La două săptămâni de la producerea accidentului aviatic din Cluj în care pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion au decedat, procurorulAugustin Lazăr, cel care a condus ancheta penală, a constatat că există suspiciuni privind o „conduită culpabilă” din partea miniștrilor care au gestionat operațiunile de localizare și salvare a răniților. Contactat de gândul, procurorul a explicat că s-a referit la miniștrii care potrivit legii sunt responsabili de coordonarea celulelor de criză de la Ministerul de Interne și Ministerul Transporturilor.
Reamintim că la trei zile după accidentul aviatic, Radu Stroe și-a dat demisia din funcția de ministru. Ministerul Transporturilor este condus de Ramona Mănescu de la PNL. Astăzi dosarul accidentului aviatic a fost preluat de Parchetul Militar, iar procurorul Lazăr a afirmat că acest parchet va determina implicarea și calitatea procesuală a miniștrilor responabili.
CITEȘTE AICI O ANALIZĂ GÂNDUL DESPRE RESPONSABILII OPERAȚIUNILOR DE LOCALIZARE ȘI SALVARE
Dosarul accidentului aviatic din Apuseni care a avut loc în urmă cu două săptămâni a fost preluat de Parchetul Militar. Procurorii Parchetului Curții de Apel Alba care au investigat dosarul arată că în urma cercetărilor au constat că printre persoanele care urmează să fie audiate în dosar se numără și militari. Astfel că, potrivit legii, când un dosar penal vizează activitatea unor cadre militare ancheta este realizată de Parchetul Militar. Procurorul Augustin Lazăr cel care a condus ancheta până în prezent a declarat că în dosar există suspiciunea unei „conduite culpabile” din partea unui ministru implicat în acțiunile de căutare și salvare de după prăbușirea avionului.
Pe 21 decembrie la o zi după accidentul aviatic care a dus la moartea pilotului Adrian Iovan și a studentei Aurelia Ion procurorii Parchetului Curții de Apel Alba Iulia au început urmărirea penală in rem, adică au început urmărirea penală fără a identifica un vinovat. Procurorii au colectat probe și în paralel Centrul de Analiză și Investigații pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) realizează o investigație a cauzelor care au dus la prăbușirea avionului.
Procurorul general al Curții de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr cel care a coordonat ancheta, a declarat, marți, la Sibiu, că în cazul accidentului aviatic din Apuseni există „suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au făcut parte din celulele de criză, persoane care au calitatea de ministru”, a spus procurorul citat de Mediafax.
„Există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au calitatea de militari și care ar atrage competența procurorului militar. De asemenea, există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au făcut parte din celulele de criză din instituțiile centrale ale statului/ Acele celule de criză au fost coordonate de persoane care au calitatea de ministru și în final se va da o soluție cu referire la toate aceste persoane”, a declarat Lazăr. Contactat de gândul procurorul Lazăr a explicat că s-a referit la miniștri care potrivit legii aveau responsabilitatea celulelor de criză de la Ministerul de Interne și Ministerul Transporturilor.
El a spus că astfel s-a pus problema dacă este atrasă competența Parchetului Curții Militare de Apel sau competența secției militare a Parchetului ICCJ.
„În final va trebui să se dea o soluție, să se cenzureze conduitele persoanelor care au avut atribuții în acest domeniu și să se clarifice dacă ele au fost conforme cu procedurile care au fost ridicate și depuse la dosar sau au acționat cu întârziere și atunci ar exista o anumită culpabilitate pentru anumite persoane”, a spus el.
Potrivit procurorilor în anchetă au fost realizați următorii pași: „a fostcercetat locul producerii accidentului, au fost ridicate probe; au fostaudiate persoanele vătămate în accident, persoanelor care au participat, în diferite calități, la operațiunile de salvare, medici de urgență etc. Au fost audiați 28 de martori din cadrul ISU, SMURD, personal silvic, jandarmi, localnici, precum și cele 5 persoane vătămate.”
Procurorii au mai dispus, de asemenea, efectuarea unor rapoarte medico-legale, s-au solicitat și depus documentele relevante de la instituțiile în cauză.
De la fața accidentului procurorii au recuperat aparatul GPS și stația ELT acestea urmând a fi trimise spre examinare la un laborator de specialitate.