciun stat membru nu aplică produselor altor state membre impozite interne de natură să protejeze indirect alte sectoare de producție”.
CJUE a hotărât că articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul „că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă” și „că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”.
Astfel, potrivit deciziei CJUE, scutirea de o nouă taxă a autovehiculelor rulate care au fost supuse taxei declarate incompatibilă cu dreptul Uniunii nu poate înlocui restituirea cu dobândă a acestei taxe.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte. În ianuarie 2012 a intrat în vigoare o nouă taxă auto, înlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop să facă taxa pe poluare conformă cu articolul 110 din TFUE.
CJUE a stabilit, în februarie 2014, că taxa auto instituită de Guvernul României în ianuarie 2012 contravine articolului 110 din TFUE.
De la 15 martie 2013, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, care se plătește o singură dată la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul mașinilor noi, cât și al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.