EVALUARE NAȚIONALĂ 2013. Un fragment din nuvela lui Alexandru Vlahuță – „Durerile lumii” – cu mai multe cerințe și un text despre un concurs de pe site-ul eucitesc.ro au fost cele două subiecte pe care le-au primit absolvenții de clasa a VIII-a care au susținut marți, 25 iunie, proba scrisă la limba Română.
Mulți dintre profesori i-au chemat pe elevii înscriși la EVALUAREA NAȚIONALĂ 2013 de la 7.30, cu o oră mai devreme decât prevede metodologia de concurs. „I-au chemat profesorii să fie aici, că poate nu toți au buletinele la ei și, astfel, să aibă timp să le aducă de acasă”, afirmă o mămică care stă pe bordură în fața Școlii nr. 188 din Sectorul 5 din Capitală în așteptarea fiicei ei.
EVALUARE NAȚIONALĂ 2013. TOTUL despre examen. Calendar, subiecte, rezultate. UPDATE
„Ne puneți și pe noi pe listă, doamnă?”
La prima oră a dimineții, ea este singurul părinte din mulțimea de oameni care așteaptă în fața școlii. Când intri pe poarta care duce dinspre Șoseaua Giurgiului spre școala numerotată pe strada Tufișului ai impresia că s-a întâmplat ceva.
Cu capetele în mâini, stând pe jos sau pe unde apucă, mai mulți oameni care pot fi cu ușurință bunicii elevilor aflați în școală par supărați. „La matale e lista? Ne puneți și pe noi pe listă, doamnă?”, mă roagă o bătrânică. „Pe ce listă?”.
La Școala Nr 188 pensionarii cu venituri mai mici de 500 de lei așteptă pentru tichete
Așa aflăm că mulțimea de oameni din fața Școlii Nr. 188 stă de fapt pentru tichetele date sub formă de ajutoare sociale de Primăria Sectorului 5, a edilului Marian Vanghelie. În niciun caz nu au nepoți în examen, astăzi. Sunt aici de dimineață, unii de la ora 4, alții de la ora 5, doar doar or apuca tichetele. Nimeni nu le-a spus că de fapt astăzi nu e posibil să intri în școală pentru că sunt examene. „Hai, pe noi nu ne mai lasă, dar pe dumneavoastră? Le e frică să nu fie filmați de asta nu vă lasă!”, îmi spune o altă doamnă.
Oamenii încep să se agite și vor să facă listă, motivul – să există o ordine în cazul în care cineva ar veni să le dea tichetele. „Dumneavostră, faceți lista?”, întreabă o altă femeie uitându-se la foile pe care le aveam în mână. „A venit cineva de la primărie și ne-a zis că poate ni le dă mâine. Dar, acum să vedem”, continuă femeie. Între timp, în jurul orei 10 încep să apară părinții care trebuiau să fie în mod normal în această zi în fața școlii. „Avem emoții chiar dacă au învățat”, spune o mămică.
Tensiunea începe să crească printre oamenii care își așteptă tichtele. „Ia vezi mamă, printre oamenii trecuți pe listă e și Popescu Maria?”, întreabă o pensionară care spune că a venit de la 5. Într-o fugă, directoarea școlii vine la gard și le spune oamenilor că într-o jumătate de oră o să vină cineva de la primărie și o să-i primească în sala de sport.
După ce pleacă, doamna directoare dă nas în nas cu primul elev care a ieșit din examen. E ora 10.20. „A fost greu. Tot a fost greu. Dacă n-am învățat”, mărturisește cu tristețe în glas copilul.
„Gramatica a fost cea mai grea”
La Școala 186 „Elena Văcărescu”, situată pe Str. Cihoschi Stanislav, Nr. 15, Sector 1, e veselie mare. Elevii ies gălăgioși din curtea școlii și spun în gura mare că merg la fast-food, ca răsplată că au făcut la examen. „Mai greu a fost la gramatică. La punctul 5 de la al doilea subiect trebuia să scrii că e o singură propoziție subordonată. Era de fapt o atributivă. Unii au zis că e de scop”, spune Cristian Oanță, elev la Școala nr. 186.
Pentru colegul lui, Cristian Ganea, a fost mai greu la compunere, unde a trebuit să-și închipuie că este la un concurs. Cerința de la cel de- al doilea subiect a pus-o în dificultate și pe Gabriela Moise. După mai multe minute de meditație, eleva de clasa a VIII-a a scirs că propoziția subordonată din fraza „Vom selecta trei texte finaliste care vor fi publicate pe site pentru a fi comentate de voi” este de scop. „Cerința asta este notată cu patru puncte, nu o să pierzi prea mult”, o încurajeză mama ei.
Școala Elena Văcărescu
Elevii de la Școala Elena Văcărescu spun că a fost ușor
O altă elevă de la Școala „Elena Văcărescu”, Bianca Tănăsoiu, spune că la subiectul de compunere în care trebuia să scrie despre o întâmplare, reală sau imaginară, petrecută la un concurs, și-a adus aminte de o competiție de literatură la care a participat și la care profesoara s-a împiedicat pe hol. „Până la urmă concursul s-a și anulat pentru că subiectele erau greșite și nu mai aveau subiecte de rezervă. Am povestit toate acestea în compunere, sper să fie bine”, afirmă încrezătoare Bianca.
La câțiva metri distanță, în fața Colegiului Goethe, elevii și părinții lor sunt strânși ciorchine în jurul unei doamne profesoare care le explică, cu subiectele în față, ce anume trebuiau să scrie la fiecare cerință. Copiii spun că se așteptau să le dea o poezie, dar i-a surprins că le-a dat un text epic.
„Au fost foarte accesibile. Dacă erai atent, scriai. La compunere puteau să-și imaginezi ceva, chiar dacă nu participau la un concurs. Eu cel puțin am povestit cum a fost la un concurs de dans, începând cu ce am făcut de dimineață și până seara când am ajuns acasă”, ne-a spus și Delia Ionescu, elevă la Colegiul Goethe.
Cu gândul la subiectele pe care le-au avut astăzi de rezolvat, elevii de clasa a VIII-a au plecat spre case, pentru că mâine vor trebui să facă față unei noi probe. EVALUAREA NAȚIONALĂ continuă miercuri, 26 iunie, când absolvenții de clasa a VIII-a susțin proba scrisă de limba maternă.
La Colegiul Goethe, elevii stau pe lângă profesoară să vadă dacă au scris bine
Elevii de la Colegiul Goethe
Calendar Evaluarea Naționala 2013 pentru absolvenții de clasa a VIII-a
26 iunie Limba și literatura maternă – proba scrisa
27 iunie Matematica – proba scrisa
29 iunie Afișarea rezultatelor (pâna la ora 16)
29 iunie Depunerea contestațiilor (orele 16 – 20)
30 iunie – 2 iulie Rezolvarea contestațiilor
3 iulie Afișarea rezultatelor finale după contestații
SUBIECTELE LA PROBA SCRISĂ DE LIMBA ROMÂNĂ DIN 25 IUNIE 2013