Prima pagină » Știri » Ecaterina ANDRONESCU, surprinsă că IOHANNIS a cerut REEXAMINAREA Legii Educației: Puteam să discutăm

Ecaterina ANDRONESCU, surprinsă că IOHANNIS a cerut REEXAMINAREA Legii Educației: Puteam să discutăm

Cele mai importante știri ale dimineții

Ecaterina Andronescu, ministrul Educației, s-a arătat surprinsă, joi, de cererea de reexaminare pe modificările aduse Legii Educației trimisă de președinte, precizând că are o relație de comunicare cu consilierul de stat care a anunțat retrimiterea legii și că lucrurile puteau fi discutate.

„Este dreptul președintelui să ceară reexaminarea acestui proiect legislativ. Suntem într-o practică legislativă cât se poate de firească. Nici acest articol nu reprezintă o noutate. El a existat în Legea 1, a fost alineatul 1 din articolul 66 care este acum invocat și, prin această inițiativă legislativă, s-a revenit la el pentru că acest alineat 1 spunea că pentru învățământul primar e bine să avem nu mai mult de 20 de ore, pentru gimnaziu 25 de ore și pentru liceu 30 de ore. De ce am făcut această precizare în lege? Există un act medical, un ordin al ministrului Sănătății care recomandă numărul de ore pentru fiecare vârstă școlară. Atunci când s-a făcut legea, s-a ținut seama de această recomandare, la limita maximală”, a declarat ministrul Educației, la Antena 3.

Ecaterina Andronescu a explicat că scoaterea acestui articol a produs efecte care „nu sunt fericite”, respectiv a încărcat programa școlară.

„Planul cadru de învățământ aprobat în 2016 duce orele între 26 și 34 de ore pentru gimnaziu. Este mult pentru un copil care are între 11 și 14 ani în ciclul gimnazial. (…) Planurile de învățământ nu au cum să deruteze sau să modifice nici măcar manualele pentru că, în limita acestor ore, intervalul acesta este gândit să asigure și predarea și evaluarea și, mai mult, lecțiile de după orele de clasă, noi le spunem ore remediale”, a completat ministrul.

Ecaterina Andronescu a mai precizat că Senatul și Camera Deputaților au obligația de a analiza cererea de reexaminare a președintelui, iar ministerul Educației va face ceea ce se va decide.

„Am fost puțin surprinsă pentru că am o relație de comunicare cu doamna Deca (Ligia Deca, consilier de stat în Administrația Prezidențială -n.r.) și m-a surprins puțin pentru că puteam să discutăm și lucrurile acestea să nu se rostogolească în felul acesta, dar nu e târziu nici mâine, nici poimâine”, a mai spus ministrul Educației.

Întrebată dacă ar merge la Palatul Cotroceni pentru discuții cu președintele Klaus Iohannis pe această temă, Ecaterina Andronescu a declarat: „De ce să nu merg? Nu am nicio problemă. Eu am pledat tot timpul pentru dialog”.

Ministrul a mai spus că probabil liderii sindicali s-au speriat că o să plece profesorii, precizând însă că dascălii nu au de ce să plece pentru că , în continuare, deficitul este mare la capitolul Educație.

Klaus Iohannis a trimis, joi, în Parlament modificările aduse Legii Educației, Administrația Prezidențială considerând că schimbările privind reducerea numărului de ore din învățământul primar, gimnazial și liceal sunt făcute „din pix”, a anunțat consilierul Președinției, Ligia Deca.

Șeful statului critică modificările aduse Legii, precizând printre altele că schimbările privind numărul de ore sunt neclare.

„Motivul reexaminării îl reprezintă măsurile introduse la art. 1, punct 4 prin care se realizează reducerea din pix al numărului de ore din ciclul primar, gimnazial și liceal începând cu următorul an școlar. Astfel, potrivit acestor noi reglementări, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile cadru de învățământ este în medie de 20 de ore pe săptămână, la învățământul primar, 25 la învătământul gimnazial și 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal. Această nouă modificare abruptă legii educației naționale, fără nicio analiză de impact, riscă să producă efecte negative în cascadă pentru comunitatea școală, fapt semnalat inclusiv de organizații reprezentative la nivel național al elevilor, dascălilor și părinților”, a declarat consilierul pe Educație și Cercetare, Ligia Deca.

Demersul denotă lispa unei strategii și a unei viziuni pe termen mediu și lung în acest sector esențial pentru România, susține șeful statului.

„Deși proiectul de lege cuprinde măsuri foarte bune privind combaterea bullying-ului, precum și o serie de măsuri menite a crește accesul la educație a unor categorii de copii care nu aveau acces până acum – măsuri de care sistemul educațional românesc are nevoie – considerăm că intervențiile legislative care vizează stabilirea numărului de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ, fiind incomplete în reglementare, prezintă neclarități, ceea ce impune reexaminarea de către Parlament a conținutului normativ al acestora”, se arată în cererea de reexaminare.

Astfel, arată președintele Klaus Iohannis, potrivit acestor noi reglementări, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal.

„Pe de o parte, considerăm că aceste modificări ar fi trebuit să antreneze modificarea, în mod corespunzător, și a altor dispoziții din Legea nr. 1/2011, în caz contrar acestea intrând în contradicție cu prevederile cuprinse în art. 65 alin. (1) și (4) din această lege, potrivit cărora planurile-cadru de învățământ cuprind disciplinele, domeniile de studiu, respectiv modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și numărul minim și maxim de ore aferente acestora și se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale. Pe de altă parte, învederăm faptul că legea transmisă la promulgare, prin modificările propuse referitoare la stabilirea numărului de ore alocat disciplinelor de învățământ, creează situația potrivit căreia o reglementare stabilită expres la nivel de lege este aprobată prin ordin, la nivel de legislație secundară”, arată Administrația Prezidențială, în cerere.

Președintele este de părere că orice modificare a numărului de ore alocat disciplinelor afectează automat și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare, învățare și evaluare din învățământ precum și încadrarea cu personal, subliniind că trebuie și o analiză de impact asupra resursei umane din sistemul de învățământ.

„Totodată, considerăm că sintagma „în medie” referitoare la numărul de ore alocat disciplinelor și prevăzută la art. I pct. 4 al legii transmise spre promulgare intră în contradicție cu dispozițiile art. 65 alin. (1) al Legii nr. 1/2011, care fac referire la numărul minim și maxim de ore aferente acestora. Prin urmare, apreciem necesară clarificarea aspectelor privind art. I pct. 4 din legea transmisă la promulgare referitoare la numărul de ore alocate învățământului primar, gimnazial și liceal, precum și a modului de implementare. În plus, această lege ar trebui să clarifice modul în care modificările pe care le operează vor fi puse în aplicare, întrucât se poate ajunge într-o situație absurdă în care elevii de gimnaziu, spre exemplu, vor fi școlarizați, după trei planuri-cadru: cel inițial (vechi), cel curent (aflat în implementarea până la clasa a VI – a în acest moment) și cel care ar trebui dezvoltat până la începutul anului școlar 2019 – 2020″, consideră șeful statului.

Administrația Prezidențială arată că, având în vedere că prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 stabilesc că orice modificare sau completare a Legii educației naționale intră în vigoare începând cu prima zi a anului școlar, respectiv universitar următor celui în care a fost adoptată prin lege, considerăm oportun ca legea supusă reexaminării să prevadă dispoziții finale, prin care să se clarifice momentul de la care aceste modificări intră în vigoare, întrucât este necesară modificarea planurilor-cadru, până la începutul viitorului an școlar (2019 – 2020).

„De asemenea, apreciem că este necesar ca legea reexaminată să conțină și dispoziții tranzitorii care să reglementeze măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noile prevederi, aceasta având în vedere demersurile de dezvoltare a acestor planuri-cadru, bazate pe un proces de largă consultare, care este de durată. Având în vedere competențele esențiale ale Ministerului Educației Naționale din domeniul educației, astfel cum sunt acestea specificate prin Legea nr. 1/2011, subliniem faptul că acest minister, prin intermediul structurilor specializate în domeniu, este unicul în măsură să stabilească într-un mod fundamentat științific numărul de ore săptămânale pentru fiecare an, nivel, formă de studiu și modul de pregătire, astfel încât acestea să corespundă profilului absolventului și să fie corelate cu instrumentele și modalitățile de predare și evaluare. De aceea, considerăm că ar fi oportun ca aceste reglementări să fie stabilite la nivel de legislație secundară, la fel ca în prezent, pe baza unor dezbateri și a unor evaluări de impact cu privire la consecințele viitoare asupra sistemului educațional în ansamblu și care să impună în mod expres și modificarea celorlalte dispoziții, în mod corespunzător”, se mai arată în cererea de reexaminare.

 

Citește și