Prima pagină » Știri » Dobre, Vlădescu, Berceanu, Macovei, reclamați de Guvern la DNA și SRI pentru contractul cu Bechtel

Dobre, Vlădescu, Berceanu, Macovei, reclamați de Guvern la DNA și SRI pentru contractul cu Bechtel

Dobre, Vlădescu, Berceanu, Macovei, reclamați de Guvern la DNA și SRI pentru contractul cu Bechtel
Guvernul va sesiza DNA și SRI pentru nereguli în derularea contractului încheiat cu Bechtel la construcția Autostrăzii Transilvania, acuzând posibile fapte de natură penală comise de foștii miniștri Gheorghe Dobre, Sebastian Vlădescu, Monica Macovei, Radu Berceanu și fostul șef CNADNR Cristian Duică.

Guvernul va sesiza DNA și SRI pentru nereguli în derularea contractului încheiat cu Bechtel la construcția Autostrăzii Transilvania, acuzând posibile fapte de natură penală comise de foștii miniștri Gheorghe Dobre, Sebastian Vlădescu, Monica Macovei, Radu Berceanu și fostul șef CNADNR Cristian Duică.

Inspectorii guvernamentali arată în raportul încheiat la 27 noiembrie și transmis vineri de Guvern, printre altele, că înțelegerea cu Bechtel a fost modificată fără respectarea dispozițiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.

Conform raportului, renegocierea contractului, stabilit inițial la „valoarea corectă” și certificată ca atare de 2,2 miliarde euro, a fost inițiată, în 2005, fără un mandat din partea Guvernului, fiind doar un mandat acordat de fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre (PDL), iar lucrările fiind întârziate. Negocierile au fost coordonate de Gheorghe Dobre și fostul ministru al Finanțelor Sebastian Vlădescu.

Prin încheierea unui acord de modificare la contract, în baza unei hotărîri de guvern inițiată de Dobre și avizată de Vlădescu și fostul ministru al Justiției Monica Macovei, statul a fost păgubit cu 40 milioane euro, prin reclasificarea acestei sume, acordate inițial cu titlu de avans, drept cheltuieli de mobilizare, cu încălcarea dispozițiilor legale. Inspectorii arată că miniștrii știau, conform notei de fundamentare a hotărîrii de guvern, că aveau obligația recuperării acestei sume.

Pentru crearea unei „aparențe de legalitate”, a fost însă acceptată creșterea cheltuielilor de mobilizare de la 30 milioane euro la 70 milioane euro, cu toate că acestea se refereau la activități anterioare înceerii construcției, iar construcțiile erau deja începute din 2004.

Inspectorii îi acuză astfel pe miniștrii Dobre, Vlădescu și Macovei că au creat un artificiu pentru a justifica faptul că Bechtel a păstrat 40 milioane euro.

Inspectorii mai arată că în acrdul de modificare a fost extinsă cu un an perioada lucrărilor, ceea ce a majorat costul total cu cel puțin 12 milioane euro, ca rezultat al aplicării costurilor indirecte de capital cu un milion euro pe lună.

În raport se mai arată că, în 2009, contractul a fost din nou modificat de către fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu (PDL) și directorul CNADNR Cristian Duică, doar printr-un protocol deși era necesară măcar o hotărâre de guvern, ceea ce a avut drepr consecințe plata către Bechtel a 29,4 milioane euro, sumă necertificată de către reprezentantul beneficiarului, respectiv al dirigintelui de șantier. Suma includea și contravaloarea lucrărilor care includeau vicii de calitate.

Ulterior, în 2011, printr-un memorandum al Guvernului care indica un cost total de 9,9 miliarde euro și o economie, neargumentată însă, de 6 miliarde euro, Bechtel a mai primit încă 115 milioane euro pentru „soluționarea pretențiilor”.

În raport este prezentată și o sinteză a majorării costurilor în perioada 2006-2011, arătându-se că suma de plată a fost ridicată de la 343,1 milioane euro la 695,7 milioane euro, pentru secțiunea 2B a autostrăzii și de la 214,7 milioane euro la 509,6 milioane euro pentru secțiunea 3C. Cheltuielile indirecte de capital pentru cele două secțiuni au fost majorate de la 28,8 milioane euro la 84 milioane euro.

Costurile de proiectare la secțiunea 2B au urcat de la 4,5 milioane euro la 5,6 milioane euro.

Valoarea totală efectiv plătită către Bechtel, calculată inițial la 2,2 miliarde euro pentru întreaga autostradă, a fost de 1,2 miliarde euro pentru doar 52 kilometri realizați, reprezentând 12,5% din lungimea totală a autostrăzii. Pe o distanță de 60,5 kilometri, 15,7% din lungimea totală, lucrărle au fost doar începute, nu și finalizate.

În raport se mai arată că reprezentanții Companiei Naționale pentru Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) nu au pus la dispoziția Corpului de Control originalul contractului, iar acesta nici nu a fost găsit în pofida căutărilor la mai multe instituții, fiind obținute doar copii certificate. În final, la CNADNR a fost identificat un exemplat marcat „conform cu originalul”, în limba engleză, care ar fi originalul documentului aflat în posesia statului.

Inspectorii guvernamentali arată că, în urma controlului, au rezultat acte și operațiuni care pot întruni elementele constitutive ale unor fapte de natură penală săvârșite de foștii miniștri Gheorghe Dobre, Sebastian Vlădescu, Monica Macovei și Radu Berceanu și fostul șef CNADNR Cristian Duică, fiind sesizată astfel Direcția Națională Anticorupție (DNA).

Raportul de control va fi trimis și Serviciului Român de Informații (SRI), CNADNR, ministerelor Transporturilor, Finanțelor, Justiției, Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Departamentului pentru Proiecte de Investiții, Secretariatului General al Guvernului, Cancelariei premierului și Curții de Conturi.

Citește și