EFECTELE #COVID-19. Contabilii au făcut calculele. Ce spun aceștia despre veniturile și profiturile companiilor în vreme de pandemie
Opt din zece lideri de business (directori financiari din companii mari sau mici, active în domeniul public și privat) iau în calcul o scădere a veniturilor și a profitului firmelor, tendință care ar putea dura până la finalul anului în curs, se arată într-un studiu al Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), realizat pe un eșantion de 10.000 de profesioniști.
Potrivit sursei citate, cei intervievați de organizația de contabili își exprimă îngrijorarea privind efectele COVID-19 asupra personalului, productivității și a fluxului de numerar. În ceea ce privește scăderea fluxului de numerar, aceasta ar urma să aibă un impact puternic asupra companiilor, afectând viabilitatea acestora, susțin liderii de business intervievați.
Și asta chiar dacă autoritățile din multe țări de pe glob au anunțat în acest sens pachete financiare de sprijin pentru companii. Chiar și așa, directorii financiari care au participat la studiul ACCA sunt rezervați în a afirma dacă acestea vor avea o contribuție majoră. Ca atare, opt din zece lideri de business iau în calcul o scădere a veniturilor și profitului.
„Datele colectate global confirmă faptul că răspândirea COVID-19 va afecta serios majoritatea domeniilor de activitate, indiferent de mărimea companiilor, regiunea sau țările în care acestea activează”.
„Principala problemă în mediul de business este reprezentată de lipsa de predictibilitate care nu permite o organizare clară, reacții și estimări corecte”.
„Chiar dacă această perioadă este foarte dificilă, trebuie să ne uităm și la oportunități și să luăm în calcul orice opțiuni pentru a permite companiilor mari sau mici să supraviețuiască”, a declarat Jamie Lyon, Director Business Management, Cercetări Profesioniste – ACCA.
Cercetarea ACCA a fost realizată pentru a înțelege cum sunt afectate afacerile din întreaga lume din perspectiva membrilor asociației – specialiști în finanțe, activi într-o varietate amplă de companii și organizații din întreaga lume.
Rezultatele creează o imagine de ansamblu a implicațiilor pe termen mediu. Ele evidențiază, în egală măsură, demersurile întreprinse sau plănuite de companii pentru atenuarea daunelor. Totodată, studiul prezintă și lecții pe care mediul de business le poate învăța din această pandemie.
„Concluziile pentru respondenții din Europa Centrală și de Est, inclusiv un grup de 74 de experți financiari din România, arată că primele trei probleme care afectează întreprinderile și liderii în acest moment de încercare sunt: productivitatea angajaților, comenzile scăzute și fluxul de numerar.
Doar 46% dintre liderii afacerilor au reușit să își schimbe bugetele și previziunile financiare pentru anul acesta, iar, dintre aceștia, 80% prognozează o scădere în 2020, comparativ cu anul trecut”, a menționat Andreia Stanciu, director ACCA pentru Europa de Sud-Est.
Temerile micilor afaceriști
La rândul său, Jamie Lyon, cel care a condus această cercetare, confirmă temerile multora, și anume că micile afaceri vor avea cel mai mult de suferit ca urmare a efectelor #coronacrizei economice.
Astfel, conform rezultatelor cercetării sale, patru din zece firme mici spun că nu au un plan de asigurare a continuității afacerii.
„Toți suntem afectați, dar studiul arată că organizațiile și companiile mici au cel mai mult de suferit. Identificarea unor surse de finanțare și echilibrarea fluxului de numerar sunt preocupări comune în lumea de business, dar pentru companiile mici aceste sarcini se dovedesc mult mai dificile, patru din zece companii mici chestionate afirmând că nu au un plan de asigurare a continuității afacerii”.
„Peste noapte, piața muncii s-a schimbat. Pe termen scurt, liderii se vor confrunta cu un mediu de lucru dificil, o productivitate și un nivel de implicare al angajaților scăzut, la acestea adăugându-se elemente ca scăderea drastică a cererii, problemele în relația cu furnizorii, mobilitatea scăzută, întârzieri în lansarea unor produse sau servicii, stoparea unor investiții și așa mai departe.
„Toate aceste aspecte sunt interconectate și afectează stabilitatea financiară a unei companii. Este încurajator să vedem, însă, în acest context, angajamentul multor organizații de a susține și proteja în primul rând sănătatea și interesele angajaților, clienților și a acționarilor”, încheie Jamie Lyon.
Finalizat în data de 26 martie 2020, studiul relevă că productivitatea angajaților este afectată negativ în viziunea a 57% dintre respondenți, 37% dintre intervievați afirmă că au probleme cu fluxul de numerar, iar 29% dintre liderii de business susțin că proprii clienți au amânat sau redus achizițiile în zone afectate de virus.
De asemenea, studiul arată că pentru 24% dintre directorii financiari intervievați clienții au amânat sau au redus achizițiile, pe fondul unor probleme ale companiilor în relația cu furnizorii, 24% dintre respondenți au amânat lansarea unor produse sau servicii, iar 21% dintre liderii de business care au răspuns sondajului, au afirmat că au blocat procesul de angajare.
Nu în ultimul rând, doar 53% dintre organizații și-au putut adapta estimările financiare la situația curentă, având în vedere mediul într-o continuă schimbare și durata stării de urgență impusă de pandemie, toate acestea contribuind la un nivel ridicat de nesiguranță în mediul de business.
Sursă foto: Pixabay/Steve Buissinne/caracter ilustrativ