Detaliul statistic care dezvăluie o mare problemă a învățământului din România
Dezastrul demografic își arată astăzi efectul teÂriÂbil la numărul de abÂsolvenți de BAC, care s-a înjumătățit în ultiÂmii opt ani, de la o medie de 170.000 la o medie de 96.000 în ultimii trei ani.
Consecința este că universitățile au dintr-o dată, în mai puțin de un deceniu, o supracapacitate care se poaÂte compara doar cu cea a întreprinÂderilor industriale din ultimii ani de dinainte de ’89.
Deși aparent populația României a scăÂzut din 1989 în prezent doar cu 15%, de fapt scăderea populației școlare este mult mai mare, pentru că cei 3 milioane de români plecați din țară și-au luat, în cea mai mare parte, copiii cu ei. Ca urÂmare, astăzi liceele și universitățile răÂmân goale.
Reducerea la jumătate în opt ani a unei generații de absolvenți este un șoc pentru sistemul universitar, dar pe de altă parte poate fi o șansă pentru creșteÂrea calității.
Scăderea populației școlare și numărul mare al absolvenților de liceu care nu au reușit să promoveze în ultimii ani exaÂmenul de bacalaureat afectează businessul universităților de stat, care aproape că rămân fără candidați pentru locurile cu taxă.
Anul acesta, circa 88.000 de abÂsolvenți de liceu au reușit să promoveze bacalaureatul din prima seÂsiune a examenului, numărul acesÂtora fiind de 1,8 ori mai scăzut decât în urmă cu zece ani, potrivit datelor de la MiÂnisterul Educației.
Pentru aceștia, oferta educațională a instituțiilor de învățământ superior de stat este de 62.000 de locuri finanțate de la buget, număr menținut constant în ultimii 10 ani.
Astfel, concurența potențială pentru un loc la buget într-o facultate de stat a scăzut de la un nivel-record de 2,8 candidați pe loc în 2008 la 1,4 candidați pe loc în 2016.
„Este adevărat că numărul de candidați a scăzut, dar și numărul de studenți, per total, a scăzut. Acum numărul este jumătate. (…) Scăderea numărului de candidați pentru facultățile de stat va conduce la o creștere a calității în învățământul superior. Vor fi grupe de studenți mai mici, iar procesul didactic va trebui readaptat astfel încât să răspundă cerințelor pieței economice”, a explicat Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica din București și fost ministru delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică în perioada 2012 – 2014. El a adăugat că universitățile publice nu ar trebui să-și consolideze bugetul exclusiv pe taxele de la studenți.