DECIZIE. România trimisă la CEJ pentru netranspunerea Directivei cu privire la legislația privind mărcile UE. România este singurul stat membru care nu a notificat încă măsurile de transpunere
Comisia Europeană a declarat joi că a sesizat România la Curtea de Justiție a UE pentru că nu a transpus o Directivă cu privire la legislația privind mărcile UE.
Comisia a decis să trimită România la Curtea de Justiție, cu o cerere de sancțiuni financiare, ca urmare a lipsei notificării măsurilor de transpunere a Directivei privind mărcile (Directiva (UE) 2015/2436). România este singurul stat membru care nu a notificat încă măsurile de transpunere, potrivit unui comunicat de presă emis de Comisie.
Directiva privind mărcile a introdus o serie de modificări semnificative în dreptul mărcilor UE, cum ar fi o nouă definiție a mărcii mai adaptată la era digitală, noi motive de neînregistrare și noi norme privind mărfurile contrafăcute în tranzit.
Conform legislației UE, dacă instanța constată că o țară a încălcat legislația UE, autoritățile naționale trebuie să ia măsuri pentru a respecta hotărârea judecătorească. De asemenea, Curtea poate impune pedepse.
Statele membre ale UE aveau obligația de a transpune directiva în legislația națională până la 14 ianuarie 2019.
Un aviz motivat a fost trimis României
Un aviz motivat a fost trimis României, care a avut posibilitatea să răspundă. O prelungire a termenului pentru a răspunde la acest aviz motivat a fost acordată României. Cu toate acestea, în ciuda acestui fapt, nu a reușit să notifice măsurile de transpunere. Astfel, Comisia a decis acum să trimită cazul la Curtea de Justiție a UE.
Directiva privind mărcile a îmbunătățit și a simplificat cadrul legal al Uniunii. Acesta a introdus o serie de modificări semnificative în dreptul substanțial al mărcilor UE, cum ar fi: o nouă definiție a mărcii mai adaptată la era digitală, noi motive de neînregistrare; și noi reguli privind mărfurile contrafăcute în tranzit. De asemenea, directiva a introdus dispoziții procedurale pentru armonizarea procedurilor privind mărcile în statele membre ale UE, luând sistemul UE ca punct de referință.
România a primit cinci avize motivate
De asemenea, România a primit cinci avize motivate pentru eșecul de a implementa o directivă modificată privind drepturile acționarilor, pentru că nu a abordat în mod eficient exploatările forestiere ilegale, pentru că nu a luat măsuri pentru protejarea și gestionarea rețelelor sale Natura 2000, pentru nu a aplicat în totalitate normele UE privind autorizațiile pentru instalații industriale și pentru că nu adoptarea unui program compatibil cu UE pentru gestionarea deșeurilor radioactive.
De asemenea, Comisia a cerut României să aplice corect normele UE privind normele de igienă a alimentelor printr-o scrisoare de notificare. România are acum trei luni pentru a lua măsurile necesare, în caz contrar, Comisia poate emite un aviz motivat.
De asemenea, Comisia a spus că a închis un caz împotriva României pentru impunerea unor măsuri restrictive asupra produselor alimentare, ceea ce a favorizat produsele interne în detrimentul celor similare importate. Normele privind dreptul alimentar au fost modificate și au fost eliminate restricțiile privind libera circulație a mărfurilor și libertatea de stabilire.
În cadrul noului sistem, toate cererile de mărci vor fi centralizate la nivelul UE, ocolind procedurile naționale.Conform Regulamentului Consiliului 2017/1001, nu mai este posibil ca solicitanții de mărci UE să depună cererile la un birou național, deoarece toate cererile trebuie să se adreseze direct la Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene.Prin urmare, Regulamentul Comunităților Europene (marca comunitară) din 1996 (S.I. nr. 10/1996), care prevede o taxă de manipulare pentru expedierea cererilor de mărci UE la Oficiul Proprietății Intelectuale a Uniunii Europene, este acum revocat.
IMM-urile care nu au nevoie de marca comercială protejată la nivelul UE tind să folosească sisteme naționale.
Modificarea extinde anumite dispoziții din Legea privind mărcile comerciale din 1996 pentru a da efectul statutar Directivei (UE) 2015/2436 a Parlamentului European și a Consiliului din 16 decembrie 2015, de modificare a Directivei 2008/95 / CE și a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) 2017/1001 al Consiliului din 14 iunie 2017, privind marca comercială a Uniunii Europene.
În 2008 Comisia Europeană a decis o revizuire a funcționării sistemului de mărci în Europa, pentru a armoniza în continuare legislațiile naționale ale statelor membre, a eficientiza procedurile, a facilita cooperarea între statele membre, a sprijini combaterea contrafacerii și a reflecta mai bine mediu modern de afaceri.
Institutul Max Planck a primit sarcina revizuirii în 2009 și, în urma raportului său, Comisia a lansat propunerea de revizuire a directivei și a regulamentului în martie 2013. În sfârșit, în urma unui proces de implicare a proiectelor, consultărilor și reviziunilor, Parlamentul European a aprobat în cele din urmă Pachetul european de reformă a mărcilor în decembrie 2015. Noul Regulament privind mărcile Uniunii Europene și noua directivă privind mărcile au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, respectiv la 24, respectiv la 23 decembrie 2015.
Regulamentul (UE) 2015/2424 a intrat în vigoare la 23 martie 2016. Statele membre au avut la dispoztie până la 14 ianuarie 2019 să transpună dispozițiile Directivei (UE) 2015/2436, care intră în vigoare la 20 de zile de la publicare, în legile lor naționale. Directiva 2008/95 / CE se abrogă cu efect din 15 ianuarie 2019.