EFECTELE COVID-19. A crescut consumul de făină cu 50.000 de tone! Aurel Popescu, ROMPAN: „Cererea este dublă față de normal”
În ultima perioadă, consumul de făină a crescut simțitor în România, de la 98.000 – 100.000 de tone într-o lună cu consum stabilizat, normal, la circa 150.000 de tone, exact ca în zilele de dinaintea sărbătorilor de iarnă, a precizat pentru Gândul.ro, Aurel Popescu, președintele patronatului din morărit-panificație, ROMPAN.
„În prezent, cererea este dublă față de normal, ca și când am fi înainte de sărbătorile de iarnă. Înainte de sărbătorile de iarnă se consumau circa 150.000 de tone de făină, față de o lună normală când se consumau 98.000-100.000 de tone. Cam aceeași cantitate de 150.000 de tone s-au consumat și în această perioadă (n.r. – coronacriză), adică 50.000 mai mult față de o perioadă normală de consum”, a afirmat Popescu. „În prezent ne aflăm într-o perioadă între sărbători, în care comenzile și solicitările erau destul de mici. Iată că, acum, suntem ca înainte de sărbătorile de iarnă, când cererile de făină și de mălai sunt foarte mari și această cerere este mare și la paste făinoase”.
Aurel Popescu a mai adăugat că acest ritm de achiziție de alimente cu termen lung de valabilitate se va diminua, pe fondul stocurilor personale create de cetățeni, iar piața se va contracta ulterior.
Bineînțeles, asta dacă nu cumva lucrurile vor degenera, iar panica se va instala.
În plus, șeful ROMPAN a mai precizat că, deocamdată, materiile-prime necesare celor din morărit-panificație sunt de ajuns.
„Sigur, am făcut o inventariere a materiilor-prime. Eu cred că reușim să facem față și cu grâul, și cu făina. Chiar dacă acum se cumpără mai multă făină, cantități mai mari de mălai, de paste făinoase, la un moment dat lumea se va opri să cumpere și urmează o perioadă de câteva luni în care nu vor mai cumpăra produse din acestea cu termen de valabilitate mare, că nu au ce să facă cu produsele respective. Este păcat să arunci. Nu ne este teamă, nu este problemă. Sigur, nu putem face față permanent ritmului mare de creștere a cererii de produse, dar o facem la capacitate maximă, lucrăm cât se poate de mult, fără nicio problemă”, a mai precizat oficialul patronatului din morărit-panificație.
Nu în ultimul rând, el a vorbit despre creșterea consumului de pâine, în condițiile în care clienții își fac stocuri pentru câteva zile.
Acest consum însă este unul de moment care va genera însă o majorare anuală, ca urmare a valului de români care se întorc din Italia și din Spania.
„La pâine a crescut consumul, cel puțin ce-am observat noi, datorită faptului că lumea își cumpără acum pentru două-trei zile să aibă, că pâine nu poți cumpăra multă, poate doar din cea cu termen de valabilitate 30 de zile. Restul sunt produse cu termen de valabilitate maxim 72 de ore”, a mai menționat Popescu. „Nu cred că pe total an vom avea o creștere a consumului. Poate, o creștere a consumului ar urma să se datoreze venirii acestui milion de oameni din afară care, sigur, și ei vor mânca și mămăligă, și pâine, și paste făinoase. Va fi o creștere pe total an datorită majorării numărului populației”, a declarat totodată Aurel Popescu.
Nu în ultimul rând, el a vorbit și despre stocurile populației. În viziunea sa, achizițiile făcute de români, pe sectorul morărit-panificație, nu vor majora cifrele care vizează risipa alimentară, în condițiile în care acestea au un termen de valabilitate mare și pot fi valorificate în mai multe feluri în gospodărie.
„Panica instaurează risipa alimentară, însă în cazul produselor cu termen de valabilitate mare nu prea este risipă, pentru că făina oricum o bagă la cuptor, își face ceva cu ea, nu se aruncă. Mălaiul nu se strică nici după șase luni de zile, pentru că este degerminat tot mălaiul pe care îl producem noi”, a conchis Popescu.
„Vă rugăm să fiți cumpătați și chibzuiți la ce și cât cumpărați”, AMRCR
Duminică, 15 martie 2020, reprezentanții Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) transmiteau o scrisoare deschisă către clienții celor 19 membri ai săi.
Prin intermediul acestui document, românii erau informați că prioritatea numărul unu al membrilor organizației este de a-și proteja angajații, clienții și de a asigura disponibilitatea produselor.
„Știm că mulți dintre voi sunt preocupați în legătură cu efectele răspândirii coronavirusului (Covid-19). Vă înțelegem și vă împărtășim îngrijorările și vă anunțăm că facem tot ce putem pentru ca voi și familiile voastre să aveți alimentele și produsele esențiale de care aveți nevoie. Cele mai importante obiective pentru noi sunt de a ne proteja angajații, clienții și de a asigura disponibilitatea produselor. Lucrăm îndeaproape cu autoritățile, furnizorii și partenerii noștri logistici pentru a asigura furnizarea de bunuri în magazine și pentru a aproviziona depozitele logistice cu produsele a căror cerere este ridicată. Mulțumim tuturor colegilor din magazine și lanțuri de aprovizionare care lucrează zi și noapte pentru ca produsele de care este nevoie să fie disponibile. Efortul lor susținut și extraordinar ne dă tuturor încredere că vom depăși această situație. Dar avem nevoie și de ajutorul vostru”, se preciza în documentul AMRCR.
Liderii organizației au făcut apel la rațiune și la ajutorul clienților, achizițiile uneori peste măsură însemnând pentru alții lipsa accesului la bunurile necesare traiului de zi cu zi.
„Vă rugăm să fiți cumpătați și chibzuiți la ce și cât cumpărați. Înțelegem frământările voastre, dar a cumpăra mai mult decât ai nevoie poate însemna uneori să îi lași pe ceilalți fără produsele de care și ei au nevoie. Există cantități și stocuri pentru toți, dacă suntem solidari și ne gândim și la nevoile tuturor. Doar împreună vom avea grijă de cei dragi nouă și de cei care sunt în vârstă sau vulnerabili. Facem tot ce putem pentru a face față acestei provocări. Vă asigurăm că prioritatea noastră, a tuturor, este să fim cu toții în siguranță și să vă oferim produsele necesare”, au conchis cei de la AMRCR.
Conform informării transmise de Asociația Companiilor de Distribuție de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR), la data de 16 martie 2020, membrii ACDBR aveau stocuri de marfă pentru maximum 30 de zile, iar stocurile de alimentele de strictă necesitate (făină, mălai, ulei, orez etc) „sunt aproape epuizate”.
Din total piață națională, companiile de distribuție livrează bunuri în mediul rural (44,8% din populația României) aproape 100%, comerțul modern nefiind foarte activ în acest domeniu.
Sursă foto: Pixabay/caracter ilustrativ