Evaluările la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a încep luni

Publicat: 17 05. 2015, 14:34
Actualizat: 22 08. 2017, 14:12

Potrivit unui ordin al MECS, evaluările la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt programate în perioada 18 mai – 3 iunie.

Elevii clasei a II-a vor avea luni proba scrisă la Limba română, marți – proba de citire la Limba română și de scriere și citire la Limba română pentru minoritățile naționale, pe 20 miercuri – la Matematică, joi, proba scrisă la Limba maternă, iar vineri va fi proba de citit la Limba maternă.

Pentru elevii clasei a IV-a, evaluarea este programată astfel: 26 mai – Limba română, 27 mai – Matematică, 28 mai – Limba maternă.

Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a începe pe 2 iunie cu proba de Limbă și comunicare și se încheie pe 3 iunie cu proba de Matematică și Științe ale naturii.

Sălile în care se susține EN-2015 sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei își desfășoară activitatea în mod obișnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcție de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi în timpul administrării evaluării.

Potrivit metodologiei, fiecărui elev i se distribuie testul din ziua respectivă, pe care își scrie numele, prenumele și unitatea de învățământ. Înregistrarea și monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de către un cadrul didactic numit administrator de test. Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii și a liniștii în sala de clasă.

„Este interzis cadrului didactic să le ofere elevilor indicații referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor”, conform metodologiei.

Fiecare test de la EN II și EN IV este evaluat de către două cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar de la clasă.

Pentru EN VI, testele care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Limbă și comunicare” sunt evaluate de echipe formate din două cadre didactice, unul cu specialitatea limba și literatura română și celălalt cu specialitatea limba modernă. În cazul elevilor care au urmat studiile într-o limbă a minorităților naționale, echipa este formată din trei cadre didactice, doi având specializările menționate anterior, iar al treilea având specialitatea limba și literatura maternă.

Ordinul ministrului educației privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a Evaluărilor Naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2014-2015 mai prevede că testele la la „Matematică și Științe ale naturii” sunt evaluate de echipe formate din trei cadre didactice, unul cu specialitatea matematică, al doilea cu specialitatea fizică, al treilea cu specialitatea biologie.

Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului și a instrucțiunilor cuprinse în Caietul cadrului didactic.

Conform sursei citate, pentru a facilita analiza rezultatelor și comunicarea acestora către elevi și părinți/reprezentanți legali ai elevului, în timpul evaluării testelor, profesorii evaluatori pot face pe acestea sublinieri sau mențiuni.

Rezultatele evaluării se stabilesc de cadrul didactic evaluator/în cadrul echipei de evaluatori, prin completarea fișei de evaluare pentru fiecare test, fișă care se semnează de către evaluator/evaluatori.
Evaluarea testelor pentru fiecare din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a se finalizează în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test de la clasa respectivă.

Directorul unității de învățământ asigură încărcarea rezultatelor testelor în aplicația informatică dedicată și transmite fișele de evaluare și testele către cadrele didactice de la clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a, în vederea analizării rezultatelor cu elevii și părinții/reprezentanții legali ai elevului.

Până la sfârșitul anului școlar, fișele de evaluare și testele pentru EN-2015 ale elevilor fiecărei clase se depun, de către cadrele didactice, la secretariatul unității de învățământ.

Rezultatele individuale obținute la EN-2015 nu se afișează, nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Aceste rezultate sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, acolo unde aceasta se impuneși informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate. Cheltuielile materiale de organizare și de desfășurare a EN-2015 se suportă de unitatea de învățământ din finanțarea de bază/complementară în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Evaluările la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au fost introduse din anul școlar 2013-2014.