Dezbatere pe vinieta din Capitală. Se propune introducerea normelor Euro 3 și 4 în proiect
„Sunt necesare câteva corecții. Etapizarea să includă și o extindere progresivă a zonei de centru. Norma de poluare ar trebui să cuprindă și Euro 3, nu doar Euro 2, apoi programul să continue cu restricții pentru cele Euro 4 apoi Euro 5. (…) Autoritățile publice ar trebui să achiziționeze, conform legii, 30 la sută, începând cu anul 2020, mijloace electrice, tehnologii verzi. Același procent ar trebui să se aplice și companiilor de taxi”, a declarat, luni, la Primăria Capitalei, Marius Tudor, secretar general APIA.
La dezbatere a participat și Alin Tănase, reprezentant Greenpeace, care a precizat că măsura introducerii de viniete pentru accesul în Capitală și în centrul orașului este una bună, dar nu este suficientă.
„Măsura este bună, dar nu este suficientă. O mașină electrică înregistrată în Cluj-Napoca va trebui să plătească o taxă de acces. Ar trebui diferențiate motoarele Diesel și motoarele pe benzină, cele Diesel sunt mult mai poluante. Propunerea face parte dintr-un plan mai mare, dar măsura ar trebui cuplată și cu celelalte măsuri. Piste de biciclete noi nu am văzut, există una singură și este uneori blocată de mașini. Nu sunt autobuze electrice, dar avem autobuze Euro 3 Diesel.
Cel mai important cred că ar fi să măsurăm calitatea aerului. Sunt șase stații în București, însă doar două funcționează și măsoară poluarea venită de la mașini.
Repet, măsura e binevenită, dar e incompletă. Ca să ne dăm seama unde suntem ar trebui să monitorizăm calitatea aerului. Comisia Europeană chiar ne-a avertizat că situația poate sta altfel decât ultima dată, tocmai din cauza măsurătorii defectuoase”, a declarat Alin Tănase.
Pe de altă părte, Răzvan Pavel, președintele Asociației pentru Dezvoltarea Motociclismului a solicitat ca motocicletele și scuterele să fie excluse din acest proiect. „Scuterele și motocicletele sunt recunoscute la nivel mondial pentru reducerea poluării. Este un studiu pe care l-au publicat cei de la Agenția Franceză pentru Mediu și care spune că scuterele și motocicletele sunt mai puțin poluante. Un autoturism, de exemplu, lasă undeva la 4 kilograme de pulbere de cauciuc”, a declarat Pavel.
Dezbaterea a fost moderată de Sorin Chiriță, city managerul Capitalei, care, la sfârșitul ședinței, a declarat că Primăria Capitalei va ține cont de „propunerile pertinente” din cadrul dezbaterii.
Primăria Capitalei a lansat, în august, în dezbatere publică proiectul care prevede interzicerea mașinilor sub Euro 3 în Centrul Capitalei, precum și introducerea unei viniete pentru mașinile care nu sunt din București sau Ilfov. Luni este ultima zi în care proiectul mai stă în dezbatere publică, apoi va trebui să treacă prin votul consilierilor generali.
Articolul 1 al proiectului stabilește zona „Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului”, numită „ZACA” – zonă în care traficul va fi restricționat:
„Se definește Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – str Polonă – str Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Sincai – str Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărăsesti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hașdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești – P-ta Victoriei, inclusiv limitele acestuia”, se arată în poriectul pus în dezbatere publică.
Articolul 2 al Proiectului stabilește ce categorii de autovehicule vor avea traficul restricționat în această zonă:
„Începând cu data de 01.01.2020 accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul ZACA este restricționat zilnic de luni până vineri cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 – 22:00, după cum urmează:
a) pentru autovehiculele înmatriculate în București și județul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum și pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricții.
b) pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul București și județul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-C.
c) pentru autovehicule înmatriculate în afara Municipiului București și a județului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-B.
d) pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în intervalul menționat”, se arată în proiect.
Articolul 3 al proiectului stabilește că autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului București și a județului Ilfov, cu norma de poluare non Euro, Euro 1 și Euro 2 vor putea circula în Municipiul București, mai puțin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07.00 – 22.00, numai în urma achiziționării vinietei electronice de tip Oxigen-B.
Tot în articulul 3 se arată că autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului București și a județului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 și Euro 6, precum și cele hybride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul București, numai în urma achiziționării vinietei electronice de tip Oxigen-B.
„Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute în anexa nr.1 la prezenta hotărâre, în baza dovezii privind norma de poluare. În urma emiterii vinietelor, autovehiculul este înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control a vinietelor denumit în continuare SIEGMCV”, se arată în articolul 4.
Articolul 5 al proiectului stabilește care sunt categoriile de mașini care sunt exceptate de la prevederile articolului 1, printre care cele ala Salvării, ale Pompierilor, dar și cele ale Patriarhiei Române:
„Autovehiculele aparținând poliției, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Ministerului Apărării Naționale, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administrației Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, precum și autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situații de urgență; Societatea Națională de Cruce Roșie din România; serviciile de ambulanță; Societatea Transport Bucuresti (STB); autovehicule adaptate special pentru persoanele cu dizabilității; autovehicule aparținând Patriarhiei Române; cele utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare; cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului; cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte”, se arată în articolul 5.
Potrivit proiectului, zonele delimitate vor fi semnalizate prin indicatoare de nformare, iar încasarea vinietelor se va face de către „structurile de specialitate ale Mnicipiului București”.
Proiectul mai arată că amenzile pentru cei care vor circula fără achiziționarea vinietelor specificate vor fi de la 1.500 la 2.000 de lei, iar constatarea se va face de către Poliția Locală.
În ceea ce privește tarifele pentru viniete, aceste vor fi:
Pentru mașinile din București și Ilfov, pentru Oxigen C – mașini Euro 3, tarifele vor fi de 75 de lei pe lună, 500 de lei pe 6 luni, și 900 de lei pe un an.
Pentru mașinile înmatriculate în afara Bucureștiului și a județului Ilfov, categoria Euro -3, pentru vinieta Oxigen – B, tarifele vor fi de 10 lei pe zi, 200 de lei pe lună, 1.100 de lei pe 6 luni și 1.900 de lei pe un an.