Prima pagină » Știri » Epava planorului dispărut în luna august a fost găsită în Masivul Postăvaru, zona în care aparatul fusese lansat

Epava planorului dispărut în luna august a fost găsită în Masivul Postăvaru, zona în care aparatul fusese lansat

Epava planorului dispărut în luna august a fost găsită în Masivul Postăvaru, zona în care aparatul fusese lansat
Echipe mixte de salvamontiști și jandarmi montani au plecat, sâmbătă la prânz, în Masivul Postăvarul, după ce un turist a anunțat că a văzut în zona respectivă bucăți dintr-un planor, prima ipoteză, confirmată de televiziunile de știri, fiind că acestea ar putea fi ale aparatului dispărut în 6 august și căutat săptămâni în șir.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Județean de Jandarmi Brașov, Ciprian Aldea, a declarat, sâmbătă, corespondentului MEDIAFAX că informația primită la 112 de la un turist, potrivit căreia în zona Masivului Postăvarul se află bucăți dintr-un planor, se confirmă, fiind vorba chiar despre aparatul de zbor pilotat de Mircea Crăciun și dispărut în luna august.

Potrivit sursei citate, cadavrul pilotului a fost găsit în interiorul planorului, în stare avansată de descompunere.

„Prima echipă care a sosit la locul indicat a izolat zona și în prezent este așteptată sosirea procurorului de caz, dar și a unor reprezentanți ai Poliției Criminalistice”, a spus Ciprian Aldea.

La ora transmiterii acestei știri, zona a fost izolată, în condițiile în care, potrivit prefectului județului Brașov, Mircea Mohaci, nimeni nu se poate apropia de planor până când nu va sosi procurorul de caz, care urmează să facă ancheta în acest caz.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Brașov, Ciprian Sfreja, a anunțat că, sâmbătă, în jurul orei 11,45, un turist a sunat la Serviciul de urgență 112 și a informat că a văzut în Masivul Psotăvarul, în zona Muchia Cheii, bucăți dintr-un planor, existând supoziția că acestea ar putea aparține aparatului de zbor dispărut în 6 august la puțin timp de la decolare și pilotat de Mircea Crăciun.

La ora transmiterii acestei știri, echipe mixte de salvamontiști, jandarmi montani, pompieri și polițiști au plecat spre zona indicată de turist, urmând să stabilească dacă informația se confirmă și dacă în epavă sau în zona acesteia se afă și cadavrul pilotului Mircea Crăciun.

Sursa citată a precizat că, deocamdată, nu poate da alte detalii și că accesul spre zona respectivă este dificil.

Planorul pilotat de Mircea Crăciun, considerat cel mai bun pilot de planor de distanță din România, a dispărut în 6 august, fiind căutat săptămâni în șir în mai multe zone din țară, însă fără niciun rezultat. Planorul a fost închiriat de la o firmă din străinătate de către pilotul Mircea Crăciun, care îl testa pentru prima dată după asamblare.

În 6 august, membri ai Aeroclubului Brașov l-au ajutat pe pilot să se înalțe și să decoleze din Masivul Postăvarul. Mircea Crăciun se pregătea pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.

De ce nu au fost în stare autoritățile să găsească planorul timp de trei luni?

Șeful Direcției de Căutare și Salvare din Romatsa, Sorin Stoicescu, explica pentru gândul că planorul de la Ghimbav era practic invizibil pentru aparatele de localizare, pentru că aparatul proaspăt asamblat lângă Brașov nu avea pornit niciun dispozitiv de localizare, nici unul prin satelit, nici unul prin radar.

Aparatul zbura prin așa-zisul spațiu aerian liber, de clasă G, de maximum 3.000 de metri altitudine, unde pilotul nu este obligat să mențină legătura cu turnurile de control al traficului aerian, nici să depună un plan de zbor, astfel că nici această sursă de informații privind localizarea nu exista. Din aceste motive, practic dispariția aeroplanului nici nu a fost sesizată decât foarte târziu, prima sesizare venind din partea Aeroclubului Brașov, la aproximativ 9 ore de la decolare. „Nimeni nu știe momentul în care planorul a căzut”, a spus și secretarul de stat Raed Arafat.

Fără vreun indiciu privind locația sau momentul dispariției planorului, autoritățile au căutat din aproape în aproape, prin păduri, munți și trasee montane sau bazându-se pe informații de la cetățeni, orice urmă a planorului. „Este cea mai mare operațiune de căutare-salvare din România”, spunea Raed Arafat.

Comandantul Aeroclubului Brașov, Stelian Cojocaru, declara, la scurt timp după dispariția planorului, că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Crăciun a spus că intenționează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de „verificare după asamblare”, se arăta într-un comunicat al ROMATSA.

Procurorii Parchetului Curții de Apel Brașov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unități constituindu-se în 6 august un dosar penal cu privire la faptul că în aceeași zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanții Aeroclublului Ghimbav sau familia și nu a mai revenit la bază.

ROMATSA anunța că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil în 6 august, la ora 13.06, în timp ce traversa stațiunea Predeal.

De asemenea, sursa citată menționa că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spațiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obține informații la cerere.

„Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC București sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informații. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informații primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Brașov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informație referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Brașov joi, la ora 21.39”, se mai arăta în comunicatul citat.

Planorul pilotat de Mircea Crăciun zbura într-o zonă de clasa G, adică spațiul aerian liber, iar pilotul era singurul responsabil cu navigația și cu păstrarea legăturii cu organele de trafic, declara, pentru MEDIAFAX, directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru.

Directorul general al Aeroclubului României a spus că, potrivit legislației în vigoare, reprezentanții Aerodromului Ghimbav nu aveau obligația de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Crăciun, întrucât era un zbor privat, pentru care s-a asigurat doar tractarea, după aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de menținerea legăturii cu organele de trafic.

După dispariție, planorul a fost căutat zile în șir, fiind parcurse în total peste 300 de trasee și zone montane, iar aria de căutare aeriană cuprinzând aproximativ 46.100 de kilometri pătrați. De asemenea, au fost mobilizate, zilnic, aproximativ 900 de forțe, ajungând în unele perioade la peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontiști, polițiști, militari și voluntari, care au avut la dispoziție peste 180 de mijloace de căutare terestre – autospeciale de teren, ATV-uri și șenilate, dar și mijloace aeriene asigurate de elicoptere ale MAI și MApN, avioane aparținând Aeroclubului României și drone performante puse la dispoziție de către voluntari din sectorul privat.

Căutările extinse au fost finalizate în 16 august, după care s-a intrat în faza de misiune permanentă, asigurată de jandarmii montani și salvamontiști, în colaborare cu vânătorii de munte și lucrătorii ocoalelor silvice.

Căutările pilotului planorului dispărut în 6 august au fost reluate la începutul lunii septembrie, la granița dintre județele Brașov și Covasna, reprezentanții ISU Brașov spunând că această decizie a fost luată în urma unei analize și întrucât primele indicii au fost din zona respectivă.

Citește și