Prima pagină » Știri » Dotări la ISU pentru situații de urgență de 35 milioane de euro: Camere frigorifice pentru morți, printre dotări

Dotări la ISU pentru situații de urgență de 35 milioane de euro: Camere frigorifice pentru morți, printre dotări

Dotări la ISU pentru situații de urgență de 35 milioane de euro: Camere frigorifice pentru morți, printre dotări
Inspectoratul pentru Situații de Urgență a finalizat un proiect în valoare de peste 35 de milioane de euro prin intermediul căruia a reușit să achiziționeze macarale și containere logistice, autocamioane și alte dotări, printre care și patru camere frigorifice necesare pentru persoanele decedate.

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a finalizat proiectul de investiții „Multirisc – modul I” prin intermediul căruia s-a reușit achiziționarea de echipamente și tehnică operativă necesare misiunilor de căutare-salvare.

Proiectul a beneficiat de un buget în valoare de 159.441.995 lei și s-a desfășurat pe durata a 3 ani, în perioada 01.10.2016 – 31.05.2019.

În cadrul proiectului au fost achiziționate 47 de containere pentru suport logistic de tip I, II și IV, două autospeciale pentru tratamente hiperbarice și oxigeno-terapie, 16 autospecială de intervenție și salvare de la înălțime, 6 automacarale, o tabără mobilă pentru persoane sinistrate, 7 linii tehnice de întreținere a echipamentelor individuale de protecție, o autospecială pentru păstrare temporară și transport în regim frigorific și 42 de autocamioane cu sistem hidraulic de încărcare descărcare.

Cu ocazia conferinței de închidere a proiectului, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a precizat faptul că dotările vin să completeze lipsa de tehnică specifică de care o parte din unitățile Inspectoratului pentru Situații de Urgență suferea.

„Proiectul este unul foarte important pentru că a abordat mai multe probleme, a abordat problema mobilității mai ales în zonele greu accesibile și aici vorbim de camioane care pot transporta containere cu echipamente, sunt echipamentele pentru salvare la înălțime, 80 de autoscări care au intrat în perioada decembrie 2017 – decembrie 2018 în dotare, ajunsesem la un moment dat în situația în care aveam județe fără nicio autoscară, spre exemplu județul Covasna, Harghita, Brăila, Galați iar celelalte județe în mare parte cu excepția celor care au făcut achiziții pe fonduri europene, restul județelor erau cu autoscări cu o vechime de peste 30 de ani. Acum din fericire în fiecare județ există câte una. Mai avem macaralele care pentru prima data intră în dotarea pompierilor, 10 macarale”, a declarat Arafat.

Una dintre dotările speciale achiziționate a fost camera frigorifică necesară pentru persoanele decedate ca urmare a unor dezastre și autospeciale pentru tratamente hiperbarice și oxigeno-terapie pentru care personalul va trebui să fie instruit cu ajutorul Marinei Militare Italiene.

„Autospeciala frigorifică, sunt 4 la număr în total în țară, oricât de macabru sună că este o mașină de transport decedați, în cadrul exercițiului Seism 2018, a fost un aspect de care am fost întrebați și colegii din SUA chiar au fost impresionați că ne-am gândit și la acest aspect pentru că în toate dezastrele majore aspectul managementului decedaților este un aspect realist. Trebuie respect, nu poți să-i lași peste tot și mai ales dureză. Poate fi un accident aviatic, un cutremur, acolo trebuie să ai capacitate de stocaj în condiții corecte și respectuoase și să ai timp pentru ca medicii de medicină legală să facă examinările necesare pentru identificarea victimelor. Patru barocamere, una la Constanța. Mureș, Iași și Timișoara. Vor fi folosite pe regiuni, acum suntem în faza de pregătire a persoanlului medical, pregătirea o va face marina militară italiană. Vor fi alocați medici pompieri și asistenți din fiecare centre pentru a face cursuri specific medicine hiperbare pentru cazurile medicale de urgență și aici poate să intre bolnavii arși, intoxicațiile cu monoxid de carbon. De ce am ajuns la Marina Italiană, când am căutat cine să ne facă cursurile, costurile erau prohibitive, adică era imposibil să plătim un curs de 3 săptămâni pentru 18 medici și asistenți, un sfert de million de euro și atunci am apelat la o strucură profesionistă care poate să dea și certifica oficial, dar costurile vor fi normale și digerabile”, a completat șeful DSU.

Secretarul de stat din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a ridicat și problema personalului. În acest moment la nivelul IGSU, a precizat acesta, se execută ore suplimentare pentru a acoperi anumite nevoi în cadrul instituției: „Dacă luăm cum era planificată această instituție când s-a profesionalizat în 2004, era planificată să aibă 41.000 de angajați, suntem în jur la 28.000 de angajați, iar diferența trebuia angajată în perioada crizei economice și atunci au fost tăiate posturile respective. Sperăm să ajungem unde eram prin 2010, 2011 la 35.000 de oameni”, a spus Arafat.

Șeful DSU a vorbit și despre programele viitoare prin care se dorește dotarea instituțiilor care au drept atribut intervenția în situații de urgență. printre viitoarele achiziții se numără elicoptere grele necesare stingerii incendiilor, nave și drone specializate.

„Suntem în pregătirea unui proiect cu o valoare între 5 și 10 milioane de euro care atinge nu numai personalul IGSU, ci și cel medical de urgență, serviciile de ambulanță și personalul care lucrează pe mașinile SMURD. Acest proiect va fi implementat în foarte scurt timp. Una dintre licitațiile foarte importante care le avem este licitația pentru mașinile de stingere, deja o parte din ea este în evaluare pentru mașinile de 4.000 de litri și mai este una pentru mașinile de 10.000 de litri și vorbim de aproximativ 500 de mașini care vor include și 30 de mașini adaptate pentru zonele de pădure. O să ajungem la dotări cu drone specializate care să poată să facă investigarea unor zone de inundații și zone care sunt greu accesibile sau periculos de accesat de personal, de exemplu o zonă cu incident nuclear. Elicoptere pentru Inspectoratul de Aviație, vorbim de elicoptere de căutare-salvare montană, licitația fiind în curs de finalizare, vor fi luate dintr-un accord cadru de 10 elicoptere ușoare primele patru din fonduri europee și procesul de achiziții de elicoptere medii-grele în caz de inundațiii, căutare salvare pe mare, stingere incendii de pădure. Mai avem conceptul maritim care include o navă mare pentru intervenție pe Marea Neagră, pentru stingere și pentru salvare de persoane de pe nave în larg, platforme. Pompierii aveu astfel de mijloace până în 1985-1988 când au fost casate. Vor mai fi luate nave de stingere pentru Delta Dunării și Dunăre”, a mai declarat Raed Arafat.

Autor

Citește și