Echipajul mega-iahtului Dilbar al miliardarului rus Alisher Usmanov a fost concediat. Cum arată nava și de câți oameni are nevoie pentru a funcționa
Compania care angajase echipajul pe mega-iahtul Dilbar al miliardarului rus Alisher Usmanov a concediat luni angajații, din cauza sancțiunilor aplicate de SUA și Uniunea Europeană, potrivit unui e-mail trimis echipajului, care a fost obținut de revista Forbes.
Iahtul de 512 picioare, în valoare de aproape 600 de milioane de dolari, a fost blocat într-un șantier naval din orașul-port german Hamburg, din octombrie 2021, pentru o lucrare de reamenajare.
Usmanov, unul dintre primii investitori ai Facebook-ului, a fost sancționat de UE, SUA, Marea Britanie și Elveția, săptămâna trecută. În mesajul transmis de Sarnia Yachts, cu sediul în Marea Britanie, compania care angajează în mod normal un echipaj de 96 de persoane, scrie că „exploatarea normală a iahtului a încetat” și că firma nu poate plăti în continuare salariile angajaților săi de pe iaht.
E-mailul detaliază, de asemenea, motivul disponibilizărilor: „Implicațiile acestor sancțiuni s-au soldat cu un număr de companii care sprijină echipajul, în imposibilitatea de a-și continua liniile normale de afaceri”. Asta înseamnă că angajarea echipajului „nu poate continua ca urmare a sancțiunilor impuse”.
Deși Sarnia nu mai poate plăti direct echipajul ca urmare a sancțiunilor, e-mailul precizează că salariile finale vor fi plătite direct de proprietarul Dilbar. În schimb, un mic echipaj angajat de constructorul naval german Lürssen va avea grijă de „siguranța și securitatea” navei.
Purtătorii de cuvânt ai lui Usmanov și ai lui Lürssen, care deține șantierele navale Blohm+Voss, unde Dilbar este staționat din octombrie, au refuzat să comenteze. Un reprezentant al Sarnia Yachts nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii, mai precizează Forbes.
Potrivit unei surse din industria iahturilor, care a vorbit cu Forbes sub protecția anonimatului, este puțin probabil ca Lürssen să încalce sancțiunile prin angajarea unui echipaj rezidual mai mic. Asta pentru că firma are datoria de a menține siguranța de bază a iahtului cât timp rămâne în șantierele navale ale companiei.
O altă sursă a declarat pentru Forbes că este normal ca un echipaj de bază să rămână chiar și după ce un iaht a fost ”înghețat”, deoarece navele de această dimensiune nu pot fi lăsate fără echipaj.
Dilbar este în prezent acoperit cu un cort, într-un doc uscat, ceea ce înseamnă că nu va putea pleca în curând. De asemenea, ar fi nevoie de un permis de export pentru a pleca și nu va fi dat acordul să părăsească portul, potrivit Ministerului Economiei și Inovării din statul german Hamburg.
Usmanov, care deține iahtul înregistrat în Insulele Cayman printr-o companie din Malta, nu plătește direct echipajul. De obicei, companii precum Sarnia încheie acorduri de service cu o terță parte, care emite contracte către echipaj și apoi trimite facturi lunare proprietarului iahtului.
Structura de proprietate face dificilă, de asemenea, ca guvernul german să lege direct Dilbar de Usmanov în scopul sancțiunilor.
Salariile pentru echipajele de pe iaht variază de la aproximativ 3.300 de dolari pe lună pentru un deckhand la aproape 33.000 de dolari pentru căpitanii de pe o navă de dimensiunea Dilbar.
Înainte ca invazia rusă a Ucrainei să pună în lumină iahturile deținute de oligarhii ruși, a existat un deficit de echipaje de iahturi în întreaga lume. Asta înseamnă că nu ar trebui să fie prea dificil pentru fostul echipaj al lui Dilbar să găsească un loc de muncă în altă parte.
Totuși, proliferarea sancțiunilor și a iahturilor confiscate – autoritățile italiene au înghețat vineri două iahturi deținute de miliardari ruși sancționați – înseamnă că alte companii s-ar putea confrunta în curând cu aceleași probleme cu care se confruntă Sarnia pe Dilbar.
Potrivit uneia dintre sursele care au discutat cu Forbes, alte firme iau deja măsuri pentru a se pregăti pentru eventualele sancțiuni asupra proprietarilor finali ai iahturilor pe care angajează echipaje. Aceasta include înființarea de noi companii offshore folosite pentru a plăti angajații și distanțarea în continuare de firmele proprietarilor ruși de iahturi, care ar putea fi sancționați de țările occidentale.