Abonamentele decontate elevilor pentru transportul la școală înregistrează diferențe uriașe de preț de la un județ la altul, pe aceeași distanță, o firmă din Brăila cerând 491 de lei pe lună pentru 50 de kilometri, în timp ce, în Dolj, o altă companie percepe doar 42 de lei pentru același parcurs.
Datele privind costul transportului elevilor, centralizate de Ministerul Educației pentru martie 2013 arată diferențe uriașe între tarife practicate de diferiți operatori pentru același număr de kilometri.
Astfel, în județul Brăila, compania Transirina Com cere 491 de lei pentru un abonament lunar ce asigură transportul zilnic pe o distanță de 50 de kilometri. Pentru același număr de kilometri, în județul Dolj, firma Ibraflor Com are un tarif de 42 de lei, adică de aproape 12 ori mai mic.
Diferențele flagrante la tarife au fost constatate și pe distanțe mai mici. Costul unui abonament pentru 3 kilometri distanță între școală și domiciliul elevului este de 20 de lei la Ocna Mureșului și de 70 de lei la Blaj.
De asemenea, pentru distanța de 48 de kilometri, operatorul Autotim din Timiș cere 76 de lei pentru un abonament, în timp ce același Transirina Com are un tarif de 518 lei pentru aceeași distanță, mai mult decât pentru 50 de kilometri, potrivit centralizării Ministerului Educației.
La distanța de 30 de kilometri, prețul unui abonament variază între 30 de lei (CPT Arad) și 491 de lei (Transirina Com).
Pentru distanța de 26 de kilometri, BD Davidus cere, în Caraș-Severin, 345 de lei pentru un abonament, în timp ce, pentru același parcurs, tariful la Antares Transport, în Vâlcea, este de 36 de lei.
Tot în Caraș-Severin, la operatorul Marusia Com, abonamentul costă 500 de lei pentru 23 de kilometri, aceeași distanță fiind taxată, în Iași, cu 46 de lei, de Regia Autonomă de Transport Public Iași.
Situația este similară pe distanța de 20 de kilometri, pentru care, în Bihor, abonamentul costă 400 de lei la PFA Molnar Radu și doar 36 de lei la RAGCPS Săcele, în județul Brașov.
Conform aceleiași centralizări, pentru 9 kilometri, abonamentul costă 240 de lei în Constanța, la operatorul Metropolitan, și 18 lei în Timiș, la Giroceana SRL.
Tot Metropolitan are are cel mai mare tarif din țară și pe distanța de 3 kilometri, respectiv 166 de lei abonamentul lunar în Constanța, în timp ce, pentru un parcurs identic, firma Tursib cere doar 15 de lei în județul Sibiu.
În martie, la nivel național, operatorii de transport au vândut elevilor 142.516 de abonamente, în valoare de peste 20 de milioane de lei.
DESCARCĂ DE AICI TARIFELE PENTRU ABONAMENTE LUNARE ALE ELEVILOR
Cele mai multe abonamente, 11.636, sunt pe distanța de 10 de kilometri, iar 11.205, pe 15 kilometri.
Pentru distanța de 10 kilometri, prețul unui abonament variază între 25 de lei și 326 de lei.
La această sumă s-au adăugat 1,62 milioane de lei din abonamente CFR, conform datelor Ministerului Educației.
În mai, elevii din mai multe județe au făcut grevă japoneză, reclamând că nu le-au fost decontați banii de navetă.
În 30 mai, Ministerul Educației a anunțat că 50 milioane de lei au fost deblocați pentru plata sumelor restante la decontarea transportului elevilor. O primă tranșă de 30 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport al elevilor fusese deblocată anterior.
Ministerul Educației Naționale vrea să cumpere în leasing 800 de microbuze școlare, în valoare de 31 de milioane de euro fără TVA, mașinile fiind destinate trasportului elevilor din mediul rural către școli, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență lansat în dezbatere publică la începutul lui iunie.
Potrivit Legii educației, elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ la care sunt școlarizați, pe bază de abonament, în limita a 50 de kilometri, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a opt călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.
Contactați de MEDIAFAX, oficiali din Ministerul Educației au declarat că tarifele foarte mari nu pot fi considerate ilegale, dar sunt, cu certitudine, imorale. De aceea, ministerul intenționează amendarea legii astfel încât elevii care fac naveta să primească personal o anumită sumă, în care să se încadreze, au mai spus sursele citate.