Deputații au adoptat modificarea Legii Educației, după cererea de reexaminare a lui Iohannis
Actul normativ pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 a fost trimisă de președintele Kalus Iohannis în Parlament pentru a fi reexaminată.
„Legea are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, se stabilește numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ, în funcție de nivelul de studii; se completează art.16 și 27 în sensul acceptării înscrierii, de către unitățile de învățământ, a persoanelor care nu dețin cod numeric personal; se instituie obligativitatea acordării de către instituțiile de învățământ superior a unui număr de cel puțin 10 locuri bugetate garantate pentru absolvenții cu diplomă de bacalaureat proveniți din sistemul de protecție socială; se înființează compartimente de consiliere parentală pentru familiile elevilor care au săvârșit acte de violență psihologică și consiliere pentru elevi, astfel încât cei implicați să poată beneficia de evaluare și asistență psihologică de specialitate”, arată raportul Comisiei pentru Învățământ.
Legea prevede ca la art. 66, alin. (1) să fie modificat astfel: „Numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conținuturilor predate”.
De asemenea, Legea Educației Naționale mai este modificată prin introducerea un nou articol: „În cadrul programelor de formare continuă a personalului didactic se vor introduce sesiuni de informare/teme/cursuri de perfecționare asupra problemelor legate de violența psihologică – bullying, în vederea dobândirii de competențe în identificarea acestora și a capacității de aplicare a unor strategii educaționale potrivite”.
În cererea de reexaminare, președintele Klaus Iohannis semnala faptul că reglementarea prin care sunt stabilite numărul de ore alocat disciplinerlor „prezintă neclarități”.
„Deși proiectul de lege cuprinde măsuri foarte bune privind combaterea bullying-ului, precum și o serie de măsuri menite a crește accesul la educație a unor categorii de copii care nu aveau acces până acum – măsuri de care sistemul educațional românesc are nevoie – considerăm că intervențiile legislative care vizează stabilirea numărului de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ, fiind incomplete în reglementare, prezintă neclarități, ceea ce impune reexaminarea de către Parlament a conținutului normativ al acestora”, a transmis șeful statului pe 3 ianuarie.
Klaus Iohannis mai semnala Legislativului în cerere că modificarea numărului de ore alocat disciplinelor „afectează automat și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare, învățare și evaluare din învățământ precum și încadrarea cu personal”.
„În același timp, apreciem că orice modificare a numărului de ore alocat disciplinelor afectează automat și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare, învățare și evaluare din învățământ precum și încadrarea cu personal. De aceea, legea ar trebui să antreneze, în mod corelativ, și modificarea planurilor-cadru și programelor școlare, dar și a manualelor școlare. Mai mult de atât, considerăm că punerea în practică a acestor noi dispoziții poate genera inclusiv modificarea normelor didactice aferente încadrărilor personalului didactic din învățământul preuniversitar. De aceea, apare ca necesară o evaluare prealabilă a impactului acestei noi reglementări asupra resursei umane din educație”, preciza Klaus Iohannis, în cererea de reexaminare.
Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaților, în calitate de prim for sesizat, decizional pe inițiativa legislativă fiind Senatul.