„Am solicitat asocierii de constructori Astaldi -Euroconstruct să ia în considerare faptul că dacă nu se accelerează la acest obiectiv de investiții, Primăria Generală a Capitalei ia în calcul rezilierea contractului din vinovăția expresă a executantului. Am fost informată de către grupul de lucru comun că este posibil ca în preajma sărbătorilor de Paște să fie termenul de finalizare, pentru ca acum câteva zile să fim informați că, de fapt, ni s-a comunicat încă un termen – 31 iunie, anul curent. În fapt și în teren lucrarea este finalizată în proporție de 82%. Este intolerabil să amâni la nesfârșit finalizarea unei lucrări, câtă vreme suntem în stadiul de a încheia execuția acestei lucrări. Eu consider că suntem în fața unei acțiuni care poate să fie denumită și șantaj, și anume nu finalizăm lucrarea, îi punem în capul primarului general toți locuitorii din zona de sud a Bucureștiului, îl compromitem public, politic, administrativ, iar acesta să cedeze și să plătească o sumă, pe care nu o poate plăti, potrivit legislației în vigoare”, a declarat Gabriela Firea.
Primarul General al Capitalei consideră că cei doi constructori trenează lucrările pentru că municipialitatea nu a fost de acord cu decontarea unor costuri supra-numite ,,cheltuieli indirecte”, a căror valoare reprezintă 59,5% din costul total al lucrării.
„Suma pe care astăzi o solicită dânșii este undeva în jur de 3,8 milioane de euro. Pentru a ne asigura că banii publici plătiți pe aceste cheltuieli indirecte sunt alea care au fost ofertate, noi am solicitat să ni se aducă dovezi că pe acele direcții s-au cheltuit acei bani. Din păcate, nu am primit niciun fel de document care să ateste aceste cheltuieli, de aceea nici nu le-am plătit și le-am solicitat, de fiecare dată, aceste acte. Aici este diferendul, dânșii spun că dacă au executat lucrarea să le dăm și >. Noi considerăm că, pe lege, nu poate fi așa. Ca să fiu mai plastic, la fiecare 100 de lei de lucrări, ar trebui să mai plătesc încă 59 de lei și 50 de bani, indirecte dar neștiind pe ce au fost cheltuiți și dacă au fost cheltuiți pe această lucrare”, a declarat, vineri, Cosmin Gheorghiu, directorul Direcției Generale Infrastructură și Servicii Publice din cadrul Primăriei Generale a Capitalei.
Cu o zi înainte de acest anunț, jurnaliștii MEDIAFAX au filmat șantierul pasajului de la Piața Sudului. La intrarea în pasaj se observă doar trei muncitori, dintre care unul stă întins la soare, altul se plimbă, iar alt treilea vopsește unul dintre pereții pasajului. La un moment dat apare și un utilaj de curățenie care perie asfaltul, iar un nor gros de colb este împrăștiat pe șoseaua pe care circulă mașinile, obturând aproape în totalitate vizibilitatea.
„Am văzut că în campania electorală, probabil pentru a-i impresiona pe candidați, au putut să lucreze cu 200 de oameni pe șantier. Deci se poate, dar nu vor! Și atunci, dacă ei nu vor, noi avem, autoritate conferită de votul cetățenilor, obligația să-i apărăm pe bucureșteni. Eu îmi asum această responsabilitate și dacă în termen de 10 zile nu primim un grafic accelerat al lucrărilor și un termen fix, ultimul termen de finalizare pentru aceste lucrări, reziliem 100% contractul”, a declarat Primarul General al Capitalei.
Directorul de infrastructură al PMB susține că, cel mai probabil, muncitorii erau la masă în momentul în care jurnaliștii MEDIAFAX au realizat filmarea.
„Este inadmisibil și nu cred că puteau să fie doar trei muncitori. Ori ați nimerit în pauza de masă, ori… Pentru că chiar trei, atât de puțini, personal, nu am văzut niciodată. Pasajul rutier este finalizat în proporție de peste 90%, în sensul că acum mai sunt de făcut finisajele la pereți, iar pasajele pietonale trei sunt realizate, al patrulea este în curs de realizare. Ceea ce nu e executat astăzi este partea de refacere a rețelei de tramvaie și troleibuze”, a completat Cosmin Gheorghiu.
Totodată, Primarul General al Bucureștiului a spus că va propune Parlamentului o lege prin care firmele ce nu finalizează la termen o lucrare realizată din bani publici să nu mai aibă dreptul să obțină alte contracte cu statul.
„Voi face o propunere legislativă colegilor mei din Parlament. Acest proiect ar viza companiile care câștigă licitațiile cu statul român (ministere, companii naționale, primării, alte entități ale statului) și care, pur și simplu prin nerespectarea prevederilor contractuale, prin trenarea finalizărilor acelor lucrări bugetate de stat pun în pericol, practic, siguranța cetățenilor, confortul cetățenilor din această țară. Acele companii să nu mai aibă dreptul să participe la licitațiile pe banii statului. Să fie incluși pe o așa numită listă neagră, având în vedere antecedentele în contractele încheiate cu statul român, prin reprezentanți.
Lucrările la pasajul subteran de la Piața Sudului au început în primăvara anului 2014 și ar fi trebuit să se încheie în decembrie 2015. După începerea lucrărilor, însă, constructorii au descoperit o serie de conducte de gaze, apă și canalizare care nu erau trecute în planurile de infrastructură ale companiilor de utilități, iar devierea acestora a produs o serie de întârzieri. În plus, greșelile comise de funcționarii publici privind avizarea lucrărilor au produs, de asemenea întârzieri. Din această cauză, Primăria Generală a Capitalei nu a mai putut obține finanțare europeană pentru acest pasaj.
Costurile estimative de realizare a pasajului de la Piața Sudului depășesc 127 de milioane de lei, bani care ar fi trebuit decontați în proporție de peste 80% din fonduri europene, dar din cauza întârzierilor Primăria Generală a Capitalei nu a putut deconta decât puțin peste 18 milioane de lei.