Detaliul instituțional care a alertat Cotroceniul și SIE. Care e relația dintre Iohannis și MRU
Un articol publicat de EVZ, potrivit căruia între președintele Klaus Iohannis și directorul SIE, Mihai Răzvan Ungureanu, ar exista un conflict care a culminat cu un presupus refuz al șefului statului de a semna un „ordin executiv” prin care SIE ar fi putut să-l elibereze pe românul răpit în Burkina Fasso, a stârnit reacția celor doi.
„Utilizarea în spațiul public a temei situației cetățeanului român răpit în Burkina Faso pentru alimentarea unor speculații de tip politic este iresponsabilă și inadmisibilă, putând afecta grav eficiența demersurilor Celulei de criză interinstituționale care gestionează, sub coordonarea Ministerului Afacerilor Externe și Serviciului de Informații Externe, acest dosar sensibil”, se arată într-un comunicat de presă emis de Administrația Prezidențială.
De asemenea, Președinția precizează că președintele României nu se implică în niciun fel în activitatea Serviciului de Informații Externe pentru că nu are nicio atribuție constituțională în acest sens.
„Președintele României nu se implică în niciun mod în activitatea curentă a Serviciului de Informații Externe, întrucât nu are nicio atribuție constituțională în acest sens. Activitatea SIE se desfășoară în conformitate cu prevederile legale în vigoare, care oferă cadrul de funcționare a serviciului în coordonarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării”, potrivit sursei citate.
Administrația Prezidențială a infirmat informațiile publicate de Evenimentul Zilei joi, potrivit cărora Iohannis ar fi refuzat să semneze un „ordin executiv” prin care SIE ar fi putut să-l elibereze pe românul răpit în Burina Fasso.
„Informațiile prezentate în acest material de presă nu corespund realității. (…) Menționăm că Celula de criză funcționează conform Metodologiei de comunicare și acțiune pentru instituțiile și autoritățile cu responsabilități în gestionarea situațiilor de atacuri teroriste în care sunt implicați cetățeni români aflați în afara teritoriului României, aprobată în ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării din 3 aprilie 2013. În plus, specificăm faptul că noțiunea de >, menționată în articolul amintit, nu corespunde niciunui tip de corespondență instituțională existentă”, potrivit comunicatului de presă.
SIE: „Un astfel de document nu a existat”
La rândul său, SIE a comunicat joi, la solicitarea MEDIAFAX, că „nu există nici un fel de sincopă sau de deficiență în relația instituțională dintre SIE și Președintele României sau Administrația Prezidențială”.
„Nu există nici un document care să se numească «Ordin executiv» așa cum nu există nici măcar conceptul de «ordin executiv», cu atât mai puțin prevăzut de legislația națională sau ordinele interne ca „principalul document care guvernează relația dintre Președintele României și serviciile de informații, fiind modalitatea legală prin care acestea pot iniția operațiuni speciale”, a transmis SIE pentru Agenția MEDIAFAX, referindu-se la informațiile conform cărora președintele Iohannis a refuzat să semneze un astfel de document, prin care autoriza o operațiune specială, în termeni legali, pentru recuperarea unui cetățean român răpit în Burkina Fasso.
Mai mult, SIE a precizat pentru Agenția MEDIAFAX că „nu a înaintat Președintelui României nici un fel de document, cu atât mai puțin un «ordin executiv» pe subiectul menționat care să implice obținerea unei aprobări pentru desfășurarea vreunei «operațiuni speciale». Pe cale de consecință, Președintele României NU «a refuzat să semneze ordinul executiv al SIE», pentru că un astfel de document nu a existat”.
„Activitatea SIE este organizată și coordonată de CSAT, prezidat de Președintele României, atribuțiile CSAT fiind cele precizate în Legea nr. 415/ 2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare al Țării. Situația cetățeanului român răpit este gestionată de Celula de criză interinstituțională, convocată de MAE, constituită conform «Metodologiei de comunicare și acțiune pentru instituțiile și autoritățile cu responsabilități în gestionarea situațiilor de atacuri teroriste în care sunt implicați cetățeni români aflați în afara teritoriului României», aprobată de CSAT în 03.04.2013. Unica autoritate care este abilitată să comunice public pe această temă, atunci când/ dacă apreciază oportun, este Celula de criză”, a mai comunicat joi Serviciul de Informații Externe, la solicitarea Agenției MEDIAFAX.