Prima pagină » Știri » DECIZIE. Arhiepiscopia Tomisului anunță că credincioșii vor primi Lumină pentru a repara un neajuns, al participării credincioșilor la slujba de Înviere: “Nu se repetă Paştele“

DECIZIE. Arhiepiscopia Tomisului anunță că credincioșii vor primi Lumină pentru a repara un neajuns, al participării credincioșilor la slujba de Înviere: “Nu se repetă Paştele“

DECIZIE. Arhiepiscopia Tomisului anunță că credincioșii vor primi Lumină pentru a repara un neajuns, al participării credincioșilor la slujba de Înviere: “Nu se repetă Paştele“
Arhiepiscopia Tomisului a anunțat printr-un comunicat că în noaptea de 26-27 mai se va primi Lumină, motivând că astfel repară un neajuns,  când  se sărbătorețte Odovania (Încheierea) praznicului Învierii Domnului.
„Cea mai mare sărbătoare a creştinătăţii, Învierea Domnului, are consacrată o slujbă specială, săvârşită în fiecare an la miezul nopţii, în cadrul căreia credincioşii primesc de la clerici Lumina lui Hristos, simbolul Învierii Domnului, esenţa credinţei creştine“, anunţă Arhiepiscopia Tomisului.
IPS Teodosie transmite, printr-un comunicat al Arhiepiscopiei Tomisului, motivele pentru care a luat această decizie pentru a repara un neajuns
„Anul acesta, urmare a instituirii stării de urgenţă în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioşii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul la această slujbă. Prin urmare, pentru a repara acest neajuns, având în vedere că:
– miercuri, 27 mai, este Odovania (Încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede acelaşi început ca în noaptea Învierii;
– sunt dorinţe neîmplinite ale credincioşilor de a se împărtăşi la Liturghia Învierii din noaptea de Paşti şi de a duce, la casele lor, Lumina Învierii, ca pe un drum simbolic al urcuşului spre Înviere;
– nu a fost posibilă pomenirea celor adormiţi în cimitire la Paştele Blajinilor, urmare a interzicerii accesului publicului în cimitire;
– Arhiereul locului poate rândui zile de post, conform canoanelor bisericeşti;
– rânduiala Odovaniei Învierii practicată în Biserica Ortodoxă a Greciei”.
Arhiepiscopiei Tomisului a decis că se rânduieşte un post bisericesc de trei zile în întreaga eparhie, în zilele de 24, 25 şi 26 mai, în care credincioşii se pot spovedi, astfel încât să poată primi Sfânta Împărtăşanie la Liturghia din noaptea de 26 spre 27 mai, iar joi, 28 mai, întrucât Înălţarea Domnului este şi ziua pomenirii eroilor, preoţii pot pomeni în cimitire pe cei adormiţi precum la Paştele Blajinilor.

Modalitatea de împărtăşire a credincioşilor va fi decisă în exclusivitate de către Biserică. Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, susţine că:„modalitatea de împărtășire cu tot ce presupune ea va fi decisă exclusiv de Biserică în spiritul comuniunii și discernământului duhovnicesc”.

Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului a ţinut să menționeze faptul că “nu se repetă Paştele“

Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului a ţinut să menționeze faptul că “nu se repetă Paştele. Sărbătoarea Odovaniei sau a Învierii este ziua care încheie sărbătoarea. Paştele deschide perioada pascală, care începe la Sărbătoarea Sfintelor Paşti şi durează 40 de zile, adică până miercuri, 27 mai, atunci când este Odovania. Este ca o întâlnire importantă. Te saluţi când vii, discuţi în timpul întâlnirii şi te saluţi şi când pleci. Asta este Odovania, salutul de bun-rămas, salutul de despărţire de sărbătoarea Învierii. Apoi trecem în următorul ciclu liturgic, respectiv Înălţarea Domnului. Odovania nu este repetarea Paştelui. Cei care nu cunosc rânduielile bisericeşti au înţeles că facem Paştele de două ori. Nu există Înviere de două ori. Există Învierea în ziua sărbătorii şi mai există încheierea sărbătorii. Sărbătoarea ţine 40 de zile timp în care credincioşii se salută cu “Hristos a Înviat!” Este un întreg ciclu liturgic care se încheie la Odovanie. Cinstim Învierea lui Hristos şi la finalizarea sărbătorii. Nu este o repetare. Nu este o a doua repetare a Învierii. Nu este reprogramarea Învierii“.

Măsurile sanitare specifice menționate în Ordin cu privire la obiectele de cult sunt următoarele:

1.) În cadrul ritualurilor religioase în care se vor folosi obiecte de cult care intră în contact cu credincioșii, aceste se vor dezinfecta după fiecare utilizare.
2.) Se vor dezinfecta periodic, o dată la patru ore, obiectele sau suprafețele frecvent atinse.

„Respectivele ‹obiecte de cult› menționate la punctul 1.) sunt acelea pe care unii credincioși le ating în semn de venerație față de Dumnezeu, față de persoanele sfinte pe care acestea le reprezintă (sfintele icoane, sfânta Cruce, Sfânta Evanghelie etc), sau față de prezența sacrului în obiecte semnificante religios în spațiul credinței oamenilor din toate cultele și religiile”, a spus Vasile Bănescu.

El a amintit că Biserica Ortodoxă a transmis public “Îndrumările” sale bisericești pentru starea de alertă în data de 14 mai: „Aceste îndrumări amănunţite rămân perfect valabile și în contextul recent publicatului Ordin, precum și în deplină consonanță cu măsurile sanitare specificate de acesta. Concret, obiectele de folosinţă perpetuă (Potir, disc, steluţă şi linguriţă) se curăţă înainte de folosire şi după folosirea acestora”.

Autor