Dosarul decontărilor ilegale. Cum erau refuzați bolnavii în fază terminală de Casa de Asigurări de Sănătate când cereau tratament
Alina Ion, denunțător în dosarul mafiei de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), a pus la dispoziția Mediafax mai multe fotografii care arată starea critică a unor pacienți aflați în fază terminală, imobilizați, care aveau nevoie urgentă de îngrijire la domiciliu și care nu au putut beneficia de tratament.
Este vorba de pacienți aflați în evidența unei firme de servicii medicale, al cărei director este Alina Ion, dosarul lor fiind apoi depus la CASMB pentru decontare. Oamenii sufereau de afecțiuni oncologice si neurologice și au ajuns în stare foarte gravă, imobilizați.
După ce dosarul era depus, răspunsul din partea Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului București venea sec, în termenul legal de 48 de ore. Bolnavilor li se refuza dreptul la tratament pentru că apăreau în baza de date cum că ar fi beneficiat deja de 90 de zile de îngrijiri în 11 luni, potrivit legii. Asta deși în realitate nu fuseseră îngrijiți deloc la domiciliu.
„Din analiza documentelor depuse la CASMB, rezultă că pacientul a beneficiat în ultimile 11 luni de servicii medicale de îngrijiri la domiciliu, 90 de zile, prin Decizia 3628/01.10.2012. Față de cele de mai sus, în conformitate cu …, vă informăm că cererea dumneavoastră a fost respinsă”, se arăta în răspuns.
Oamenii aveau nevoie de tratament intravenos, sondaj vezical, îngrijirea stomelor, a escarelor, a fistulelor, tratamente însă care le-au fost refuzate chiar dacă se aflau în stare critică.
„Am sesisat CSMB și apoi CNAS, pentru că este forul superior, am văzut că nici acolo nu se întâmplă nimic, spuneau că vor face controale, după care ulterior am mers la Parchet, după care la DNA. Am anunțat dintotdeauna, din 2012, sute de adrese în care am anunțat că oamenii mor și li se ia dreptul la sănătate”, a declarat, pentru Mediafax, Alina Ion.
În unul dintre răspunsurile primite, semnat de către președintele CASMB, se precizează: „Salutăm, pe această cale, modul prompt în care ați înțeles să ne sesizați cu privire la aspecte ce vizează posibile nereguli în Sistemul Asigurărilor de Sănătate din România și vă asigurăm că CASMB, prin structura de control, este direct implicată în prevenirea, identificarea, stoparea și sancționarea iregularităților din activitatea furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale aflați sau care s-au aflat în relația contractuală cu CASMB, coroborat cu respectarea drepturilor asiguraților și accesul acestora la servicii medicale de calitate”.
Iregularitățile au rămas însă aceleași, iar bolnavii care chiar aveau nevoie de tratament nu l-au mai primit.
„Pacientul, în momentul în care ajunge în spital, ia legătura cu mine sau cu oricare altă firmă. Acum suntem 85 pe piață. La un moment dat am fost 5. Se depune dosarul conform normelor în vigoare, CNAS trebuie să răspundă în 48 de ore dacă acceptă dosarul sau nu. Primeam răspuns că pacientul nu poate, deoarece a primit deja 90 de zile de îngrijiri medicale, în ultimele 11 luni. Noi oricum mergeam la pacient din prima zi, pentru că avea nevoie de perfuzii. Și atunci, pacientul ne spunea: „Doamnă, uitați ce am primit de la Casă”. Îl întrebam: „Ați beneficiat, ați luat legătura cu vreo firmă, aveți cunoștință de așa ceva”? El spunea că nu și atunci scria o declarație depusă la CAS. Casa lua aceste hârtii și nu am idee să spun ce făcea cu ele. Nu știu cum au ajuns datele personale ale pacienților la ei, nu fac acuzații”, potrivit Alinei Ion.
Unii pacienți au murit între timp deoarece nu au mai primit ajutor medical. Numai în lunile iunie și august ale anului 2017 au murit opt pacienți, potrivit unor documente.
„Sunt pacienți care au nevoie de morfină. Le-am spus președinților Casei întotdeauna, când am făcut sesizări: «Fotografiile nu au miros și nu dor. Sunt doar urâte.» Și la acelea mi-au spus să nu le mai aduc o fotografie. Le-am dus întotdeauna. Am făcut adrese și am anunțat: «Au murit între timp». Au răspuns că vor cerceta. Am fost în audiență la dânșii de foarte multe ori. Nu am putut intra de fiecare dată. Mi-au spus să le fac sesizări scrise și, la un moment dat, mi-au spus să nu mai fac nici sesizări scrise. După aceea, aveam controale. Nu poți conduce o casă de sănătate și să te uiți numai pe niște hârtii, cifre și atât, neținând cont că în spate există durere, suferință, oameni care mor, care speră la un minut de viață. Din 2013 am început să am fotografii atașate oricărui dosar medical. S-au schimbat președinți și am sperat mereu că următorul venit la conducere va fi corect, va face ceva. Fondurile sunt suficiente, dacă ar fi fost reale controalele”, a mai spus Alina Ion.
Tratamentul acestor bolnavi a fost refuzat în condițiile în care, potrivit procurorilor, bugetul CASMB a fost păgubit cu aproximativ trei milioane euro, în intervalul ianuarie 2016-august 2017, prin decontarea ilegală a unor servicii fictive de îngrijire medicală la domiciliu, inclusiv pe baza unor dosare medicale întocmite în fals. Cei care beneficiau de bani ar fi avut și protecția unor persoane din conducerea Casei de asigurări de sănătate a Capitalei, dar și din conducerea CNAS.
13 persoane, printre care fostul șef al CNAS, Marian Burcea, și fostul consilier SRI, Sergiu Ciobanu, au fost arestate preventiv în dosarul mafiei de la CNAS.
Avocatul Alinei Ion, Virgil Bărbulescu, a declarat că este posibil să se ajungă, în cazul inculpaților, la infracțiunea de omor.
„Este discutabil. Ar putea fi extrapolată discuția la o infracțiunea de omor cu intenție indirectă. Ce prevede această infracțiune? Ca tu să accepți eventualitatea producerii acestui rezultat, chiar dacă tu nu il urmărești. Atâta vreme cât ție, factor de conducere, ți se aduc la cunoștință anumite aspecte, sau ar trebui să le știi, pentru că de aceea ai atribuții… dacă poți să prevezi că acea persoană va deceda dacă nu îi sunt acordate aceste servicii medicale, este evident că s-ar putea pune în discuție această infracțiune”, a explicat avocatul.