Prima pagină » Știri » Educatorii și învățătorii, trimiși la facultate dacă vor să rămână în învățământ. Ce explicații dau Andronescu și Funeriu

Educatorii și învățătorii, trimiși la facultate dacă vor să rămână în învățământ. Ce explicații dau Andronescu și Funeriu

Educatorii și învățătorii, trimiși la facultate dacă vor să rămână în învățământ. Ce explicații dau Andronescu și Funeriu
Un articol din ordonanța dată 92 din 18 decembrie 2012 aruncă în aer sistemul de învățământ primar. Potrivit articolului patru învățătorii ar trebui să urmeze cursurile unei facultăți în următorii șase ani pentru a rămâne în sistemul de educație.

Zeci de mii de educatori și învățători sunt obligați să facă, în următorii șase ani, o facultate dacă vor să mai rămână în învățământ. Și asta pentru că, printr-o ordonanță dată pe ultima sută de metri de fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, se  introduce această obligativitate în condițiile în care potrivit legii educației adoptate în mandatul lui Daniel Funeriu funcțiile menționate trebuie să devină de profesor pentru învățământul preșcolar și primar.

În forma inițială, legea educației prevedea că educatorii, institutorii, maiștrii-instructori și antrenorii „care au dobândit formal, nonformal sau informal competențe profesionale până la intrarea în vigoare a prezentei legi îndeplinesc condiția pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământul preșcolar, profesor pentru învățământul primar, respectiv, profesor antrenor, în baza unei unei metodologii de recunoaștere și echivalare elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului”.

Ordonanța semnată de Ecaterina Andronescu, cu data de 18 decembrie, prevede că: „educatorii și învățătorii încadrați în sistemul național de învățământ au dreptul să își continue activitatea în funcțiile didactice din învățământul preșcolar, respectiv învățământul primar pe care le ocupă, cu condiția absolvirii studiilor universitare de licență, în profilul postului, în cel mult 6 ani de la intrarea în vigoare a prezenței ordonanțe de urgență”.

Ecaterina Andronescu: Practica nu reprezintă licența

Ecaterina Andronescu afirmă însă că ordonanța a fost adoptată pentru că 40.000 de oameni din sistemul primar nu aveau bază legală pentru a fi salarizați, pentru că legea educației desființa funcțiile de educator și învățător.

„Ceea ce se întâmplă acum mi se pare o mare demagogie din partea PDL. De ce trebuie să lovești într-un om care face o reparație și să nu recunoști că ai greșit? Existau două soluții pentru repararea greșelii:  ori introduceam aceste funcții, ori îi dădeam afară. Prin urmare se introduc funcțiile de educator și învățător cu condiția ca aceștia să aibă studii superioare. Ordonanța corecteaza o lacună gravă care s-a produs în legea educației în februarie 2011″, a spus Ecaterina Andronescu.

Fostul ministru a mai spus că de fapt profesorul pentru învățământul primar a fost introdus încă din 2003, prin legea de atunci a educației, dar până acum nu toți învățătorii au făcut studii superioare, iar  departajarea se făcea prin salarizare.

„În momentul în care am cerut avizul Ministerului Justiției acesta a propus că prevedem un termen până la care învățătorii actuali pot să treacă de pe această treaptă de educator și învățător pe treptele superioare de profesor pentru învățământul preșcolar, respectiv profesor pentru învățământul primar, prin saltul pe care trebuie să îl facă prin studii. Pentru cei care sunt educatori și învățători cu Liceul Pedagogic rămân în continuare pe aceste funcții fără niciun fel de probleme”, a precizat Andronescu.

Aceasta a mai spus că a refuzat să semneze 22.000 de decizii pentru echivalarea studiilor pentru că practica nu echivalează cu studiile.

„Am refuzat să semnez pentru că nu mi se pare normal să recunoști prin practica studiile de  licență. Nicăieri în lume nu există așa ceva. Ceea ce ar însemna acum să meargă toată lumea să facă practică și apoi să obțină licență?”, a declarat Ecaterina Andronescu.

Daniel Funeriu: Învățătorii puteau fi plătiți

Daniel Funeriu, fostul ministru al educației o contrazice pe Ecaterina Andronescu și spune că legea salarizarii prevede funcțiile de învățător și educator. „Deci există toată baza legală necesară pentru salarizarea celor care nu îndeplineau condițiile pentru a deveni profesori pentru învățământul primar”, a spus Funeriu.

Acesta a arătat că el a semnat actele pentru ca 18.000 de învățători să devină profesori pentru ciclul primar.

„Cum o lege reglementează doar pentru viitor, deci, în lipsa unei prevederi exprese care să interzică acest lucru, legea educației naționale permitea continuarea activității învățătorilor care nu îndeplineau condițiile pentru a deveni profesori pentru învățămantul primar, asa cum a fost cazul în ultimii 2 ani”.

Funeriu întreabă de ce Ecaterina Andronescu nu a semnat echivalarea pentru cei 22.000 de oameni care și-ai făcut dosarele. „Dacă o semna nu mai avea nevoie de ordonanță. Această echivalare trebuia să intre în funcțiune din 1 septembrie 2012, ceea ce ar fi reprezentat o creștere medie de 16% a salariului pentru acești oameni”, a spus Funeriu.

Ce spune Asociația Învățătorilor

Reprezentanții Asociației Învățătorilor din România susțin că ordonanța a prelungit de fapt numărul de ani pe care îi prevedea legea educației naționale.

„Ordonanța a prelungit cu încă 6 ani termenul prevăzut de legea educației. Conform legii educației colegii care nu aveau studii superioare ar fi fost scoși din sistem. La nivel național sunt câteva mii de învățători care nu și-au făcut echivalarea astfel încât să devină profesor pentru învățământul primar așa cum cere legea. Am colegi care atunci când s-a adoptat legea erau studenți, însă legea spune că erau recunoscute studiile celor care le-au terminat până s-a adoptat legea, ceea ce înseamna că ceilalți care au absolvit după rămâneau pe dinafară”, a spus Viorel Dolha, președintele Asociației Învățătorilor din România.

 

 

 

Citește și