Dosarul electronic de sănătate al pacientului devine obligatoriu
Dosarul electronic este obligatoriu din 1 iunie, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenței medicale, pentru toți furnizorii de servicii medicale.
Acesta este folosit din aprilie, în perioada de verificare a sistemului, de către unii medici de familie și de către spitale, într-o lună de utilizare fiind inițiate 300.000 de dosare.
Din 1 iunie, fiecare român, indiferent dacă este asigurat sau nu, va avea un astfel de dosar electronic.
Inițializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conține toate informațiile medicale care, în mod normal, sunt în fișele de observație, foile de observație și registrele de consultații ale pacienților.
Foarte importante sunt informațiile din istoricul medical al pacientului utile în situații de urgență și considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări și ultimele prescripții, ultimele două introduse la cererea medicilor.
La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienții și medicii curanți. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului doar într-o singură zonă, cea de urgență, iar restul, numai cu acordul acestuia.
„Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început inițializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultație, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, rețetele și analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.
Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toți medicii care au cod de parafă, sunt specialiști și au semnătură electronică. Sunt în această situației 35.000 de medici cu cod de parafă. Accesul se poate face pe baza a două chei: cardul de asigurări de sănătate, introdus în cititor sau matricea de securitate, și semnătura electronică. Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezintă combinații de cifre de pe orizontală și diagonală.
Matricea de securitate este proprietatea pacientului. Aceasta va fi dată pacientului de către orice medic, inclusiv de spital, ambulator sau de familie.
Pacientul poate să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua și IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.
Ministrul Sănătății, Nicolae Bănicioiu, declara recent că fraudarea în sistemul sanitar nu va mai fi posibilă atunci când se vor folosi dosarul electronic al pacientului și cardul național de sănătate.
CNAS și UTI România au semnat, în 28 martie 2013, contractul privind implementarea sistemului informatic integrat pentru Dosarul Electronic de Sănătate, care, potrivit autorităților, reunește întreg tabloul clinic al pacienților asigurați, sprijinind astfel corectitudinea deciziei medicale bazate pe informații corelate din surse diferite, dar disponibile în timp real (on-line) și securizat.
Guvernul a aprobat, în 13 mai, pachetele de servicii medicale, de bază și minimal, și Contractul cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru 2014-2015, care vor intra în vigoare la 1 iunie.