Prima pagină » Știri » Elevii și studenții cer șase la sută din PIB pentru educație

Elevii și studenții cer șase la sută din PIB pentru educație

Elevii și studenții cer șase la sută din PIB pentru educație
Consiliul Național al Elevilor (CNE) și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) cer Guvernului, la deschiderea anului școlar, alocarea unui buget de șase la sută din PIB pentru educație, apreciind că subfinanțarea sistemului afectează prezentul și viitorul societății.

Consiliul Național al Elevilor (CNE) și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) cer Guvernului, la deschiderea anului școlar, alocarea unui buget de șase la sută din PIB pentru educație, apreciind că subfinanțarea sistemului afectează prezentul și viitorul societății.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Consiliul Național al Elevilor (CNE) își exprimă îngrijorarea că, deși elevii s-au întors la școală cu speranța că vor avea cadre didactice bine pregătite, săli de clasă echipate cu aparatură modernă și sprijin din partea statului pentru cei cu probleme financiare, așteptările lor nu vor putea fi atinse nici în acest an, din cauza bugetului mic alocat pentru educație.

„Consiliul Național al Elevilor solicită Guvernului acordarea a șase la sută din PIB pentru educație. În prezent, sistemul educațional preuniversitar necesită o creștere a finanțării pentru a fi posibilă revizuirea programei școlare, dotarea tehnică a unităților de învățământ, formarea tinerilor pentru piața muncii și asigurarea unor condiții și servicii sociale favorabile, precum burse, alocații școlare și programe de consiliere și orientare în carieră”, se arată într-un comunicat semnat de cele două organizații.

În opinia elevilor și studenților, printre prioritățile de finanțare și evaluare ale sistemului se află și școlile tehnologice, care nu dispun de infrastructura necesară pregătirii elevilor pentru piața muncii și care, de cele mai multe ori, nu oferă absolveniților cadrul necesar pentru intrarea în câmpul muncii. În învățământul tehnologic, din cauza schimbărilor frecvente a modulelor și a programei școlare, elevii și profesorii sunt bulversați și demotivați, susțin reprezentanții elevilor, care doresc ca această filieră să se axeze pe o formarea de competențe vizibilă ulterior pe piața muncii.

„Subfinanțarea sistemului educațional afectează prezentul și viitorul societății românești. Consecințele sunt grave și multiple, atât în ceea ce privește dezvoltarea personală și profesională a elevilor, cât și oportunitățile pe care aceștia le vor avea în viitor. Educația este considerată ca fiind o prioritate națională, însă nu a fost tratată corespunzător. Trebuie să ne conformăm normelor europene, iar creșterea finanțării pentru educație reprezintă calea spre dezvoltarea unui sistem adaptat nevoilor socio-economice actuale” susține președintele CNE, Iulia-Flavia Miron.

La rândul său, președintele ANOSR, Mihai Dragoș, este de părere că problemele legate de slaba finanțare a educației nu afectează doar studenții și universitățile, ci și elevii și profesorii din licee, gimnazii, școli primare sau grădinițe, care resimt îndeaproape efectele unui buget insuficient.

„O pregătire slabă a elevilor le aduce acestora dificultăți în adaptarea la cerințele universităților, lucru ce a dus la situația în care foarte mulți studenți abandonează încă din primul an de studiu, asta fără să mai ținem cont de numărul mare de elevi care nici măcar nu au șansa înscrierii la facultate din cauză părăsirii școlii cu mult înainte de absolvire. Constatăm cu dezamăgire că actuala generație de elevi este condamnată la încă un an de sacrificiu datorat dezinteresului guvernanților față de investiția în educație, lucru care pune sub semnul întrebării responsabilitatea cu care guvernanții tratează viitorul tinerei generații și implicit, viitorul României”, a declarat Mihai Dragoș, citat în comunicat.

Citește și